Content feed Comments Feed


Ketika di muktamar GAMIS, saya didatangi 2 aktivis PMI UTMKL bertanyakan modul terbaik untuk memberikan motivasi kepada bakal pimpinan baru PMI di sana.

Kebetulan pula, pada bulan hadapan ataupun 2 bulan lagi, saya akan melakukan percubaan pertama modul Akademi Kepimpinan Al-Fateh selama 3 hari 2 malam pada adik-adik pimpinan baru BADAR di KISAS. Justeru banyak perkongsian telah saya lontarkan pada rakan-rakan UTMKL.

Sebenarnya, antara banyak faktor yang memunca kepada lemahnya stamina kerja dan motivasi diri penggerak dakwah dan aktivis muda Islam adalah kerana kepimpinan atas gagal melihat potensi-potensi tersembunyi yang ada pada setiap individu di bawahnya. Adalah lebih malang lagi sekiranya ada sikap dan karakter pemimpin di atas yang nampak seperti jitu mengurus organisasi dan melakukan pengarahan kerja satu persatu berdasarkan visi organisasi, namun rupa-rupanya berlaku "pembunuhan potensi" secara senyap dalam sebuah gerakan.

Sebaiknya, lihatlah potensi setiap individu khususnya pimpinan di luar dari kerangka "lajnah" atau port-folio yang beliau pegang.

- Ada orang yang sebenarnya mampu menjadi "pemikir" secara "helicopter view" kepada gerakan
- Ada orang yang tidak mampu berada di atas, tetapi lebih gemar melihat secara spesifik dan "street view"
- Ada orang yang bersifat intelek, sangat mementingkan fakta dan hujah, sangat sukakan aktiviti ilmiah dan pembacaan buku berat.
- Ada orang yang bersifat artis, lebih mementingkan kedamaian dan perpaduan, sangat mementingkan perasaan dan sukakan pendekatan otak kanan
- Ada orang yang boleh jadi negotiater (pendamai) dan propagandist yang berkesan (tukang ajuk dan pujuk)

Pelbagai lagi kelebihan yang akhirnya merumuskan pentingnya sifat saling melengkapi ketika bekerja dalam satu pasukan, dan di tingkat mana seseorang itu wajar diletakkan, di frontliner, atau di bahagian follower, ataupun bahagian defender apabila gerakan ditimpa krisis dan konflik, atau di bahagian serangan. David Keirsey merumuskan 4 watak penting perlu ada iaitu :


- Protectors (pelindung dan fundamentalis)
- Creators (initiator dan brainstormist)
- Intelectualls
- Visionaries

Lantaran sekiranya ditemui "the strength spot" pada setiap individu dengan pelbagai mekanisme dan kaedah mengenalpasti, sudah pasti jamaah dan gerakan akan meluncur dan memecut lebih laju dari momentum biasa, lantaran pimpinan bukan sekadar bergerak sebagai "pengurus" lajnah yang "efisien" semata-mata, tetapi mampu menjadi "pakar" dalam bidang-bidang strategik jamaah itu sendiri. Ini akan melahirkan "pimpinan" yang "efektif" dalam erti kata yang sebenar.

Sebagai contoh, ada kaedah mengenalpasti potensi dengan ujian inventori karakter diri berdasarkan "warna" diri, iaitu suatu ujian yang terbukti berkesan pernah dilakukan bahkan kajian ilmiah itu dibukukan oleh seorang penulis. Tebal buku tersebut dan sangat ilmiah, sudah pasti kaedah dan penemuan ini tidak boleh dipandang remeh sebagai tips-tips simplistik yang biasa didengari dari para motivator.

Saya sendiri memanfaatkan 70 soalan "Personality Test" yang dihasilkan oleh pakar psikologi Carl Jung, Isabell Brigs dan Katherine di sini.


Adalah suatu kerugian bagi sebuah gerakan Islam yang mahu mencetak generasi kepimpinan yang pro-aktif dan futuristik dengan zamannya andaikata musuh-musuh Islam yang lebih awal memanfaatkan mekanisme dan penemuan "hikmah" tersebut, manakala kita terus dengan cara "lama" kita, potensi abna' harakah tidak dikembangkan, slot-slot menggilap potensi diri tidak mampu menjadi slot "cermin diri" yang berkesan, nuqaba terus statik dengan pendekatan sebagai khatib (penceramah dalam usrah) semata-mata dan tidak mengupayakan diri sebagai trainer dan coach sebuah pasukan (usrah) yang pelbagai karakter dan potensi tersembunyi.

Bersemangat apabila membaca kelebihan watak "The Strategist" (INTJ) ini (di sini).

Alangkah baiknya jika sahabat-sahabat "sefikrah" (The Strategist) ini boleh duduk bersama saya dalam AKP untuk memberikan sumbangan paling maksima pada aspek "kompetensi" perjuangan pemuda Islam di Malaysia.

2 Responses to Setiap Individu Ada Potensi dan Kepakarannya

  1. Assalamualaikum.

    Ya,antara kelemahan aktivis gerakan Islam ialah tidak mengenali diri sendiri sehingga tidak tahu bagaimana cara yang terbaik untuk memanfaatkan diri untuk Islam.

    Salam Perjuangan.

     
  2. Anonymous Says:
  3. Dah tiba masanya gerakn Islam memfokus kepada strategi, menggunakan pemahaman terhadap psikologi manusia dan bergerak berdasarkan realiti berbanding teori. Moga2 saudara dan rakan2 dapat merintis ke arah itu dan memberi impak besar dalam perjuangan menegakkan Islam.

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"