Content feed Comments Feed

Gelombang "F.A.T.E.H Values" Melanda UIAPJ

Saturday, August 22, 2009


Pada awalnya saya keberatan untuk menerima sebarang jemputan memberikan ceramah mengenai buku saya, "Kuasa Kepimpinan Muhammad al-Fateh" kerana kajian saya mengenainya hanya baru mencapai tahap 30 %. Namun, saya menerimanya kerana mengambilkira audience saya kali ini kalangan pra-mahasiswa yang tidak perlu lagi saya sumbatkan terlalu banyak fakta-fakta ilmiah dan berat mengenai sejarah 1453 itu.

Saya dimaklumkan ada 3 talk berasingan ketika talk saya mengenai "The Most Imposible Mission of Sultan Muhammad al-Fateh : Revealed THE SECRET" saya bentangkan kepada mahasiswa mahasiswi Pusat Asasi UIAM di Petaling Jaya. Sungguh menakjubkan mengenangkan kehadiran adik-adik sehingga melimpah dewan masjid Kolej Islam di UIAPJ tersebut, situasi yang saya sendiri tak pernah alami sepanjang mendengar ceramah semasa bersama Gamis sebelum ini.

Setia berada di luar dewan di belakang tabir demi mendapat secebis ilmu

Aneh, sikap apakah lagi yang wujud pada mahasiswa UIAPJ ini jika bukan inkuiri yang menebal dan kecintaan yang tinggi pada ilmu serta untuk mendapatkan "spirit" yang segar dari seorang pemimpin muda diraja Usmaniah bernama Muhammad al-Fateh ? Bukankah susuk tubuh itu sudah wafat terlalu lama, namun mengapakah namanya terus harum mekar disebut-sebut oleh para pencinta perjuangan Islam kalaupun ia tidak disebutkan dalam 100 senarai Michael H. Hart.


Bayangkan dengan perubahan tarikh ceramah atas permintaan saya sendiri pada saat akhir, dengan pengurusan program rasmi yang agak terlewat mendapat kebenaran, dan pada masa yang sama saya akan bercakap topik "sejarah" yang sudah pasti membosankan (1st impression) berbanding 3 talk selain itu di kampus yang sama, sudah pasti ada "magnet" tersendiri menarik begitu besar jumlah adik-adik hadir mendengar talk ini.

Selain kerja kuat adik Fathi dan seluruh AJK program serta "branding" tajuk yang lebih catchy (tidak terlalu serius) dengan jiwa mad'u, saya tidak dapat nafikan pemilihan tokoh Muhammad al-Fateh itu sendiri sememangnya menjadi "keghairahan" adik-adik untuk datang, apatah lagi mereka dijanjikan dengan pendekatan "pawagam" di celahan penyampaian ceramah saya.


Persoalan "branding" tajuk-tajuk sejarah atau silibus-silibus fundamental agama dengan penamaan yang lebih menyegarkan dan menjinak hati mad'u adalah testimoni positif saya perolehi dari pengalaman di Pusat Persediaan Luar Negara UiTM semalaman sebelum ke UIAPJ. Kehadiran yang sangat ramai tidak dapat dinafikan apabila tajuk itu sendiri sudah menimbulkan shift-paradigm pada adik-adik, "Ramadhan, "Honey Moon" Hamba dengan Sang Pencipta."

Saya memainkan istilah "The Secret" kerana kebetulan saya sempat melihat DVD dokumentari ini yang membuktikan kuasa "magnet" (the law of attraction) dalam pemikiran dalam mencapai segala impian yang dilihat sebagai mustahil oleh orang lain, termasuk diri sendiri, namun hakikatnya tidak ada yang mustahil dalam dunia ini apabila seseorang mengimpikannya dengan penuh "passion and burning desires". Sejarah tokoh-tokoh inventors dunia telah membuktikan sehingga Einstein menyatakan imaginasi lebih berkuasa dari pengetahuan. Apa yang dimahukan dalam fikiran itu akan "menarik" impian itu makin dekat menjadi realiti, "then the thoughts become things".

"The Secret reveals the natural law that is governing all lives. By applying the knowledge of this law, you can change every aspect of your life." - Rhonda Byrne's discovery of The Secret

Berfikir positif dan keinginan yang tinggi untuk membawa Islam sebagai penyelamat rakyat Kristian Konstantinople dari kezaliman Mahajaraja Konstantine, itulah "the law of attraction" yang menjadi antara faktor terbesar di sebalik cara berfikir Sultan berusia 22 tahun tersebut sejak dari kecilnya.


Sememangnya, pada awal persembahan, saya sendiri menjelaskan "end in mind" lebih awal kepada adik-adik kenapa kita berada di ceramah ini dan kenapa al-Fateh menjadi pilihan kita., dan apa kaitannya dengan bulan Ramadhan. Saya menjelaskan lebih awal persoalan tersebut supaya mereka dapat stay dalam ceramah ini sehingga ke akhirnya, di samping mengambil pendekatan Allah S.W.T ketika memberikan pengarahan "wajib" berpuasa, namun Tuhan melampirkan dengan 2 pendekatan psikologi yang boleh merubah pemikiran negatif dari hanya nampak "diwajibkan...terpaksa...nak buat macamana...."



Dan sememangnya terbukti, yang tidak dapat duduk di luar sanggup berdiri sehingga ke akhir ceramah semata-mata mahu "mengembara" bersama saya mengimbas peristiwa paling mendapat perhatian dunia pada 1453 Masihi tersebut. Alhamdulillah, hasrat urusetia telah saya lakukan sebaik mungkin untuk mengkaji bagaimana Al-Fateh, berkat didikan kuat ayah dan para ulama Usmaniah, mampu akhirnya memenuhi syarat-syarat "sunnatullah" kemenangan.

Untuk modul pertama di UIAPJ ini, saya merumuskan kesemua aksi persediaan al-Fateh sejak kecil dalam kerangka konsep persediaan sunnatullah iaitu IQ (intelectual quotient) dan EQ (emotional quotient) di samping mengukuhkan lagi keteguhan iman iaitu aspek SQ (spiritual quotient). Saya mengemukakan istilah-istilah ini untuk lebih memudahkan pemahaman adik-adik dalam keadaan dunia korporat dan pengurusan organisasi pada hari ini yang sangat kerap memainkan istilah ini dengan pedoman-pedoman dari sarjana psikologi Barat ketika memberikan motivasi kepada para penggeraknya. Walhal Islam mempunyai terlalu ramai figura yang bukan sekadar berkata, tetapi membuktikan kata-katanya dalam bentuk tindakan yang sinergi dan kerja berpasukan seperti al-Fateh.

Akhir sekali, saya mengembalikan audience kepada konsep ketaqwaan itu sendiri yang menjadi PIALA utama untuk direbut dalam bulan Ramadhan Mubarak ini. Saya cuba memurnikan semula pemahaman taqwa iaitu menjaga peraturan dan ketetapan Allah, bukan sekadar dalam pemahaman hukum halal, haram, makruh, sunat, wajib sahaja, tetapi juga peraturan alam dan sains kehidupan itu sendiri. Sebab itu tidak perlu pelik, bulan Ramadhan menjadi bulan kemenangan Islam dalam banyak pertempuran kerana para pejuang pada masa itu memahami konsep taqwa dalam syariatullah dan sunnatulah tersebut.


Lihat sahaja kenyataan "genius" Saidina Umar al-Khattab berpesan kepada jentera Qadisiyyah bahawa taqwa adalah sebaik-baik "bekalan" menghadapi musuh dan sekuat-kuat "tipu helah" dalam peperangan. Baginda menseimbangkan antara kedua-dua peraturan Tuhan yang mesti dihormati tersebut.


Antara ulama yang mengupas dengan sangat cemerlang aspek "menjaga syarat sunnatullah" ini pada Al-Fateh adalah Dr. Ali Muhammad As-Sollabi. Tunggu posting saya akan datang untuk membedah buku ini.


Lihat lagi gambar di UIAPJ

3 Responses to Gelombang "F.A.T.E.H Values" Melanda UIAPJ

  1. shahadah Says:
  2. salam..wah bagusnye..kupasan yg sgt intelektual...sy nak war war kan pada org lain ttg ni..mohon link post ni ye..salam

     
  3. Mama Says:
  4. salam. ustz nk sng pi dekat web ni.. ada bnyk pilihan.. nk yang seni tak seni suma ada.. bnyk pilihan nk edit pun sng http://btemplates.com/page/1/ slmt berwajah baru..

     
  5. Anonymous Says:
  6. salam..
    Ahhaa..mmg best program hr tu . Nasib baik sy dpt tmpt duduk . walaupun di saat2 akhir .. hohohoho.. Walauapa2 pun slmt meneruskan perjuangan Al-Fateh dan dpt menyebarkannya ke seluruh negeri di malaysia . Insyaallah..

    farahaznil...

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"