Content feed Comments Feed

Bersama Puan Suri, isteri Almarhum Dr Burhanuddin al-Helmy

2 Ogos lepas, saya dan isteri serta saudara Faridzul berkesempatan menghadiri Seminar Pemikiran Prof Dr Burhanuddin al-Helmy, seorang negarawan ulung yang pernah dilahirkan di Tanah Melayu dan dalam gerakan Islam PAS. Kebernasan ucaptama YB Husam Musa dalam perasmian Seminar menyebabkan ramai panelis selepas itu merujuk pada kertas ucapannya sebagai pengukuhan hujah kekuatan figura bernama Burhanuddin ini.

Antara beberapa dapatan menarik mengenai Prof Burhanuddin yang mahu sempat saya noktahkan di sini hasil kesempatan saya mengikuti sesi pagi seminar tersebut (kerana sesi petang saya ke Sekolah Pemikiran Muda) :

1. Ramai pelakar sejarah dunia Islam dan sejarah gerakan Islam di Malaysia - sehingga pemikiran dan idea mereka jauh terkehadapan dari zaman yang mereka ada - tidak dapat dinafikan bermula dari didikan si ayah dan pengaruh didikan keluarga. Itulah yang berlaku pada Salahuddin al-Ayyubi, Muhammad al-Fateh dan ramai lagi. Itulah juga yang berlaku pada Dr Burhanuddin al-Helmy bin Haji Mohd Nor andai kita mengamati sejarahnya di waktu kecil.

2. Kebijaksanaan PAS memilih kepimpinan berwibawa bukan sekadar pernah berlaku mutakhir 10-20 tahun sebelum ini, bahkan hakikatnya pernah berlaku sejak dari awal penubuhan PAS lagi apabila gerakan Islam yang pernah dilabel 'parti tok lebai' dan 'parti orang kampung' ini rupanya pernah memilih gandingan paling ampuh dalam sejarah kepimpinan PAS iaitu Prof Dr Burhanuddin sebagai Presiden PAS manakala Prof Dr Zulkifli Muhammad sebagai Timbalan Presiden.

Presiden dan Timbalan Presiden Ma'ruf Club UIAM menjadi pengapitku :)

3. Lihatlah bagaimana Prof Burhanuddin berjaya mendefinisi "awlawiyyat" dan "titik persamaan" untuk berhadapan dengan musuh yang lebih besar mudharatnya pada zaman itu dalam setiap aksi perjuangannya.

Bagi yang melihat beliau secara simplistik, pasti menuduh Dr Burhanuddin sebagai ahli politik tidak berprinsip, walhal itulah manifestasi kehebatan sifat anjalnya pendekatan perjuangan Islam selagi prinsip fundamental (pada masa itu adalah kemerdekaan tanah Melayu, kebangsaan dan perpaduan Melayu dan masa depan Islam dan institusi Islam adalah perkara prinsip dalam flow perjuangan Dr Burhanuddin) dipegang. Pengalaman terbabit dalam banyak front rakyat dan parti-parti politik pada saat itu yang pelbagai jalur ideologi mengajarnya erti sepak terajang politik Melayu pada masa itu. Sebagai contoh, biarpun mengambil keputusan berkompromi dengan Jepun untuk berdepan dengan penjajahan British, namun itulah cara 'intelegen' untuk menjaga Madrasah Ihya as-Syarif dan menyekat orang Melayu dari dihantar bekerja menjadi buruh seumur hidup di terowong maut Jepun.

Memadai ucapan YB Salahudin Ayub merumuskan kekuatan "engagement" dan jiwa besar Dr Burhanuddin :

"Dalam konteks ini, saya ingin mengajak para pemuda semua untuk kita menghayati pemikiran dakwah yang digagaskan oleh al-Marhum Prof Dr Burhanuddin al-Helmy. Beliau amat menekankan keterbukaan dalam pendekatan dakwah yang sesuai dengan naluri masyarakat sebagaimana berhikmahnya Wali Songo yang menggunakan saluran seni hiburan untuk mengajak masyarakat kepada Islam. Pendakwah tidak menghukum, tetapi memujuk dan menasihati. Perbezaan bukan asas kepada perpecahan, tetapi menzahirkan keterbukaan.

Jangan kerana kita sukakan susu, lalu mengatakan kopi tidak baik, tetapi minumlah susu dan hargailah peminum kopi.

Itulah keterbukaan yang ditunjukkan oleh Dr Burhanuddin. Beliau dikenali sebagai tokoh reformis, tetapi sangat disenangi oleh ulamak kaum tua. Beliau terkenal sebagai ahli tasawuf, tetapi begitu rapat dengan ulamak kaum muda. Beliau menyusun strategi dakwah dengan mendekati golongan sosialis-komunis, memulakan kerjasama dengan parti-parti bukan Melayu tanpa rasa chauvenis, mendukung perjuangan nasionalis, tetapi kekal sebagai tokoh yang Islamis. Pengikut dan pengkagumnya bukan sekadar orang-orang politik, tetapi juga pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan. Inilah model pendakwah yang mesti dicontohi oleh Pemuda PAS pada masa akan datang."


4. Antara kelemahan yang dilihat pada panelis seminar ini adalah kecenderungan ramai panelis untuk mengulang point yang sama yang telah disebut. Namun demikian, dari aspek positif ia adalah suatu penegasan dan pengiktirafan pada kekuatan Prof Burhanuddin.

Namun demikian, apa yang saya sendiri nantikan hakikatnya adalah soalan yang berbunyi "apakah cara berfikir dan tindakan strategik (intelegen) yang boleh dibaca secara tersirat dari aksi-aksi tersurat Prof Dr Burhanuddin al-Helmy sehingga cara berfikir seperti negarawan itulah yang sewajarnya diteladani dan dikaji oleh pimpinan politik Islam pada hari ini" ?

Dari sudut pelaksanaan program pula, benarlah, senjata yang ampuh untuk menyentuh hati (bukan sekadar akal) peserta dalam mengenangi perjuangan dan cara berfikir Dr Burhanuddin al-Helmy iaitu persembahan multimedia. Hampir semua pembentang dan pengulas merasakan memadai video yang dibuat oleh penganjur dengan penuh sentuhan gambar, lagu dan gimik gerakan dalam video untuk memahamkan peserta siapakah sebenar Dr Burhanuddin al-Helmy sehingga pemikirannya masih segar sehingga ke saat ini, disebut-sebut oleh pencorak penting politik reformasi di Malaysia seperti Anwar Ibrahim, Allahyarham Ustaz Fadzil Nor, YB Salahudin Ayub dan ramai lagi.

Kini menjadi tanggungjawab saya untuk memikirkan cara bagaimana sebuah filem mengenai perjuangan Dr Burhanuddin al-Helmy ini boleh dihasilkan di Malaysia, seperti filem-filem epik yang lain yang pernah dibuat di Malaysia lebih-lebih lagi di luar negara. Dengan kaedah ini, saya kira pemikiran dan adegan keberanian perjuangan merempuh tirai besi Dr Burhanuddin akan mampu menusuk kalbu lebih ramai para pimpinan politik Malaysia pada saat ini.

5 Responses to Ruh Pemikiran Dr Burhanuddin al-Helmy Mula Meresapiku

  1. Nabil Says:
  2. assalamualaikum ustaz..

    sy salah seorang peserta qiamullai SMK Tengku Ampuan Rahimah, klang..
    Sebelum itu, sy ingin mengucapkn ribuan trima kasih ustaz kerna sudi dtg mmberi ceramah pada hri trsbut..

    saya agak trtarik dgn presentation power point ustaz serta cara penyampaian ustaz kepada kami..

    jika ustaz izinkn,
    boleh ustaz berikn salinan power point ceramah sabtu lepas?
    ia sekadar utk koleksi makmal komputer kami..
    mgkin, bila ada kelapangan..

    kami akn gnekn utk memberi ceramah pada waktu pelajaran Agama Islam nnti..

    cme salinan power point shje..
    video dan lain2 nnti kami edit..
    trima kasih ustaz..

    hantarkn ke alamat email ini..
    gunfight3_smktar@yahoo.com

     
  3. Nabil Says:
  4. klau boleh,
    ustaz sertakn dgn power point biodata tentang IPM..

    yang hri sabtu ustaz presentkn..
    ramai nk tahu fasal IPM..

    =)

     
  5. Rijal82 Says:
  6. Salam

    Adik Nabil, berikan email adik pada abang ye.

    Terima kasih.

     
  7. Nabil Says:
  8. wslam..
    baiklah..

    gunfight3_smktar@yahoo.com
    sme2..

     
  9. Anonymous Says:
  10. Salam ust. Kalau blh ana nak jg.
    zaim_fawwaz@yahoo.com

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"