Content feed Comments Feed

Saya tertarik dengan pandangan kritis Hasbie Muda yang dipaparkan dalam Siasah sebelum ini bertajuk "PAS Anti Perubahan?". Antara kritikan beliau kepada Dewan Muslimat adalah ;


"...Kes kedua – dalam pemilihan Muktamar Tahunan Dewan Muslimat PAS sejak 30 tahun kebelakangan ini, tempat Ketua Muslimat tidak pernah diisi oleh ahli dari kalangan non-Ustazah. Dalam PAS tidak sedikit pimpinan-pimpinan Muslimat dari kalangan Profesional yang kompeten. Antaranya Dr Lo’ Lo Ghazali, Dr. Mariah Mahmud, Dr Halimah Ali dan Mumtaz Mad Nawi. Saya tidak pasti apakah kriteria utama yang digunakan oleh ahli-ahli Dewan Muslimat dan membuat pemilihan. Atau apakah calon-calon yang saya sebutkan tadi hanya punyai nilai Al Qowwi (competency) dan tiada sifat Al Amin (integrity).


Walau apapun kriteria yang ahli DMPP gunakan untuk memilih ketua mereka, satu hakikat yang tidak boleh dinafikan adalah Dewan Muslimat PAS masih jauh terkebelakang jika dibandingkan dengan rakan-rakan mereka dalam Pergerakan Wanita UMNO ataupun Sayap Wanita Parti Keadilan Rakyat.

Rakyat tetap akan mentertawakan PAS jika Dewan Muslimatnya hanya menjadi penggerak di belakang tabir dan hanya tahu menguruskan tarbiyah dan dakwah semata-mata. Rakyat juga akan terus mentertawakan PAS jika pimpinan Dewan Muslimatnya hanya mampu bercakap dengan arif tentang hal-hal kekeluargaan, hal-hal akhlak Islamiyah dan soal bagaimana untuk menjaga suami. Jangan marah jika pihak media pun tidak pernah terfikir untuk mencari pimpinan DMPP apabila timbul apa-apa isu besar negara."


Saya membelek Harakah terbaru, kalau-kalau ada sedikit lampiran pembuktian pada kritikan beliau.

Hasilnya, ada benarnya. Saya kaji secara rawak kandungan Harakah terbaru kali ini, saya mencari-mencari kenyataan dari mana-mana pimpinan Dewan Muslimat di celah-celah dominasi kenyataan pimpinan PAS muslimin dalam Harakah. Ternyata, yang saya temui hanya temuramah dengan Senator Mumtaz, kenyataan Senator Mumtaz mengenai virus H1N1 dan kenyataan Senator Zailah dalam isu royalti petroleum negeri Kelantan.

Selebihnya, sebagaimana jangkaan awal persepsi saya pada Harakah terbaru ini, 60 % kandungannya masih berlegar soal Unity Government, tetapi dalam laras isu yang bersifat terbitan dari isu pokok yang telah diselesaikan itu, antaranya cabaran muzakarah dari Pemuda Pas, sokongan kelab penyokong Pas dan dewan Pemuda Pas beberapa negeri pada keputusan memperkukuh PR, dan kenyataan Harussani yang tidak memihak kepada PAS.

Di celahan saki-baki 40 % isu yang membabitkan pemberian 1 juta Dato Jean Todt, isu keputusan dakwaan liwat DSAI, PRK Manik Urai, saya menemui kenyataan seorang pimpinan Dewan Muslimat. Itulah Senator Mumtaz.


Kenyataan beliau ini dapat saya rumuskan kotak cara berfikirnya :

1. Tidak menggemari isu-isu politik kepartian dan isu-isu yang boleh diulas oleh ramai pimpinan yang lain. Pendek kata, tidak suka dicorak oleh arus 60 % tadi. Beliau lebih menggemari isu-isu seperti wabak H1N1 yang kian menyerang Malaysia kerana ia isu "ummah" yang melangkaui jangkaun kepentingan parti PAS sendiri, sesuai dengan statusnya mewakili PAS dalam Dewan Negara (wan).

2. Tumpuan ulasan beliau bukan kepada aspek pemulihan dan rawatan, tetapi pencegahan (root causes).

3. Mampu melihat sesuatu isu dalam kotak pembacaan peranan yang lebih meluas seperti peranan kerajaan negeri dan NGO.

4. Bukan sekadar ulasan membangkang, tetapi mencadang. Be part of solution, not the another problem to the government.

PAS sememangnya tidak tersilap memilihnya ke Dewan Negara. Soalnya, wujudkah pelapis pemikiran, integriti dan kompetensi Senator Mumtaz dalam kepimpinan mahasiswi Islam pada saat ini ?

1 Response to Menanti "Klon" Senator Mumtaz Dalam Kepimpinan Mahasiswi Islam

  1. Assalamualaikum...

    InsyaAllah akan munculnya figure-figure seperti senator Mumtaz...

    Ukhti Syuhada sendiri contoh terbaik...

    Malah saya percaya, SIGMA sedang menuju ke arah itu.

    InsyaALLAH...

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"