Content feed Comments Feed

Ketika berbicara dengan rakan-rakan aktivis mahasiswa DQ mengenai kepentingan bertanzim dalam perjuangan gerakan Islam, antara asakan pemikiran baru yang saya tegaskan adalah bahawa perjuangan Islam secara bertanzim (dalam definisi kerja berpasukan dan saling kukuh mengukuhkan antara satu sama lain) bukan sekadar tuntutan Syariatullah - yang dalil-dalilnya bersifat “maqru’ah” dari al-Quran dan As-Sunnah dan athar para sahabat - seperti kata-kata terkemuka Saidina Ali mengenai kebenaran tidak bertanzim akan ditumpaskan kebatilan bertanzim, tetapi juga tuntutan Sunnatullah, yakni peraturan Allah di alam semesta raya ini kepada jatuh bangun tamadun dan menang kalah sesebuah perjuangan.

Sunnatullah ini sifatnya “manzhurah” (mesti diteropong), dan sudah pasti asasnya adalah "universal proofs" yang bernama sejarah, khususnya sejarah dan sirah perjuangan Islam itu sendiri. Lantaran itu sepertiga Quran adalah sejarah, sarat dengan secret codes tersirat untuk membaca formula-formula kemenangan.

Sejarah tidak akan menipu, ia akan berulang dan kembali ke "titik mula orbitnya" di zaman ini. Persis seperti bumi yang mengelilingi matahari, bulan mengelilingi bumi, proton dan neutron mengelilingi atom, hujjaj mengelilingi Kaabah, ia pasti akan mengulang putaran dari titik asal ia bermula. Sejarah akan terus mengorbit dan tidak akan berhenti.


Bukan main 'geram' isteri saya apabila mendengar ada celoteh bernada bisikan beberapa muslimat mendefinisi “sunnatulah” dengan begitu simplistik semasa berusrah dengan YB Khalid Samad atas jemputan rakan-rakan aktivis UM baru-baru ini. Ketika seorang rakan mengasak YB dengan persoalan sejauhmana perjuangan PAS menepati syariatullah dan sunnatullah untuk mencapai kemenangan, isteri saya terdengar ada suara muslimat menyatakan “Sunnatullah itu qadha dan qadar Allah. Memang dah tak boleh ubah. Apa yang nak dibahaskan lagi.”.

Penegasan Imam Hassan al-Banna, Syekh Said Hawwa dan Almarhum Fathi Yakan Mengenai Hakikat "Tanzim" Perjuangan Islam Satu Tuntutan Sunnatullah

Imam Hassan al-Banna dalam Majmu’ah Rasail :

“Wahai Ikhwanul Muslimin, kekangilah semangatmu yang membara dengan aqal fikiranmu yang waras. Suluhilah aqal fikiranmu yang waras itu dengan semangatmu yang membara. Dampingkanlah khayalanmu dengan kebenaran yang hakiki dan realiti. Bukakanlah pintu kebenaran itu dengan silauan khayalanmu yang menawan. Janganlah kamu melencong jauh, kelak kamu akan tergantung di awang-awangan. Janganlah kamu MENCANGGAHI KANUN-KANUN ALAM kerana ia sentiasa MENGATASI mu. Sebaliknya hendaklah kamu mengatasinya, MENGALIRKAN ARUSnya dan cuba menggunakan sebahagiannya untuk mengatasi sebahagian yang lain. Sesudah itu tunggulah saat-saat kemenangan, detik kemenangan adalah hampir sekali.”


Syekh Said Hawwa, Memahami Prinsip-Prinsip Amal Islami (Pelajaran Ke -9, Mencari Sunnah Alam dan Bergerak Dengan Berlandaskannya, ms 75 – 79)



“Sesungguhnya setiap suruhan Allah adalah terikat kuat dengan alam sebab musabbab dan sunnah-sunnah Allah di ala mini (yang perlu diperhatikan). Walau bagaimana pun ia seringkali DIABAIKAN oleh sebahagian golongan Islamiyyin. Allah menjadikan kita terikat dengan alam sebab musabbab dan kanun-kanun-Nya. Pun begitu, Allah berkuasa melewati dan mengenepikan kanun alam yang Dia ciptakan seperti yang berlaku pada mukjizat para anbiya’ dan karamah para awliya.

Namun, kita disuruh oleh Allah untuk memperhatikan sebab musabab kanun-kanun alam itu tadi di samping kita meyakini Allah berkeupayaan memberi kemudahan kepada seseorang mukmin yang tidak diberikannya kepada orang lain.
Sebarang pengabaian terhadap jalan-jalan yang telah disyara’kan adalah satu kecuaian.

Kejayaan untuk sampai kepada satu-satu kaedah adalah terikat kuat dengan sunnah-sunnah Alam yang memang mempunyai jalan-jalannya yang tersendiri.
Orang-orang lain telah lama menggunakan jalan ini serta membuat perhitungan yang secukupnya. Malangnya kita cuai dan mengabaikan jalan-jalan dan wasilah yang telah disyara’kan kepada kita.

Begitu juga dalam usaha membentuk jiwa-jiwa manusia, terdapat kanun-kanun sendiri dan berkewajipan kita menyelidikinya. Mencuaikannya adalah satu pengabaian yang jelas. Pertembungan antara umat manusia ada kanunnya. Peperangan ada kanunnya. Penguasaan ke atas sesuatupun ada kanunnya. Kita ingin mencapai beberapa matlamat tempatan dan antarabangsa yang sememangnya sukar, tetapi kita melupakan sebab-sebab yang membolehkan kita sampai ke matlamat tersebut.

Lantaran itu antara tuntutan fardhu kifayah dalam Islam adalah melahirkan mereka yang ikhtisas (professional) dalam semua bidang yang diperlukan umat Islam.



Almarhum Fathi Yakan, Tasawwur Asasi Gerakan Islam (Bahagian Wajib Ada Tanzim Dalam Amal Islami, ms 5 – 6)


“Setiap benda di ala mini wujud mengikut tanzim dan peraturan. Dari bintang-bintang dan planet-planet yang berterbangan di angkasa hinggalah pergantian siang dan malam, dari pertukaran musim-musim, percantuman benih manusia dan haiwan sehinggalah perjalanan hidup dalam tubuh makhluk melalui alat-alatnya hinggalah ke pelbagai undang-undang Allah dalam alam, kesemua tertegak di atas peraturan."

0 Responses to Kuliah 1 : Ulama Ikhwan Berbicara Soal Tanzim Perjuangan Islam Tuntutan "Sunnatullah"

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"