Content feed Comments Feed


Mantan Ketua Siasah GAMIS dan aktivis SMM, saudara Mior Isfandy Mior Azizan hari ini memfakskan kenyataan beliau kepada Gamis Daily menerima cabaran saudara Dzul Khairi untuk berdebat mengenai isu kerajaan perpaduan.

Presiden GAMIS yang lantang memberikan kritikan kepada idea kerajaan perpaduan sebelum ini dijangka meletakkan premis kontradik kerajaan perpaduan manakala saudara Mior Isfandy yang kini bertugas sepenuh masa sebagai Pegawai Penyelidik Timbalan Presiden PAS pula dijangka memberikan pandangan balas beliau dengan premis pro kerajaan perpaduan.

Berikut adalah kenyataan penuh saudara Mior Isfandy kepada Gamis Daily :

"Ekoran daripada cabaran Presiden Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS) mengenai idea Kerajaan Perpaduan terhadap Timbalan Presiden PAS dan Setiausaha Agung PAS, saya dengan rasa rendah diri ingin menawarkan diri berdebat dengan beliau.

Saya merasa terpanggil mengajak kepimpinan GAMIS untuk berdiskusi dan berdebat secara ilmiah mengenai idea dan implikasi Kerajaan Perpaduan di Malaysia. Ini adalah idea politik yang digagaskan oleh Presiden PAS untuk menyeru ahli akademik, ahli politik malah anak muda untuk berbicara soal itjihad politik yang dilontarkan pasca Pilihanraya Umum ke12.

Saya juga ingin meletakkan syarat bahawa debat atau diskusi ini tidak perlu dipengaruhi oleh sentimen ahli politik atau masalah dalaman parti PAS (jika ada), tetapi ia mesti berlandaskan kepada idea dan implikasinya di Malaysia.

Saya meletakkan syarat begitu supaya ia tidak cenderung untuk menyebelahi mana-mana pihak sebaliknya ia dijadikan sebagai hasilan akademik. Malah, ia boleh dijadikan agenda untuk menyemarakkan sifat inkuiri, intelektual dan politik berteraskan idea dikalangan mahasiswa."

Sejak dua bulan lepas ketika idea ini ditawarkan oleh Tuan Guru Presiden PAS, saya telahpun cadangkan kepada pimpinan tertinggi GAMIS agar dibincangkan secara ilmiah dan mendalam kerana kita perlu bersedia dengan pandangan bersama yang konkrit dan bertanggungjawab. Namun ia tidak disambut baik pada masa itu kerana kesibukan.

Kini alhamdulillah, apabila kedua-dua belah pihak dari kedua-dua mazhab pemikiran yang berbeza dalam menanggapi isu kerajaan perpaduan bersedia untuk bertemu, ia suatu perkembangan yang positif dan saya akan pastikan cita-cita untuk mengadakan debat intelektual ini berjaya kerana kedua-dua mereka adalah sahabat baik saya.

Pastinya ini suatu usaha yang akan merintis sikap berani mahasiswa menanggapi secara bersemuka dan intelektual (k-politics) isu-isu kritikal gerakan Islam PAS. Mahasiswa tidak wajar hanya menjadi penganjur dan moderator atau pembuat kenyataan akhbar sahaja, tetapi mesti bersedia menjadi panel dan bertanggungjawab dengan pandangan masing-masing.

Walaupun idea ini telah sepakat dihentikan oleh Pakatan Rakyat baru-baru ini, namun tidak salah mahasiswa terus membahas dan memperdebatnya secara ilmiah, kerana golongan inilah juga yang akan mungkin berdepan sekali lagi dengan idea ini apabila mereka memimpin gerakan Islam dan negara pada masa akan datang.

2 Responses to Merinstis K-Politics Dalam Isu Kerajaan Perpaduan : Debat Dzulkhairi vs Mior Isfandy

  1. hm..xperlu nk wt debat terbuka..wt je muzakarah @ bncg cara elok..dduk meja bulat...lg ada faedah..kalu deabt..nmpk sgt nk bertegang leher..ahli bwah tgk pun dh semacam..

     
  2. al-bagani Says:
  3. bg ana debat itu satu cara yg bagus...sbb sekurang-kurangnya dapat membuka minda ahli pendengar..tak laa terkurung dalam tempurung saja..

    dengan debat juga sekurang-kurangnya kita dapat nampak pro & konrtra kerajaan perpaduan nih..

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"