Content feed Comments Feed



Pandangan orang awam, senario Obama memukul lalat yang mengganggunya ketika ditemuramah oleh CNBC adalah satu "kebetulan". Demikianlah juga apa yang berlaku kepada Erdogan apabila keluar majlis memboikot Presiden Israel, Peres dalam Forum Ekonomi Dunia (baca : "Selepas Kasut Muntazar Ke Muka Bush, "Tipping Point" Erdogan Pula Menjadi") . Bagi ramai orang, ia hanya satu tindakan emosional Erdogan kerana masalah teknikal masa berhujah antara beliau dan Peres. Demikian juga tindakan nekad Nizar melaungkan bubar DUN Perak selepas mengangkat sumpah di Parlimen. Ramai menanggapinya sebagai tindakan "budak nakal" semata-mata. 1001 pentafsiran lebih mendalam di sebalik lagak aksi anak muda PAS itu gagal dibaca secara intelegen (wisdom atau hikmah).


Nizar Gegar Parlimen, Majoriti Ahli Parlimen DAP Bangkit Membela Tindakannya

Pandangan intelegen ? Tidak! Tidak ada kebetulan dalam politik dan orang politik, apatah lagi manusia terpenting di AS iaitu Barrack Obama.

Jangan simplistik melihat aksi berikut sebagai suatu kebetulan atau sekadar bahan jenaka.



Ia hakikatnya mendedahkan rahsia besar kemampuan Obama menjadi Presiden AS dan menjadi manusia paling popular di dunia sebelum ini. Ia mendedahkan bagaimana beliau benar-benar "well-trained", dilatih menjadi seperti Ninja ataupun Samurai "moden", sebuah tradisi persilatan dan pertembungan fizikal yang menuntut kepada KETELITIAN dan KETAJAMAN PERHATIAN membaca kehadiran musuh lantas mematikan gerakannya.


Samurai vs Ninja, Siapa Pemenang (Petikan dari The Last Samurai)

Siapa yang mampu memukul lalat di tangan ? Bukan mudah. Obama melakukannya, spontan sahaja, bahkan sekali pukulan sahaja. Lihat ketajaman matanya melihat "musuhnya" yang terbang mengganggu bicaranya. Suatu pendedahan karakter dan cara berfikirnya yang telah melonjakkan beliau menumpaskan status quo tradisi Presiden AS berkulit putih.

Siapa yang melatihnya ? Ayahnya ? Gurunya ketika di Indonesia sehingga beliau mempunyai cita-cita menjadi Presiden AS sejak 10 tahun ? Intelegen Illuminati ? Diri sendiri (gifted form the God) ? Wallahu a'lam.

Pengajarannya kepada gerakan Islam ? Apa kaitan nilai "ninja dan samurai" - yang menjadi rahsia kebangkitan Jepun - dalam gerakan Islam ?


Ninja dan Samurai mengajar membunuh musuh dengan kejam ? Perang bukan sekadar perang fizikal yang menurut The Art of War hanya boleh dimenangi oleh mereka yang paling SENI, HALUS, dan LICIK taktik perangnya.


Perang sekarang adalah perang PEMIKIRAN dan HUJAH. Hanya yang mampu men"samurai"kan pemikirannya akan mampu berhadapan dengan SIS dan musuh-musuh Islam yang kaya dengan hujah dan sarat dengan fakta.

Alhamdulillah, 2 malam lepas, saya dan isteri diberi kesempatan untuk melatih public speaking adik-adik aktivis Wufi di UIAM. Namun, kerana tempat dan masa yang terbatas, ramai-ramai adik-adik kesayangan kami meluahkan 'geram'nya kerana tidak dicalonkan untuk mencuba melakukan pengucapan berpengaruh di hadapan.


Jika itu perasaan adik-adik, bayangkan (jangan lupa nada ana ajar antum tu ye :) trainers lebih-lebih lagi belum "kenyang" dengan perkongsian pengalaman. Sebagaimana saya nyatakan pada adik-adik, kami hanya mampu melatih adik-adik aspek PATOS (kreativiti mempengaruhi emosi audience melalui susunan kata dan intonasi suara) dan ETOS (memek muka, gerak badan, aspek luaran) public speaking adik-adik sahaja, namun ada latihan "gear 5" public speaking yang belum sempat kami curahkan iaitu latihan PUBLIC SPEAKING "MIKROSKOP" yakni aspek LOGOS (kualiti hujah).


Apa maksudnya"mikroskop" ?

Mensamuraikan pemikiran bererti menjadikan setiap percakapan sarat dengan hujah yang "mikroskop", bukan "goreng". Itulah yang menjadi rahsia kekuatan Obama sepanjang kajian saya pada pidato-pidatonya.


Memadai saya memetik kalam isteri saya ketika menobatkan sahabiyah saya saudari Aina Bajuri sebagai idola dari sudut pemidato yang "mikroskop" hujahnya.

"Mikroskop" juga adalah istilah yang sering dileterkan oleh Ustaz Ramadhan Fitri dalam pidato-pidatonya kepada mahasiswa sekiranya dikaji dengan mendalam. Itulah budaya berhujah dan bercakap yang kontang pada pimpinan kampus hari ini. Kita lebih gemar bersikap retorik dan sloganik, tetapi bila ditanya inti dan huraian konkrit setiap kenyataan, pada masa itu terzahir ketidakjelasan dan penyakit "goreng".


Sesungguhnya, wibawa seorang pimpinan gerakan Islam khususnya muslimat pada saat ini bukan lagi pada kepetahan pidato menerangkan Islam itu pada sudut "what" sahaja (makroskop), tetapi juga sudut "why", "when", "how", "who" yang lebih merujuk kepada aspek mikroskop." - www.srikandiharakah.blogspot.com

Apa punca simplistik dalam berhujah (presented problem) ? Kerana minda yang terpenjara dan dijumudkan dengan dua penyakit (the real problem). Pertama, ahli gerakan yang mindanya tidur dan malas membaca. Kedua, sekadar berpada dengan membaca bahan bacaan yang "ketinggalan" zaman (tanpa sebarang pengukuhan buku fikrah gerakan yang lebih muasarah), tidak menggugat pemikiran lama dan sama (status quo). Inilah yang dikatakan "the captive mind".

Alhamdulillah, tahniah pada usrah muslimat Zainal al-Ghazali dan mentornya, isteri saya yang memilih tajuk "Gejala Minda Terpenjara Kalangan Aktivis Kampus" (The University and The Captive Mind) untuk dibincangkan semalam.


Kalian memilih "the real problem" gerakan Islam khususnya gerakan mahasiswa Islam untuk dibincangkan secara serius walaupun saudara Rausyanfikir menggunakan laras bahasa "gear 5" yang hampir menitiskan airmata saya dan menyebabkan seorang dua ahli usrah UZA ternganga kerana terharu mengenang tahap intelektual diri ini, namun itulah usrah muslimat yang belum pernah saya lihat mampu berjinak dengan pencerahan minda seberat itu.

Faisal Rausyanfikir mengakhiri perbincangan dengan saranan membaca buku "Powerful Ideas" (Idea-idea Yang Menggugat Dunia) yang telah menjadi "manhaj tarbiyah" pimpinan mahasiswa di Australia.

Moga Usrah UZA bukan sekadar menggugat Wufi,
tetapi kewujudan kalian "dirasai" arus perdana UIAM.

2 Responses to Di Sebalik Tabir Tangkasnya Obama Memukul Lalat : "Mikroskop vs Captive Mind"

  1. Mama Says:
  2. alhamdulillah.. sampai saat ni ana masih terasa keseronokan usrah bersama rausyan fikir. mohon bimbingan ustaz dan k-nurul utk kami UZA jadi lebih baik dan hebat.. (^_~)

     
  3. iri hatinya pd gombak...xpe2..akan kucari sifu ku..-kuantan-

     

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"