Content feed Comments Feed

Pentingnya Q & A Session...

Friday, October 31, 2008


Khamis, 31 Oktober, Bangi : Saya dijemput oleh Majlis Nuqaba Institut Perguruan Islam Bangi untuk memberikan taujihat khas selama hampir 2 jam berkenaan "Naqib Gemilang dalam Dakwah dan Akademik" sempena Rehlah Nuqaba yang mereka adakan bersama Guru Penasihat mereka yang juga guru kesayangan saya dahulu di KISAS, Ustaz Fazdi. Beberapa gagasan pemikiran baru yang saya kemukakan kepada peserta antaranya :

1. Usrah bukan tempat mencari ilmu atau medan berukhuwwah. Usrah medan merancang program ilmu untuk ahli usrah dan program ukhuwwah sesama ahli usrah. Usrah bukan medan memberikan 'ikan-ikan', tetapi memberi 'pancing ikan' dan 'matakail' kepada ahli usrah. Usrah bukan tempat menadah kitab sehingga jadi daurah, tapi usrah medan berbincang secara ringkas tetapi serius sehingga timbul kejahilan dan kesedaran kepada ahli usrah pentingnya mencari ilmu di luar dari usrah itu sendiri. Pendek kata, usrah seperti bulan Ramadhan. Ia bukan klimaks, tetapi medan latihan. Klimaksnya selepas Ramadhan, bukannya Ramadhan itu sendiri. Jika tidak, objektif "semoga kamu bertaqwa" dalam program Allah bernama Ramadhan itu tidak tercapai. Ramadhan wujud bukan untuk ummat ini pulun ibadah pada bulan Ramadhan dan kemudian kembali menjadi 'syaitan' selepas Ramadhan, tetapi bulan untuk melatih ummatnya berdepan dengan 11 bulan selepas Ramadhan nanti. Demikian juga usrah. Yang mahu diusrahkan adalah agenda selepas usrah. Klimaks perjuangan dakwah bukan dalam usrah, tetapi aktivisme di luar usrah. Indah dan manisnya usrah apabila ia menjadi medan perkongsian pengalaman "apa yang saya rasa" - sepanjang tempoh tidak berusrah itu - berbanding "apa yang saya tahu" dari teori-teori haraki yang dibaca dari buku-buku fikrah. Benarlah kata murabbi, usrah itu bermula dengan tasbih kaffarah dan berakhir dengan al-Fatihah....


2. Jika anda memandang 'biasa' ahli usrah anda, maka menjadilah ia orang biasa seperti orang lain, tiada kelainan dan tiada tarikan. Jika anda memandang ahli usrah anda dengan pandangan prejudis atau 'penuh masalah' atau bad first impression, maka jauhlah ahli usrah anda dari anda dan jamaah sedikit demi sedikit. Tetapi jika anda memandang setiap ahli usrah anda dengan mentaliti 'hadiah dari Tuhan' seperti kata sifu Kungfu Panda, dan anda memetik 'suis' yang tepat mengenai dirinya, maka menjadilah manusia itu 'luarbiasa' dengan 'air tangan' anda. Saya pun paparkan filem 'tarbiyah' Master Sifu pada Kungfu Panda.

3.

Ayat surah Yusuf di atas pendek, tetapi merumuskan asas pengurusan organisasi (baca : organisasi dakwah) yang telah disyarahkan ribuan buku-buku pengurusan Barat yang tebal-tebal. Ayat di atas mudah, tetapi secara halus menyebutkan 5 elemen penting iaitu kejelasan manhaj/method perjuangan (hazihi sabili), kepentingan ghoyah dan sentiasa thabat dengan niat yang ikhlas dalam berdakwah (ad'u ilalLah - feel mudhari'), kejelasan hujah dan panduan ilmu-murabbi yang thiqah (ala bashirah), komunikasi antara qiadi (ana) dan jundi (wa manittaba'ani), serta elemen slogan untuk menjaga stamina, spirit dan prinsip perjuangan grassroots (fasubhanallah...) . Justeru saya menyatakan kepada peserta, inilah 5 checklist yang perlu sentiasa dijadikan benchmark jika benar kita mahu menjadikan kerjabuat kita sebagai nuqaba dan gerakan nuqaba ini suatu kerjabuat para anbiya yang mulia dan diganjari Allah dengan ganjaran besar sebagaimana diganjari-Nya pada para anbiya terdahulu.


Namun demikian, ada beberapa pengajaran penting saya belajar hasil kelemahan yang saya amati dari slot yang saya kendalikan.

1. Perlunya borang evaluasi kepada beberapa peserta sahaja untuk menilai sejauhmana mereka memahami dan 'berminat' dengan point-point yang kita kemukakan. Ini kerana bimbang saya 'syok sendiri' ketika berceloteh panjang lebar walhal peserta kepenatan selepas sehari suntuk rehlah.

2. Peserta lebih teruja dan berminat dengan tayangan video Kungfu Panda, The Last Samurai dan paparan fakta - saya bentangkan pada mereka fakta tahap membaca mahasiswa seluruh dunia serta kedudukan universiti-universiti baru Israel dan Singapura jauh mengatasi Malaysia dalam senarai 200 universiti terbaik dunia 2008 - berbanding celoteh dan ceramah saya. Kini baru saya faham, multimedia dan fakta yang menarik adalah 'weapon' yang tajam dan sangatlah ampuh membunuh kebosanan peserta pada kuliah yang kita berikan. Bahkan tidak mustahil mereka berminat untuk lebih mengenali kita atau bertanya wujudkah blog kita kerana tak tahan gelak ketawa dengan multimedia kita paparkan yang mempunyai mesej di sebalik itu.

3. Pentingnya slot Q & A. Terus terang saya katakan, perkataan yang paling saya rasa nikmat dan 'puas' saya berikan kepada peserta adalah bukannya sepanjang sejam saya berceloteh di awalnya, tetapi ketika saya menjawap soalan bertulis dari seorang akhawat bertanya tentang "ustaz, apa nak buat jika ahli usrah kita suka supaya usrah kita cepat-cepat ditangguhkan dengan tasbih kaffarah." Bagi saya, ada dua pengajaran mengenai peri pentingnya menghidupkan slot Q & A kalangan peserta walaumacamana 'mandom' sekalipun suasana peserta.

- pertama, dengan Q & A, akan terdedah lebih realistik hakikat sebenar mengenai peserta atau dalam perkataan lain, permasalahan organisasi yang berlaku. Ini sangat penting untuk memastikan kita benar-benar bercakap "ala qadri uqulihim", kita "memberi berdasarkan apa yang mereka mahu, bukan apa yang kita tahu". Persoalan ukhti tersebut mengesahkan lagi hipotesis saya bahawa gejala kebosanan usrah kian merebak luas akibat kegagalan kreativiti naqib memberikan input-input lebih menyegarkan dan 'marketable' kini suatu masalah 'global' tarbiyah kampus, hampir sama global dengan krisis ekonomi dunia nampaknya. Ada benarnya teori 70% masalah usrah berpunca dari nuqaba.

- kedua, soalan ukhti tersebut adalah secara bertulis, bukannya lisan. Jelas pengajarannya, jangan hapuskan slot Q & A dengan anggapan kononnya peserta sudah faham dengan apa yang kita sampaikan. Ada kemungkinan peserta langsung tak faham dengan apa yang kita sampaikan. Jadi, soalan bertulis mereka adalah 'feedback' dan 'evaluation form' yang berkesan untuk kita yang mungkin segan nak minta mereka nilai ceramah kita secara direct.

1 Response to Pentingnya Q & A Session...

  1. Pada pendapat saya, ceramah politik juga perlu ada sesi Q&A

    Selama ini ceramah politik semuanya 1 hala

     

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"