Content feed Comments Feed


Turkey's Top Court Rules against Ban on AKP

Utusan Malaysia hari ini melaporkan Mahkamah tertinggi Turki hari ini (24 Oktober) memutuskan, Perdana Menteri, Recep Tayyip Erdogan dan para pemimpin kanan Parti Keadilan Pembangunan (AKP) terlibat dalam aktiviti "antisekular" berikutan tindakannya yang mahu menukar beberapa artikel dalam perlembagaan Turki.

"The headscarf amendment sponsored by the ruling party demonstrates an abuse of religious feelings and an anti-secular stance." Itulah kenyataan mahkamah - saya petik dari Turkishdaily - yang merujuk kepada cubaan AKP yang cuba menggugurkan pengharaman memakai tudung di universiti di seluruh negara.


Erdogan Marah Media Selewengkan Isu Penarikan Semula Pengharaman Tudung

Kritikan keras yang tidak disangka-sangka oleh mahkamah terhadap Erdogan yang merupakan ahli politik Turki yang paling terkenal menurut tinjauan pendapat terkini, akan mewujudkan ketegangan baru ketika negara itu turut merasai impak krisis kewangan global.

Mahkamah Perlembagaan Agung dan Badan Kehakiman Turki pada Julai lalu telah memutuskan untuk tidak membubarkan AKP kerana menjalankan aktiviti-aktiviti Islam, tetapi sebaliknya mendenda parti itu kerana "melemahkan prinsip-prinsip sekular Turki". Dari 10 hakim besar Mahkamah Perlembagaan, AKP selamat dari diharamkan hanya dengan kelebihan 1 undi yang tidak memihak kepada AKP diharamkan (6 undi dari 7 yang diperlukan untuk diharamkan). AKP diberikan "kad kuning" yang sangat berat. kesannya kali ini. Mahkamah Perlembagaan mengenakan denda berat kepada parti berkenaan pada Julai lalu, tetapi menggugurkan tuntutan pendakwa raya yang mahu AKP dibubarkan dan menghalang Erdogan serta ahli-ahli utamanya yang lain daripada menceburkan diri dalam aktiviti-aktiviti parti untuk tempoh lima tahun.



Baru pagi tadi saya mensyarahkan maksud "Waqi'iyyah" sebagai salah satu ciri gerakan Islam yang perlu dipilih kepada hampir 50 orang adik-adik generasi baru dakwah dan tarbiyah di Kolej Islam. Ketika mensyarahkan gerakan Islam yang memilih pentas demokrasi sebagai wasilah berpencak, kekadang hadir rasa ragu kepada masa depan Islam di atas jalan demokrasi ini apabila seketika mengenang nasib gerakan Islam AKP, Abdullah Gul dan Erdogan di Turki yang mengambil ijtihad dan pendekatan politik berbeza dengan cara lama berfikir dan pendekatan tradisional gerakan Islam induk mereka dahulunya, Saadat di bawah Erbakan.


Sukar sungguh memahami dan membaca politik Turki dan pencak gerakan Islam di negara antara paling tinggi kadar membaca rakyatnya itu. Mungkin benar kata Mustafa Akyol dalam The White Path beliau, "the political culture in Turkey is very emotional and confrontational."

0 Responses to Kurang 1 Undi, AKP Selamat Dari DiREFAHkan...

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"