“Aku adalah orang-orang yang nama dan wajahnya sudah lama dilupakan, namun ajaran-ajaran serta karakternya akan senantiasa diingat dalam pencapaian-pencapaian yang diraih para muridnya.” - John W. Schlatter -
MUQADDIMAH
Rasulullah S.A.W tidak pernah menerima pendidikan di mana-mana sekolah, sama ada di tanah Arab, jauh sekali pernah menerima pendidikan Yunani dan diasuh oleh para ahli falsafah. Bahkan Rasulullah itu ummiyy (buta huruf dan tidak boleh membaca). Namun perhatiannya kepada pendidikan, para pendidik dan penampilannya sebagai seorang pendidik manusia di sekelilingnya sangat dahsyat dan luarbiasa. Dari halaqah Iqra’ di rumah Al-Arqam bin Abi Al-Arqam, hinggalah kepada terbinanya peradaban ilmu yang berpusat di Masjid Nabawi. Dari manusia yang menyembah batu berhala dan memakan haiwan jalanan di padang pasir, methodologi pendidikan Nabi merobah bangsa Arab menjadi manusia terbaik yang mengalahkan peradaban intelektual dan empayar ketenteraan dari Rome hingga ke Parsi.
KESIMPULAN
“Pendidikan bukan sekadar soal bidang ikhtisas yang mahu diceburi, tetapi lebih dari itu adalah 'our deepest conviction', keyakinan terdalam kita bahawa hanya dengan sistem pendidikan sahaja faktor paling kritikal untuk mengembalikan maruah dan kualiti umat. “ - Dr Siddiq Fadzil
Para guru pelatih perlu membaca dengan baik keadaan dunia dan zaman yang sedang kita hadapai kini di Malaysia. 10 tahun dahulu, berpacaran di khalayak umum adalah satu keaiban, sekarang anak gadis pelajar sekolah yang masih ada dara adalah satu keaiban. 10 tahun dahulu, guru merotan pelajar adalah satu kebiasaan, kini pelajar ‘merotan’ guru adalah satu kebiasaan.
Justeru, jangan jadi guru ‘bisu’. Cerahkan matahatimu kerana hati-hati yang hidup sahaja boleh menghidupkan hati-hati yang mati. Mulakan dakwah dari dirimu terlebih dahulu, barulah diperturunkan pada anak muridmu. 75 % keberkesanan pengajaran bukan apa yang pelajar dengar dari anda sahaja dalam kelas, tetapi apa yang mereka dengan dan LIHAT dari anda. The actions always talk louder than voice.
Ke mana tumpahnya kuah jika tidak ke nasi. Guru kencing berdiri, murid kencing berlari.
Kenalpasti dan susunlah keutamaan modul dan pengisian pengajaran anda, bermula dari SQ, kemudian EQ, dan barulah IQ. Janganlah menjadi guru yang hanya sekadar pelaksana silibus dari ‘content provider’ dan policy maker.
Ingatlah, Nabi adalah guru teragung di dunia. Ingatlah, guru Nabi adalah Tuhan semesta Alam. Dan ingatlah, aku juga seorang guru.
RUJUKAN
1. Rasul Terulung Murabbi Teragung : 40 Teknik Cara Mengajar Yang Berkesan, Syekh Abdul Fattah Abu Ghuddah, terjemahan Haji Shuhadak Mahmud, terbitan PMRAM
2. Muhammad S.A.W The Super Leader Super Manager, Dr Muhammad Syafie Antonio, terbitan Prophetic Leadership and Management Centre
3. Manual Pendidikan Al-Hikmah : Himpunan Pidato Kependidikan, Dr Siddiq Fadzil
4. Kuasa Kepemimpinan Al-Fatih, Muhamad Syaari Ab. Rahman, PTS Milennia
Alhamdulillah... warkah ust telah sampai kepada saya... Insya-Allah saya akan mendalami ilmu sbnyak mungkin untuk mnjadi murabbi terbaik... semoga saya dapat mencontohi Sultan Murad dan Syeikh as-Syamsuddin..dan Syeikh al-Kurani..
@aku budak seni
http://senituaku.blogspot.com
MOHON SHARE USTAZ
TABIK HORMAT PADA ARTIKEL SAUDARA...
SATU PENGHARGAAN BUAT GURU ZAMAN IT..
JAZAKALLAH KHAIRAN KASIRA'..
MUSLIMDIRYZ.BLOGSPOT.COM
SALAM..
tahniah & syukran ustaz~warkah yang memberi suntikan semangat buat saya yang bakal bergelar guru~ketemu kita di BISA, IPGKPM...(^_^)b
Terima kasih semua. Boleh sebarkan dan nanti saya upload ceramah saya pada kertas kerja ini nanti di IPGM Melaka :)
tahniah & syukran ustaz..