Content feed Comments Feed


Petikan dari kerangka kasar (proposal) salah satu bab dalam buku kedua saya mengenai 27 tahun pemerintahan Muhammad Al-Fatih selepas kejayaan 1453. 


Ia adalah satu imbasan semula (review) buat pembaca untuk memudahkan mereka ingat karakter-karakter utama yang boleh dicarigali dari Sultan Muhammad berdasarkan buku "Kuasa Kepemimpinan Al-Fateh". 


Formula yang saya gunakan tidak lain dan tidak bukan formula 7 Habit Stephen R. Covey yang sudah sangat popular di seluruh dunia.


Hakikatnya, bukan suatu kerja yang mudah untuk mengumpul semula setiap fakta bagi menyokong setiap Habit, apatah lagi untuk sesuaikan dengan konsep dan definisi asal oleh Stephen Covey. Namun itulah yang cuba saya lakukan untuk menjadi fakta sejarah 1453 nampak sangat kontemporari. Mudah-mudahan, kisah-kisah dan dialog-dialog santai hasil garapan pengalaman sendiri saya di medan dakwah dan kepimpinan akan lebih memudahkan peserta faham kedua-duanya sekali, sama ada konsep 7 Habit tersebut mahupun karakter kepimpinan Sultan Muhammad sendiri.



1. Pro Aktif 


• Kerana rotan, Muhammad berubah dari seorang anak nakal dan panas baran yang hidup dalam istana diraja kepada anak muda yang dilengkapkan dengan segenap karakter untuk menjadi pemimpin dunia (the law of pressure)


• Muhammad sendiri melakukan penyamaran dan perisikan bagi mendapatkan maklumat yang tepat dan menyeluruh mengenai kekuatan dan kelemahan di balik tembok Konstantinopel (begin with yourself, never always depending on others, stop blaming the others)


• Kepungan 54 hari penuh dengan adegan kegagalan dan kemusnahan di pihak tentera Islam, be positive dan never give up (there is no failure, only success delayed)


• Sabar adalah remote controller terbesar Sultan Muhammad khususnya selepas memasuki Kota Konstantinopel. Ramainya tentera baginda yang terbunuh dan degilnya Byzantine untuk menyerahkan kota secara aman boleh sahaja mencetuskan dendam kesumat berbalas pada rakyat Byzantine di hadapan Haghia Sophia, apatah lagi mengenangkan apa yang pernah dibuat oleh tentera Salib ketika mencerobohi Konstantinopel sebelum ini. 


Baginda mampu menawan kota Konstantinopel kerana baginda menawan dahulu ibukota dalam dirinya iaitu hati dan emosinya. Para ulama besar di sekitarnya juga bertanggungjawab untuk memantau dan memastikan Muhammad berkuasa terlebih dahulu ke atas dirinya sebelum menguasai tenteranya dan menguasai Kota Konstantinople. Always choose the right ‘pause’ button (be patience) before responding any actions against the incoming pressures.



2. Bermula Dengan Akhir di Minda


• Peta dikuasai, hadis dibacakan para ulama berulang kali, dipanggil Al-Fatih sejak dari usia kecil


• Kurang tidur malam kerana mencari penyelesaian sebuah kebuntuan 


• Kuasa pernyataan visi dalam doa munajat tahajjud yang tidak pernah ditinggalkan


• Fungsi Syekh Syamsuddin kepada Al-Fatih dan fungsi para ulama di setiap battalion tentera 


• Kejadian khemah dibakar pada 28 Mei 1453 menyerlahkan kuasa impian yang membakar semangat (burning desire)



3. Utamakan Yang Utama


• Penawanan Konstantinopel, pintu paling utama mesti ditembusi untuk Islam menawan Eropah. Sebab itu bab “Konstantinopel” menjadi perhatian utama dan topik nombor wahid Muhammad sebaik sahaja mengambil alih pemerintahan. Muhammad “learn how to say no”.


• Kesan memanah sejak dari kecil hinggalah mempengaruhi proses pemikiran politik Muhammad untuk mengepung Konstantinopel (musuh yang lebih utama)


• Pemindahan kapal kerana keutamaan serangan di benteng paling lemah


• Serangan serentak dari laut dan darat selepas cuti rehat sehari kerana itulah strategi paling utama untuk mematikan pergerakan Konstantinopel


• Tiada kompromi soal kualiti, utamakan yang terbaik dari yang baik : dari isu pemilihan tentera, imam, pelukis dan setiausaha agung



4. Berfikir Menang-menang


• Pengepungan, penghantaran utusan beberapa kali dan penyerahan secara aman meskipun justifikasi perundangan (pencabulan perjanjian) sudah membenarkan serangan, nyawa rakyat di Byzantine lebih diutamakan dari kemenangan politik satu pihak


• Penyerahan semula kunci gereja Orthodoks kepada paderi Gennadios, penegasan adab-adab kemenangan dan layanan pada hamba tawanan oleh Syekh Syamsuddin, dan deklarasi keamanan dan hak kebebasan beragama oleh Sultan Muhammad di Haghia Sophia selepas kemenangan


• Keadilan pemerintahan Sultan Muhammad Al-Fatih di negara-negara majoriti non-muslim


• Prinsip “win-win” (ihdal husnayain) Abu Ayyub Al-Ansari, tidak menang di dunia, tetap menang di akhirat (syahid)



5. Berusaha Untuk Memahami Sebelum Difahami


• Mustahilkah tertawan Konstantinopel ? Jangan terpengaruh dengan persepsi orang, fahami dahulu kemampuan dan potensi sendiri, fahami pula musuh dan buatlah penghakiman dan keputusan dan jangan undur lagi ke belakang. Tindakan berasaskan kefahaman dan pengetahuan tidak akan mampu ditumbangkan tindakan berasaskan persepsi dan tanggapan.


• Beri peluang perbaiki kesilapan, baru dijatuhkan hukuman kepada Palta Oglu


• Kenapa Muhammad menguasai lebih dari 5 bahasa termasuk bahasa negara musuh ? Sekadar kewajipan kurikulum persekolahannya atau ada sesuatu yang para ulama mahu Muhammad memahami


• Bahasa aksi ketika tentera melihat aksi membina Rumeli Hissari di tebing tersempit Bosphorus agak sukar dan aksi memindahkan kapal sangat mustahil


• Panggillah aku ayah dan aku memanggilmu anak-anak


• Kenapa Muhammad mewajibkan dialog peradaban di istananya sehingga zaman pemerintahannya, Othmaniyyah bukan sekadar menjadi polis keselamatan dunia bahkan pusat interaksi aktiviti intelektual dan pendidikan yang menerima kunjungan dari serata dunia



6. Sinergi


• Hikmah pujian Rasul kepada tentera, bukan sekadar pada seorang raja


• Diperjelaskan dalam Kuasa Kerja Berpasukan Sultan Muhammad Al-Fatih dengan mendalam


• Politik Muhammad di sebalik perjanjian damai (tahalluf siyasi)


• Siapakah Muhammad tanpa Murad dan Huma Hatun


• Siapakah Muhammad tanpa Syamsuddin


• Siapakah Muhammad tanpa dokongan moral isteri-isterinya


• Siapakah Muhammad tanpa anak-anak dan para pewaris yang meneruskan legasi kecemerlangannya



7. Tajamkan Gergaji


• Muhammad tenggelam dalam mengkaji sejarah dan mensibukkan diri dengan proses perbincangan demi perbincangan sebelum meneruskan rutin hidup seorang Sultan ataupun bertindak melulu menuju Konstantinopel


• Tenangkan diri seketika dari kesibukan hiruk pikuk peperangan dan politik, angkatkan tangan munajat pada Tuhan mohon kekuatan dan keberkatan pemerintahan


• Masa yang diperuntukkan seminggu sekali untuk melakukan dialog peradaban di istana meskipun urusan politik pemerintahan sangat banyak dan baginda sendiri mengepalai 25 kempen ketenteraan sepanjang hayatnya

0 Responses to Kepimpinan Al-Fatih Dari Kaca Mata 7 Habit : Draf Kasar

There was an error in this gadget

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"