Content feed Comments Feed


Profesor Halil Inalchik pernah menyebutkan bagaimana sejak dari 1520 hingga 1596 Masihi, tidak ada pertikaian sedikitpun bahawasanya Usmaniah terbabit dan campurtangan dalam semua isu-isu politik antarabangsa di bawah pemerintahan Sulaiman The Magnificent (1520 – 1566).

Up to 1596 there was no question of international politics which did not somehow involve the Ottomans.” – Halil Inalchik


Memadai pidato Sulaiman Al-Qanuni menggambarkan kekuasaan Islam sejauh Eropah Tengah ke Lautan Hindi dan ia dianggap sebagai kuasa terbesar dunia :

I am God’s slave and Sultan of this world. By the grace of God I am head of Muhammad’s community. God’s might and Muhammad’s miracles are my companions. I am Suleyman, in whose name the hutbe is read in Mecca and Medina. In Baghdad I am the shah, in Byzantine realms the Caesar, and in Egypt the Sultan ; who send his fleets to the seas of Europe, the Maghrib and India. I am the sultan who took the crown and throne of Hungary and granted them to a humble slave. The voivoda Petru raised his head in revolt, but my horse’s hoofs ground him into the dust, and I am conquered the land of Moldavia

Akulah hamba Allah dan Sultan di dunia ini. Dengan kurniaan Allah jua aku menjadi pemerintah ummat Muhammad keseluruhannya. Kebesaran Allah dan mukjizat Nabi Muhammad (Al-Quran) adalah sahabat setiaku. Akulah Sulaiman yang sentiasa namanya disebut-sebut dalam khutbah-khutbah di Makkah dan Madinah. Aku “Shah” kepada Baghdad, “Caesar” kepada Byzantine, “Sultan” kepada Mesir, yang menghantar armada laut ke lautan Eropah, Maghribi dan India. Akulah Sultan yang telah mengambil mahkota dan takhta Hungary dan menyerahkannya kepada hamba Tuhan yang merendah diri. Voivoda Petru Raresh mengangkat kepalanya memberontak ke atasku, tetapi telapak kaki kudaku telah memijaknya tenggelam menjadi debu. Aku jugalah yang telah menawan tanah Moldavia”. (Deklarasi Bender, 1536 Masihi)


Petikan daripada Halil Inalcik, The Ottoman Empire: The Classical Age 1300 – 1600, (London, Peoenix, 1997), muka surat 41

Buku yang memperincikan kepentingan persiapan Ma'nawi dan Madiyy sekaligus untuk menghadapi musuh-musuh Allah sepanjang zaman.


0 Responses to Bagaimana Sulaiman Al-Qanuni Dibentuk (Daurah di UIAPJ)

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"