Content feed Comments Feed

Menanti Kebangkitan Gelombang Dakwah di UPM

Tuesday, February 23, 2010






Pada 12 - 14 Februari yang lepas, saya telah mengepalai sebuah kem motivasi kepimpinan mahasiswa iaitu Sekretariat Kerohanian seluruh Kolej-kolej Kediaman Universiti Putra Malaysia.


Bagaikan satu cabaran besar kerana pasukan yang akan saya kendalikan training bersama Ust Azlan dan rakan-rakan seangkatan kali ini adalah mereka yang berada pada kedudukan paling 'strategik' di UPM, pendek kata mereka yang berada pada posisi paling tepat untuk melakukan 'pembukaan' (Al-Fateh) pintu hati mahasiswa-mahasiswi di UPM seluruhnya.



Kem ini tidak dinamakan sebagai Kem Kepimpinan Al-Fateh sebagaimana impian retorik saya selama ini. Namun, 3 hari 2 malam perjalanan pengisiannya telah diprojek dan disusun dengan baik hasil brainstorming saya dengan Ustaz Azlan dan rakan-rakan Master Trainer I.P Minda yang lain, dengan tujuan sekurang-kurang 5-6 karakter kepimpinan terpenting Sultan Muhammad dimodulkan secara praktikal. Hasrat Encik Zuhaimi dan Ustaz Nurul Iman dari Hal Ehwal Pelajar UPM diselarikan dengan modul-modul AKMAL (Akademi Kepimpinan Mahasiswa Al-Fateh) yang baru sahaja melepasi peringkat kelulusan I.P Minda.

Bersama Encik Zuhaimi (HEP UPM) yang berpandangan jauh
Syukur alhamdulillah, borang penilaian kesemua hampir 40 orang peserta yang saya analisa menyerlahkan satu feedback majoriti peserta yang sangat luarbiasa dan jauh dari jangkaan kami yang tidak terlalu meletakkan harapan dan ekspektasi yang tinggi pada 'pioneer project' peringkat menara gading ini.


Semangat menyanyikan lagu Al-Fateh

Moga ada kesempatan dan keizinan dari rakan-rakan peserta UPM tersebut untuk saya paparkan beberapa kenyataan dari mereka.


Majoriti menyatakan semangat Al-Fateh yang berkobar-kobar dalam diri mereka - khususnya selepas ikrar bersama pada hari ketiga - untuk mencipta gelombang dakwah pada masa akan datang dan program-program kerohanian yang lebih luarbiasa skala impaknya pada mahasiswa UPM dan massa keseluruhannya.

Ikrar hari akhir peserta untuk 'menggegarkan' UPM dengan Minggu Penghayatan Islam selama 5 hari


Semangat dan kerjasama terserlah (War Game)

1 Response to Menanti Kebangkitan Gelombang Dakwah di UPM

  1. Salam..
    syukran ustaz krn "memperkenalkan"
    Sultan Muhammad Al-Fateh kpd saya dan sahabat2 yang lain..

     

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"