Content feed Comments Feed

Tembok "Konstantinople" Bagi PAS

Sunday, November 1, 2009


Konstantinople bukan sekadar kisah sebuah benteng terkebal dunia yang telah menjaga empayar Byzantium selama lebih 1100 tahun dari 29 percubaan dunia (11 daripadanya percubaan tentera Islam) dari jatuh ke tangan musuh. Konstantinople adalah 'simbolik' dari sejarah kepada sesuatu "tembok penghalang" yang sangat sukar untuk dicari jalan penyelesaian meruntuhkannya, sesuatu yang "sangat mencabar" dan "mungkin mustahil" untuk diatasi bagi sebuah pasukan perjuangan Islam.

Pada 1453 Masihi, Al-Fateh berjaya menembusi tembok kebal Konstantinople dengan :

1. Kebijaksanaan beliau melakukan perisikan dan penyamaran menyusup masuk secara senyap ke Konstantinople, sehinggalah akhirnya misi itu menatijahkan ketebalan dinding dapat dikenalpasti dan kedudukan penjara saintis Hungary, Urban yang dipenjarakan Constantine XI dapat diketahui secara terperinci, untuk misi 'prison break' selepas itu.

2. Kebijaksanaan beliau memanfaatkan kepintaran dan kepakaran Urban untuk membina teknologi persenjataan yang mampu merobek tembok Konstantinople.

"Mampukah engkau mencipta meriam yang lebih besar dari meriam yang pernah engkau ciptakan selama ini ? Tanya Al-Fateh. "Akan aku ciptakan buatmu meriam yang akan menggoncangkan pintu tembok itu." Jawab Urban." (rujukan kitab : lihat di bawah)


"Konstantinople" hakikatnya sentiasa wujud dalam perjuangan Islam sepanjang zaman. Yang berbeza cuma bentuknya sahaja.

Pada 1453, ia wujud sebagai satu benteng fizikal dan boleh dilihat dengan jelas kedudukannya, mana bahagian yang sangat tebal dan kebal seperti pintu Edirne, mana bahagian yang sangat lemah dan berpotensi rapuh seperti pintu Topkapi.

"Konstantinople" pada hari ini, ia tetap wujud. Namun ia wujud sebagai satu benteng 'mental' (mental-block) beberapa kerat rakyat Malaysia yang masih lagi didominasi dengan "fear politics" sehingga rasa takut "jika tidak undi Umno-BN, tiada pembangunan akan berlaku.". "Konstantinople" bagi gerakan Islam PAS pada hari ini tidak semudah untuk dilihat sebagaimana pada 1453 Masihi. Hanya yang sukakan budaya mengkaji pemikiran, sikap dan 'mood' pengundi yang sentiasa berubah-ubah dan unik bagi setiap pilihanraya kecil, akan mampu melihat "tembok besar" menakutkan itu. Kegagalan untuk 'melihat' sudut kelemahan tembok itu bererti mengulang kegagalan 11 percubaan tentera Islam sebelumnya untuk merobohkan tembok itu.

Dahulu, 800 tahun percubaan gagal untuk meruntuhkan tembok fizikal "Konstantinople" sehinggalah peristiwa 1453. Hari ini, 11 kali percubaan PAS - dalam tempoh sudah lebih 50 tahun - untuk meruntukan tembok 'Islamophobia' dari kalangan non-Muslim yang selama ini (sebelum PRU 12) memihak kepada Umno-BN hampir-hampir berjaya dirobohkan dalam peristiwa 8 Mac 2008.

Masyarakat Cina kini tidak segan untuk mendekati markas-markas PAS. Masyarakat India tidak segan untuk memakai baju PAS dan mengibarkan bendera-bendara PAS dalam setiap kali pilihanraya kecil. Tuhan akhirnya mengangkat hijab prejudis menebal mereka selama ini kepada PAS dalam PRU yang lepas, satu situasi 'politik baru' yang PAS sedang berjinak untuk berinteraksi dengannya pada saat ini.


Kehadiran dan keberanian 'eksperimen' PAS di "Permatang Pauh" BN di Negeri Sembilan telah membawa 1001 erti yang memakna perjuangan PAS itu sendiri. Bagan Pinang menyaksikan wujud semula tembok "Konstantinople" itu bagi PAS apabila kesemua peti-peti undi di sana menyaksikan kemerosotan undi kepada PAS dan kekalnya sokongan masyarakat India-Cina di sana kepada Umno-BN ketika PR sudah membuat pukulan 7-0 dalam PRK Semenanjung.


Sudah pasti ia suatu cabaran getir menjelang PRU ke 12 (jangkaan saya pada 2012). Apatah lagi jika kita membaca secara 'teori konspirasi jangka panjang' Najib dalam Bajet 2010 iaitu bajet yang bakal memenangi hati rakyat Cina dan India atas nama liberalisasi ekonomi 1Malaysia, sesuatu yang mungkin mengundang bahaya besar pada PR - yang banyak dibantu oleh undi masyarakat Cina dan India dalam PRU lepas - dalam PRU akan datang. Namun, tembok "Konstantinople" itu mesti dirobohkan juga demi membenarkan Islam ke Putrajaya.

Siapa yang tahu, mahu dan mampu merobohkannya ? Sejarah 1453 memberikan jawapan bahawa ia boleh dirobohkan oleh pemikiran 'Think Out of The Box' anak muda dan "semangat Bushido" (never give up) para Pemuda.


Senjata apa yang boleh merobohkannya ? Apakah "meriam Urban" bagi berdepan dengan kemungkinan PRU 2012 akan mengulang tragedi pahit PRU 2004 yang hampir membatunisankan pembangkang ? Sejarah 1453 mengajar kita bahawa membina kepakaran atau memanfaatkan golongan pakar dalam bidang-bidang strategik yang boleh memusnahkan musuh adalah jawapannya.

"Dan bersiap sedialah kamu untuk menghadapi mereka dengan segala kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang gagah sehingga menggerunkan musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain daripada mereka yang kamu tidak mengetahuinya sedang Allah mengetahuinya." (al-Anfal: 60)

1453 menyaksikan betapa sukarnya misi 53 hari merobohkan tembok "fizikal" Konstantinople, namun akhirnya sikap ketidakputusasaan Muhammad bin Murad dan tenteranya menatijahkan kejayaan.


Mampukah 2012 menyaksikan kejayaan PAS menembusi "tembok besar" mengarati pemikiran masyarakat Melayu - khususnya di Negeri Sembilan, Melaka, dan Johor - yang terus menebal semangat ultra-Melayunya sehinggalah tembok itu menghalang mereka dari melihat soal integriti dan kualiti pemimpin yang mahu dipilih (sample di Bagan Pinang) ?

Mampukah PRU 13 menyaksikan PAS dan PR mampu melebarluaskan "politik baru" (enlighten politics) yang berasaskan nilai dan substansi perjuangan, guna untuk merobohkan tembok politik "feudal" dan "fear politics" di kerusi-kerusi Parlimen "60 : 40" (60 % Muslim, 40 % non Muslim) ?


Kitalah generasi muda "meriam Urban" gerakan Islam yang akan menentukan masa depan perjuangan Islam yang sayangi dan dokongi ini. Menjadi sunnatullah bahawa setiap perjuangan Islam ada "Konstantinoplenya" dan ada "saintis Urbannya". Setiap kepayahan ada kemudahan.

Kepimpinan hari ini akan berlalu suatu hari nanti, soalnya bagaimana persiapan generasi baru pelapis perjuangan untuk membuat persiapan mendapatkan seramai mungkin "saintis-saintis Urban" dalam pelbagai lapangan ilmu strategik, bagi merobek "tembok penghalang" ke Putrajaya.

Terima kasih Dr Dzulkifli Ahmad kerana sudi berusrah dengan kami dan rakan-rakan aktivis UM. Perkongsian pengalaman selaku Ahli Parlimen yang menang tipis dengan kelebihan undi non-Muslim di Kuala Selangor, serta paparan kajian demi kajian "blind spot" beliau di sebalik tabir Bagan Pinang dan isu-isu politik Malaysia dan gerakan Islam PAS, akhirnya telah membakar semangat saya untuk terus komited dalam usaha mempersiap diri bagi mewarisi baton perjuangan ini suatu ketika nanti bersama rakan-rakan seangkatan yang lain.


Related link : Usrah UZA Menyinggung Masa Depan Gerakan Islam Malaysia

Isteri saya mengambil kesempatan untuk mendekati isteri Dr Dzulkifli. Tampak jelas wajah kepenatan seorang ibu dan isteri kepada seorang ahli politik Islam di Malaysia.

4 Responses to Tembok "Konstantinople" Bagi PAS

  1. hasanhusaini Says:
  2. Sudah pasti ia suatu cabaran getir menjelang PRU ke 12 (jangkaan saya pada 2012). Ana rasa yang setepatnya PRU ke 13...ye tak...?

     
  3. cepat je ihsan..
    terbaik org jordan..
    perkongsian yang menarik bang..
    insya Allah, N9 akan pecahkan tembok2 penghalang tu nnt..
    amin..

     
  4. Rijal82 Says:
  5. Terima kasih Hasan Husaini. Ana dah perbetulkan kesilapan tersebut.

     
  6. incek.loyer Says:
  7. salam ustaz~

    apa intipati utk buat 'meriam' bg pecahkan tembok yg menghalang PAS 2 ea??

    iskh~ nk apply jd peluru meriam r pasni~

     

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"