Content feed Comments Feed

Seminggu Yang Memenatkan..

Thursday, July 16, 2009

Seminggu yang memenatkan, namun segala kepenatan itu hilang begitu sahaja apabila bertemu dengan isteri tersayang. Inilah pertama kali Allah menguji kami berdua untuk berpisah hampir seminggu, alhamdulillah, isteri saya berjaya mematangkan dirinya untuk mensibukkan diri dengan gerak kerja Ma'ruf Club dan semester baru pengajian sebagai latihan awal kehidupan sebagai rumahtangga pejuang, bukan rumahtangga biasa ahli-ahli jamaah.



Ramai bertanya di mana saya sepanjang seminggu ini, sehingga blog tidak update, kongres tidak kelihatan dan sebagainya ? Saya mohon jutaan kemaafan kerana hampir 'membunuh' peminat blog saya sepanjang seminggu ini. Juga kepada rakan-rakan kepimpinan GAMIS khususnya saudari Munawirah Pengarah Ko-SPIN kerana tidak mampu memenuhi jemputan saat akhir untuk mewakili I.P Minda untuk hadir.

Arahan saat akhir untuk saya mengepalai 3 kem serentak bukan sekadar ujian emosional berpisah dengan isteri, bahkan ujian fizikal kerana kem-kem ini berlaku di luar dari Lembah Klang, bahkan lebih dari itu pesertanya pula adalah para pelajar yang dipilih sekolah sebagai antara 'yang bermasalah' dan seterusnya bersama orang-orang yang telah jauh berusia. Benarlah, ujian ini apabila berjaya dilalui dengan tenang, kematangan yang sangat hebat saya perolehi, khususnya untuk 'merakyatkan' bahasa saya dan merumputkan lagi pendekatan kerana audience saya kali ini berbeza dari sebelum-sebelum ini.


Kenangan 3 hari bersama adik-adik SMK Felda Jengka Pusat dan Jengka 2 di Pusat Pemulihan Aqidah JAKIM di Jelebu tidak akan dilupakan selamanya. Adik-adik yang sebelum ini datang dengan 'pelbagai masalah' akhirnya berjaya didekati dengan pendekatan 'outdoor' games. "Jangan mengharapkan adik-adik yang 'istimewa' ini akan mendengar ceramah dan celoteh kita selagi fokus mereka kepada kita belum diraih, mereka belum mengenali, menghormati dan mula mendekati kita", demikian pesan Ustaz Azlan memandu saya untuk menjayakan kem ini.


Selesai 3 hari di Jelebu, saya bergegas seketika ke Kuala Lumpur. Pengalaman walaupun seketika dengan adik-adik Darjah Enam SRK Bukit Jalil cukup memberikan makna. Saya tidak suka bercerita tentang kehebatan orang lain, saya paparkan sendiri nostalgia bagaimana saya mendapat 4 A dalam UPSR saya di SRK Jalan Raja Muda Abdul Aziz belasan tahun yang lalu. Saya sangat terharu apabila adik-adik memberikan tepukan gemuruh kepada saya di akhir saya mengaitkan kenangan 4 A itu dengan kematian ayah saya selepas meraikan kejayaan saya itu.

Kemudian, esoknya saya terus ke SMK Sri Pantai berhampiran dengan UM untuk memberikan sedikit motivasi kepada para pelajar PMR, SPM dan STPM. Cukup mudah untuk bercerita tentang pengalaman sendiri melalui ketiga-tiga peperiksaan besar tersebut kepada adik-adik di sekolah ini. Kerana keadaan dewan terbuka dan angin kuat menggangu layar slide saya, mujurlah saya telah belajar dari pengalaman lepas bahawa perlu sentiasa bersedia dengan plan B iaitu bercakap tanpa slide LCD. Saya berjaya melakukannya kali ini apabila ramai-ramai adik-adik mahu terus saya hadir ke sekolah ini pada masa-masa akan datang.


Kemudian seterusnya, inilah ujian paling besar kepada saya. Buat pertama kali saya memberikan ceramah korporat kepada Syarikat Air Semenyih (ABASS Consortium) seramai 50 orang di Putrajaya. Alhamdulillah, kerana berminda positif dan yakin saya mampu melakukan, saya berjaya memberikan ceramah dan muhasabah bertajuk "Solat : Journey To Success" sehingga Encik Abas Pegawai Besar bahagian Operasi mahu menjemput saya lagi pada masa akan datang. Pendekatan visualization dan muzikal benar-benar selari dengan jiwa mereka yang selama ini hanya terbiasa dengan ceramah-ceramah seperti kuliah-kuliah di masjid.


Kemudian, datang lagi ujian yang sama, namun kali ini bukan satu slot, tetapi 3 hari 2 malam. Bersama ayah-ayah, ibu-ibu yang telah lanjut usia, yang dikategorikan sebagai penduduk miskin tegar. Kem Motivasi anjuran RISDA Kelantan membabitkan lebih 80 peserta warga 40 tahun ke atas dari Parlimen Tumpat, Pasir Puteh dan Machang. Inilah pengalaman pertama saya menyampaikan seluruh slide, modul I.P Minda menggunakan 100 % bahasa dan loghat Kelantan.


Bagi saya, bahasa adalah jambatan ke hati-hati pakcik makcik saya ini. Jika saya berbahasa luar, mungkin saya mencipta 'barrier' dengan mereka yang 100 % dari kawasan kampung dan luar bandar, miskin dan sangat kurang terdedah dengan pendekatan konsultan dan sewaktu dengannya. Alhamdulillah, pelajaran paling besar saya perolehi di sini adalah pentingnya senyum dan 'merakyat' bersungguh-sungguh dengan mereka jika mahu mesej dakwah kita sampai pada mereka. Jangan tunjukkan sangat sifat 'anak muda' kita pada mereka kerana mereka lebih gemarkan pendekatan 'berbual' dan lawak jenaka.


Demikianlah, seminggu yang memenatkan.

1 Response to Seminggu Yang Memenatkan..

  1. Ahmad Ashraf Says:
  2. berpenat lelahlah kamu sepanjang di dunia, kerana itulah adat hidup di dunia

    -imam syafie

     

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"