Content feed Comments Feed

Rijal82 Production Mulakan Pencak ..

Monday, July 20, 2009

22 Julai ini, Ma'ruf Club UIAM telah menjemput Rijal82 Production untuk membuat tayangan adaptasi filem sulungnya di UIAM selama sejam bersempena dengan Mass Gathering Sem 1 mereka. Saya berjanji untuk melakukan yang adaptasi terbaik khususnya untuk mendekatkan mad'u kepada keindahan Islam dan kehebatan tokoh-tokoh besar pejuangnya di dalam lipatan sejarah yang cuba dipadamkan Eropah dan dunia.

Tema persembahan selama sejam ini adalah "Mereka Yang Dipadamkan Dari Sejarah Dunia" memfokuskan kepada gambaran (visualisasi) perjuangan sejak zaman Nabi Nuh dan peristiwa banjir besar, Yusuf, Ibrahim dan Ismail, Maryam al-Muqaddasah dan Isa bin Maryam, perjuangan Ashabul Kahfi, berakhir dengan Nabi Muhammad S.A.W dan generasi penting pembawa Islam menghampiri tamadun Barat iaitu Salahuddin al-Ayyubi dan Muhammad al-Fateh serta rumusan bahawa sejarah itu sifatnya akan berulang. Filem adaptasi ini tidak akan bersifat begitu ilmiah, memadai dengan paparan senario dan gambaran semacam real bagaimana setiap zaman para anbiya itu berlaku peristiwa-peristiwa besar menggoncang dunia dan memenangkan Islam di akhirnya.


Saya masih ingat kata-kata tulisan Dr Jamnul Azhar tentang Sains dan Islam, beliau menyatakan jika tidak kerana fitnah yang berlaku pada zaman Usman bin Affan menjadi Khalifah dan perang Siffin antara Saidina Ali dan Muawiyyah, nescaya bukan dua pertiga, tetapi seluruh dunia akan mampu diiislamkan.

Bersempena dengan semarak Isra dan Mikraj ini, antara ruh dan ibrah besar boleh diperolehi secara teknikal dan taktikalnya adalah bagaimana pendekatan Allah 'menghiburkan' hati Nabi yang duka setelah jasadnya dan dakwahnya dihalau oleh penduduk Taif dan Makkah. Allah 'menayangkan' kepada baginda akibat-akibat baik dan buruk yang akan kelak berlaku di hari Qiamat, di samping baginda melihat secara 'live' keseluruhan para anbiya mahu berimamkan Nabi di Masjidil Aqsa sebelum naik ke langit dan akhirnya ke Sidratul Muntaha.

Hari ini 20 Julai 2009, dunia meraikan kejayaan Neil Armsrong menembusi langit dan mendaratkan kakinya buat pertama kali di bulan. Namun berapa yang mengetahui hakikatnya itu semua hanyalah siri-siri penipuan Illuminati di Amerika Syarikat.




0 Responses to Rijal82 Production Mulakan Pencak ..

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"