Content feed Comments Feed


Saya tidak berhasrat mengulang lagi kritikan banyak pihak kepada tindakan Wisma Putra memberikan “lampu hijau” pada “gelombang biru” dari Kelab Liga Perdana Inggeris serta kenyataan Menteri Luar dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang meluahkan rasa "malang” kerana isu kehadiran Chelsea termasuk Pengurus Chelsea, Avram Grant dan pemain pertahanan, Tal Ben Haim dari Israel seolah-olah disifatkan sebagai “pencerobohan politik ke atas dunia sukan” (semacam politik dan politikus itu penuh dengan kekotoran dan tipu muslihat, tidak sepatutnya menyentuh dunia sukan). Saya kira pendukung gerakan Islam hari ini sudah mangli dengan pemikiran ‘sekular’ yang terserlah di sebalik kenyataan-kenyataan tersebut. Tidak ada apa yang pelik jika mereka lebih melihat soal pendirian hubungan diplomatik Malaysia dengan 2 warga Israel tersebut lebih kompromotif dan penting dari soal sensitiviti umat Islam (yang baru sahaja bangkit dari luka “Fitna” Greet Wilders) yang tidak boleh berkompromi dengan wujudnya entiti negara haram dan warganegara Israel tersebut atas titisan darah umat Islam Palestin.


Saya juga tidak mahu memanjangkan lagi pendirian bersetuju dan partisipasi saya kepada demontrasi serta sebarang tindakan agresif lain yang akan dilakukan oleh PAS bagi memastikan ketidakhadiran 2 individu penting Chelsea tersebut tidak berpijak di bumi Malaysia. Atlet Israel pernah dibenarkan memasuki Malaysia semasa kejohanan kriket Trofi ICC pada April 1997 dan gerakan mahasiswa menunjukkan taring sebenar mereka apabila mengadakan demontrasi besar-besaran membantah kehadiran mereka. Pada Februari 2000, 1,500 mahasiswa GAMIS sekali lagi berdemonstrasi di masjid Ar-Rahman membantah kehadiran pasukan ping pong Israel. Pastinya rakan-rakan saya aktivis mahasiswa menantikan 29 Julai 2008 sebagai tarikh penting gerakan mahasiswa sekali lagi menggegarkan Malaysia dengan demontrasi besar-besaran membantah kehadiran Chelsea.



Namun, apa yang menjadi perhatian saya sepanjang ‘engage’ dengan dunia EPL khususnya Chelsea (terus terang saya katakan bahawa dahulu saya adalah peminat Chelsea sebelum ketibaan Grant dan Ben Haim) melalui puluhan rakan-rakan saya kaki bola di UIAM, maka saya melihat dunia bolasepak tidak seperti dunia kriket atau ping pong. Kita perlu lebih berhati-hati kerana ‘circle of crowd’ dalam bolasepak (spesifiknya EPL) jauh dan jauh lebih besar dari crowd peminat ping pong dan kriket. Hati-hati yang saya maksudkan bukan bererti terlalu peramah sehingga condong untuk berlembut dalam perkara prinsip, tapi saya maksudkan hati-hati dalam kenyataan-kenyataan akhbar yang akan dibuat, mesej yang akan disampaikan serta banner-bunting-poster yang akan dibuat dalam menyuarakan pendirian tegas kita. Adakah kita membantah kehadiran Chelsea itu sendiri atau kita membantah 2 individu tersebut sahaja ? Musuh sedang menanti untuk memerangkap PAS melalui kenyataan-kenyataan pimpinan mereka pada bila-bila masa sahaja. Lihat sahaja isu babi di Selangor dan negara Islam PAS dalam Pakatan Rakyat. Ramai yang masih tidak mendapat penjelasan akibat mainan media arus perdana.

Mereka selaku penaja hedonisme melampau penyesat aqidah remaja dan anak-anak muda sehingga mempertuhankan artis dan muzik mengatasi segalanya, pastinya akan terus berusaha mewarnakan PAS sebagai parti (baca = kerajaan) yang tidak mesra remaja, tidak mesra sukan, anti-bolasepak, anti-hiburan, tak faham aspirasi anak-anak muda dan macam-macam lagi yang boleh menarik undi saluran 4 dan 5 kepada mereka pada PRU akan datang.


Justeru saya melihat kerja kita bukan sekadar berdemontrasi dan mengeluarkan kenyataan-kenyataan bantahan semata-mata. Kerja kita yang lebih besar selepas tindakan agresif di atas adalah pemerkasaan agenda dakwah melalui perancangan kesukanan dan pengimejan wajah PAS yang mesra-sukan, mesra-remaja, mesra-bolasepak setelah Umno-BN sudah lama mempromosikan wajah mereka dengan wajah sedemikian rupa sehingga anak-anak muda phobia jika PAS memerintah, segalanya jadi haram. Lihat sahaja faktor undi saluran 4 dan 5 di Selangor (baca = Lembah Klang, pusat pentadbiran Pas dan mahasiswa Islam) yang masih berpihak kepada BN tatkala tsunami politik nasional menimpa saluran 2 dan 3 di seluruh negara.


Saya memuji tindakan MB Kedah yang memulakan agenda merakyatkan perjuangan PAS dengan memberikan tiket percuma kepada puluhan ribu kaki-kaki bola di Kedah untuk menonton pasukan Kedah beraksi menentang Perak baru-baru ini. Juga tindakan Kerajaan Pakatan Rakyat membanyakkan event-event besar PR di Stadium-stadium besar bolasepak Malaysia yang menjadi 'rumah kedua' kebanyakan anak-anak muda pada hari ini. Saya juga terharu satu ketika dahulu apabila Pemuda PAS menganjurkan perlawanan persahabatan bolasepak dengan team artis. Saya cukup yakin ‘gap’ yang selama ini menakutkan belia dengan PAS sudah semakin runtuh dengan tindakan-tindakan 'out of the box' tersebut. Saya berharap ‘jambatan’ yang sudah berjaya dibina dengan baik asasnya ini tidak akan dirobohkan semula 29 Julai ini hanya kerana mengikut emosi ammarah dan semangat semata-mata tanpa persiapan rapi dan teliti menangani 'counter attack' musuh


Jangan menang sorak kampung tergadai secara senyap…Peluru mesti disasarkan pada tempatnya, jangan tersilap menembak orang lain...jangan mencipta musuh baru tatkala musuh yang sama dan utama belum lagi dihapuskan.. there's more than black and white in this world mate

Kalau kita boleh peka dengan nama-nama Israel dalam top-players dalam EPL dan liga-liga Eropah, jangan kita lupa ada juga pemain-pemain Muslim dalam pasukan yang sama. Mereka boleh buktikan bahawa Islam bukan musuh kepada Amerika dan Eropah :

Nicholas Anelka (Chelsea)

Salomon Kalou (Chelsea)

Khalid Boulahrouz (Sevilla, bekas pertahanan Chelsea)

Frederik Kanoute (Sevilla)

Thiery Henry, Eric Abidal, Yaya Toure, Thuram (Barcelona)

Franck "Bilal" Riberry & Ali Karimi (Bayern Munich) – “Islam adalkah sumber kekuatan saya sama ada diluar atau di dalam padang permainan," - Ribery

Kolo, Robin Van Persie, Cygan (Arsenal )

Mohammed Sissoko (Liverpool)

Ahmed Mido Hossam (Boro)

Hossam Ghaly (Totteham Hotspurs)

Hamit & Halil Antiltop (Bayern Munich & Shalke 04)

Mahamaddou Diarra (Real Madrid)

Zlatan Ibrahimovic (Inter)

Hassan "Brazzo" Salihamidzic (Juventus)

Emre Belozoglu (Newcastle)

David James (Manchester City)

Zinedine Yazid Zidane (Real Madrid, bersara)

Ramai lagi………………….


Mungkin dengan menyebut apa-apa sikap atau pemikiran yang baik dari pemain-pemain berikut akan jadi lebih ‘dekat di hati’ kaki-kaki bola selaku mad’u terbesar dari entiti belia hari ini. Kalau cerita-cerita pengorbanan harta para sahabat di Madinah semasa peristiwa Hijrah sukar menyentuh kalbu mad’u kaki bola ini, apa salahnya ceritakan striker Sevilla, Frederick Kanoute yang mengeluarkan wang sebanyak 510,860 euros untuk menyelamatkan satu-satunya masjid di Sevilla..Kalau anak-anak kita payah berpuasa walaupun berkali-kali kita menyebut tentang hukum wajib dan murka Tuhan ke atas orang yang tidak berpuasa, apa salahnya sebutkan pada anak-anak bagaimana Kanoute, seorang pemain digilai di Sepanyol dalam keadaan berpuasa boleh menjaringkan 20 gol antara gol tebanyak Liga Sepanyol saat itu.

Malang sungguh dakwah saya dan kita hari ini. Kanak-kanak lelaki seperti adik saya sendiri lebih hafal biografi Cristiano Ronaldo dari biografi Rasulullah S.A.W dan para sahabat. Dunia bolasepak telah mengarati pemikiran mereka. Maka, bijaklah memilih 'suis' dan maudhu’ dakwah untuk mendekati mereka, jangan jauhkan lagi mereka dari kita. We have the best product, but why we can’t be the best promoter…what went wrong with our marketing plan…

3 Responses to CHELSEA KE MALAYSIA : ADA TANGGUNGJAWAB LEBIH BESAR SELEPAS DEMONTRASI

  1. h a r i z, H Says:
  2. masyaAllah...
    x sgka, ramai rpanya Muslim dlm EPL,
    thu tgok bola sja...
    tp, x thu pun yg dyorg 2 muslim,
    plg x sgka,
    henry, van persie dan david james muslim...
    ya, stuju sgt dgn ust.,
    org kita suka condemn tp,
    x suka "masuk"...
    padahal kita yg silap...

     
  3. Rijal82 Says:
  4. terima kasih atas pandangan akh, boleh berkenalan?

    rijal_tarbawi82@yahoo.com

     
  5. h a r i z, H Says:
  6. boleh2x...
    nnt sy add ust...

     

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"