Content feed Comments Feed



Dr. Mohamad Fadhli Hassan yang saya kenali bukan sekadar seorang penyarah Undang-Undang yang sangat disegani dari sudut disiplin akademik beliau, bahkan juga seorang ayah dan murabbi gerakan mahasiswa Islam (GMI) di UIAM yang sukar digalangganti, komited dan konsisten perjuangan pelajar Pro-Mahasiswa di UIAM walaupun hampir setiap minggu terpaksa menyahut seruan jihad dari Kelantan.


Kini, kesediaan beliau menerima arahan Jamaah untuk menjadi calon PAS bertanding salah satu DUN di Parlimen Machang yang dimenangi BN, saya mengharapkan ia memberikan satu pengajaran maha berharga kepada kita…bahawa tidak ada tempat untuk “beralasan” dalam menerima apa jua arahan dari pucuk pimpinan Jamaah. Latihan di manakah lagi untuk melakukan pengorbanan sehebat itu jika bukan melalui training ground yang mantap di dalam tarbiyah Jamaah Kampus. 16 tahun berada di pentas akademik dengan keselesaan jiwa berada di dunia tersebut bukanlah satu mahar yang mudah untuk dikorbankan begitu sahaja. Letakkanlah diri anda wahai sekalian aktivis Mahasiswa di tempat beliau, siapa yang sanggup meninggalkan keluarga, rumah dan ‘comfort zone’ di Gombak, jawatan Pensyarah dan Staff yang gaji ribuan ringgit, pergi berkelana menjadi calon PAS di Kelantan yang belum tentu menang jika berdasarkan majoriti tipis dimenangi PAS pada PRU 2004.


Namun, itulah Dr. Fadhli Hassan. Moga beliau akan menjadi benchmark terbaik kepada lahirnya “Dr. Ali Syariati kedua”. Dr. Ali Syariati adalah seorang ahli akademik intelek Universiti Mashhad yang berjuang menggerakkan reformasi menentang Shah Reza Pahlavi di Iran.

Ya Allah, pertahankan Kerajaan Islam di Kelantan.

0 Responses to DR. FADZLI HASSAN : DARI KAMPUS KE LAPANGAN UMMAT

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"