Content feed Comments Feed


“Generasi ulama yang dicita-citakan adalah generasi yang mampu menguasai perbendaharaan ilmu Islam semantap mungkin dan pada masa yang sama mengembangkan ufuk pemikirannya (horizontol) dengan ilmu-ilmu sains kemasyarakatan seperti sosiologi, antropologi, ekonomi, fundamental science dan sebagainya, agar sentiasa mampu menghurai segala kemusykilan hukum semasa dengan jawapan-jawapan yang tepat dengan maqasid syariah itu sendiri.

Inilah golongan ulamak yang mampu menguasai fiqh dakwah kontemporari yang cocok dengan susuk masyarakat majmu’ budaya dan agama, bagi menyampaikan risalah Islam yang serasi dengan pemikiran saintifik masyarakat zaman moden hari ini. Inilah golongan ulama muda yang memiliki landasan dan disiplin yang jelas dalam berfikir dan bertindak, memahami perkara-perkara yang tetap dan tekal (ath-thawabit) dan perkara-perkara yang fleksibel (al-mutaghayyirat) dalam kehidupan dan perjuangan.

Mereka inilah golongan yang mahir dengan methodologi penyelidikan (research) syariah itu sendiri iaitu Usul al-Fiqh dan pantas juga menekuni perubahan persekitaran melalui kaedah penyelidikan sains sosial. Landasan pemikiran yang teguh dan kekuatan dalam bidang penyelidikan ini akan melahirkan ijtihad, fatwa dan pandangan berwibawa dan dihormati.” 

– Petikan Ucapan Dasar Muhd Ramadhan Fitri bin Ellias, Presiden PMIUM dan MPMUM 2004/2005

0 Responses to Membentuk Kader Ulama Muda Otak Faqih Jiwa Daie

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"