10 ‘Mutiara’ Jejak di Ismailiyyah, Mesir
Oleh : Muhamad Syaari Ab. Rahman
1. Mahasiswa Arab tidak tahu menahu tentang sistem pendidikan dan politik Malaysia…
· Mereka adalah pemuda-pemuda gerakan Islam yang sekitar 19-25 tahun, tetapi kalangan mereka ada yang sudah graduat pada usia 19 tahun !!!
· Ramai kalangan mereka yang kami temui berminat melanjutkan pengajian M.A di Malaysia, tetapi malang kerana mereka ketiadaan sumber maklumat tentang pengajian di sini, bahkan ketandusan maklumat tentang Malaysia sehinggakan mereka tidak kenal bukan sekadar Abdul Hadi Awang, bahkan Abdullah Ahmad Badawi pun mereka tidak pernah dengar. Ada pula yang menyatakan Anwar Ibrahim sebagai Hassan al-Banna di Malaysia manakala ada pula yang memuji Mahathir sampai tak ketahuan pun yang beliau bukan lagi PM Malaysia. Aku bertanya “limaza lam tahsul ala hazihil maklumat” ? Ada kalangan mereka menyatakan, kami hanya dapat maklumat dari pelajar Indonesia, mereka selalu bercampur dan berborak dengan kami semasa kami belajar bersama di Al-Azhar. Di mana mahasiswa Malaysia kita agaknya ?
2. Sikap mahasiswa Arab yang agresif, partisipatif, “anti-menggoreng”. Kita ???
· 70 % tentatif Multaqa adalah ‘ceramah’ dan ‘seminar’ serta ‘daurah’, antaranya taujihat mengenai Salahaddin Ayyubi, salahfaham sekitar istilah-istilah dalam isu-al-Quds dan lain-lain. Tetapi lebih 100 perwakilan mahasiswa seluruh dunia gerakan Islam ini, khususnya mahasiswa Arab telah ‘menukarnya’ dengan beraninya (tanpa perencaan awalpun) menjadi 70 % ‘bengkel’ dan ‘debat’. Inilah ghairah dan darah muda mereka, sehingga urusetia program tidak mampu mengekang soalan dan kritikan bertubi-tubi dari peserta kepada speaker.
· Kebanyakan mereka bukan sekadar bertanya soalan sebagaimana kita di sini, tetapi memberi pandangan kedua pada panel pembentang. Benar, “it is easy to oppose, but not easy to propose” tampak tidak menjadi sifat Arab sedikitpun.
· Bahkan bukan seorang dua, tetapi ada satu slot hampir setiap 5 minit akan bangun (bukan sekadar angkat tangan) lebih dari 5 orang bertanya dan memberikan pandangan
· Ada satu slot pembentangan resolusi zon, seorang mahasiswa 19 tahun dari Hizbullah Lubnan, di akhir pembentangan resolusi tersebut telah dikritik agak banyak oleh 3 orang ‘syekh’ panel tetap (seorang tahap PhD iaitu Pengetua Muassasah, Dr. Hamdi !!!) kerana resolusi itu disifatkan sebagai retorik dan “laisa ‘ala ardhil waqi’”. Aku menjangkakan pembentang muda itu akan ‘down’ dan ‘menyerah kalah’ dengan menyatakan ‘ok, ana setuju’, tetapi apa yang mengkagumkan aku bagaimana pemuda 19 tahun itu berjaya ‘defend’ pandangannya sehingga debat panjang berlaku, yang tewas dan mengaku kalah adalah panel. Itupun dia seorang diri tanpa bertongkatkan LDK kumpulannya (mahu membantu tapi tidak dipedulikan pembentang sendiri), berjaya mengemukakan setiap penjelasan pada setiap satu persoalan dikemukakan oleh panel-panel ala-Akademi Fantasia tersebut. Aku tidak terkejut pemuda Hizbullah ini mendapat tepukan paling gemuruh dari peserta
· Ada ramai pemberi pandangan semasa slot resolusi mahu memanjang kalam perkataan dan penghujahan bernas (walaupun aku cuba catch-up dengan kelajuan bahasa Arab advanced peserta, bahasa Ammi tetapi tersasul dan mengotori kalam perbincangan Fushah), Dr. Hamdi dengan tegas menyekat kalam mereka dipanjangkan dengan menyatakan “khalas, al fikrah wadhihah” (cukup, point kamu dah clear)”. Dr Hamdi tampak mahu membanteras budaya “menggoreng” kata-kata secara tegas.
3. Resolusi di awal program dan dikaji oleh semua, bukan di akhir dan terlalu simplistik
· Yang menarik dalam multaqa ini, slot resolusi bukan di hujung tamrin, tapi di awal-awal program peserta sudah diminta menulis di atas kertas mahjong apa yang mahu dijadikan agenda praktikal (al-masyru’) apabila pulang ke negara masing-masing. Maka, sepanjang 4 hari program, kertas mahjong yang siap dibincangkan dalam LDK dan ditampal di seluruh dewan Multaqa dikaji dan dilihat oleh semua peserta semasa masa lapang mereka selepas sesuatu slot.
· Akhirnya, semasa sesi pembentangan resolusi di hujung program, partisipasi luar duga berlaku kerana pengamatan lebih awal (“pre-council”) sudah berlaku, bukan sekadar melibatkan panel-panel tetap, bahkan hampir semua peserta (kecuali zon Asia termasuk kami yang menjadi “pendengar yang setia”, mungkin kerana sedikit “culture shock”…)
4. Jiwa besar pemuda mahasiswa Arab, menjauhi resolusi remeh-temeh
· Resolusi mereka bukanlah seperti “menamatkan sebuah buku tentang al-Quds sekali sebulan atau membaca isu-isu al-Quds setiap hari” atau “mengadakan bengkel perkongsian pintar di peringkat zon masing-masing”, tetapi resolusi mereka “menubuhkan sebuah ma’had yang syabab mengambil pengkhususan beramai-ramai di situ”, “mengadakan multaqa besar-besaran di peringkat zon Asia”, “menyumbangkan 500,000 USD kepada rakyat Palestin”, “melancarkan perang website” dll. Kalangan mereka ada yang membuat resolusi menubuhkan University al-Quds Antarabangsa di negara masing-masing, mereka tidak retorik kerana membawa fakta-fakta sokongan mengukuhkan hasrat dan kemampuan mereka capai dalam ‘timeframe’ setahun yang disyaratkan oleh urusetia mesti dicapai menjelang Multaqa ketiga.
5. Semua peserta dan urusetia sama pakaian, hanya cahaya keilmuan di wajah menjadi pembeza
· Apa yang menarik dalam ‘tamrin’ ini, tak dapat dibezakan siapa urusetia dan siapa peserta. Kesemua memakai T-Shirt biru rasmi program. Rupanya Pengarah program yang berbaju biru itu adalah seorang “syekh” yang sangat terkenal dan dikenali ramai oleh rakyat di Mesir ini. Rupanya yang berbaju biru itu pula adalah seorang yang rupanya di akhir program seorang yang memakai jubah ulamak dan kopiah syekh al-Azhar, menunjukkan beliau seorang yang faqih. Kemudian, ada pula seorang peserta yang berbaju biru berjambang tebal berseluar track sahaja, datang mendekati dan bercakap dengan penuh Arab Fushah yang mengkagumkan kami. Rupanya beliau di akhir perbincangan mesra kami baru barulah berani menjaharkan bahawa dia dari Pemuda Hizbullah, Lubnan. Lalu hilang terus beliau dari mata pandangan kami, pulang ke bilik penginapa…Itulah antara beberapa siri kejutan sifat “tawadhu” dan “kebersamaan” mereka tunjukkan dalam program dengan sanggup menanggalkan pakaian jawatan dan kedudukan masing-masing, pakai T-Shirt nipis yang tampak tidak ada sebarang nilaipun pada diri…
· Aku memikirkan kenapa pendekatan seperti ini diambil ? Mungkinkah satu petunjuk bahawa urusetia sendiri yang majoritinya lebih berusia dan berpengalaman dalam multaqa seperti ini, mahu dianggap sama ‘level’ dengan peserta, tidak ada gap yang boleh menghalang mereka menjalin ukhuwwah Fillah dengan seluruh dunia pemuda. Hanya Dr. Hamdi dengan kot dan tali lehernya sepanjang program.
6. Membaca walaupun di atas flight, itulah orang Eropah !
· Satu pasangan suami isteri berkulit putih agak berusia (rasanya dari UK atau Eropah) yang aku dan Dzulkhairi temui di atas Egypt Air semasa mahu pulang ke Malaysia, berkelakuan agak ‘aneh’ pada pandangan awal kami. Tatkala orang lain menutup mata untuk rehat dengan penutup mata yang disediakan, mereka membuka lampu di tempat duduk mereka. Tatkala orang lain tidak membuka meja makan di tempat duduk, mereka sebaliknya membuka. Tatkala ramai penumpang menumpukan mata pada screen TV kapal terbang yang memainkan tayangan merehatkan minda, mereka kalut dengan beg di atas riba mereka. Apa mereka buat ? Mereka rupanya mengeluarkan 2-3 buah buku tebal utk dibaca !!! Orang lain kalut bangun tidur dan nak pakai tali pinggang kerana flight akan mendarat di Mumbai (India), mereka belum tidur dan terus asyik MEMBACA dan MEMBACA. Kalau ini di atas flight, medan release dan mengenang nostalgia buat kami, mereka pula ibarat naik bas atau teksi sahaja, dengan pakaian yang cukup ringkas dan santai, membawa buku-buku untuk dibaca dan khusyuk membaca lebih dari kami, yang menghabiskan masa sebelum tidur dengan berborak panjang dengan seorang Pak Cik yang menguruskan satu syarikat travel Mesir….jika ini atas flight, bayangkan apa mereka buat pada masa-masa lapang mereka di rumah, atau masa lapang mereka memang TIDAK ADA, hanya di atas flight seperti sahaja medannya, kerana mereka UMAT YANG BEKER JA DAN BEKERJA…ISLAM WUJUD PADA SIFAT DISIPLIN MEREKA, TAPI JARANG KULIHAT SIFAT INI PADA ORANG ISLAM ITU SENDIRI…
7. Maktabah Darus Salam, kenapa hanya kitab-kitab, dulu, kini, selamanya ?
· Itulah luahan kekecewaanku apabila maktabah terbesar Mesir ini hanya menjual jutaan kitab-kitab Arab (pada kadar harga murah yang ‘luarbiasa’), tapi bila aku bertanya adakah ada VCD kisah-kisah yang difilem atau melakonkan apa yang ada dalam buku-buku yang berlambak di Maktabah ini. Jawapnya hampir tidak ada, yang ada hanya VCD installer program-program ilmiyyah, jika ada pun adalah VCD kisah-kisah yang sudah kubeli 4 tahun lepas semasa belajar di Al-Azhar…Aku bertanya, ada tak mana-mana kedai di Mesir yang menjual VCD-VCD seperti yang bertaburan di Malaysia. Juga hampir sukar dicari atau ketiadaan maklumat.
· Inilah kelemahan para daie dan ilmuwan hari ini bagiku, gagal untuk melihat bahawa kuasa dakwah pada hari ini kekadang banyak wujud dalam kuasa multimedia dan perfileman. Lihat sahaja, berapa ramai yang tak pernah terlintas mahu membaca sumber-sumber Islam, tapi akhirn ya masuk Islam selepas melihat filem The Messenger. Berapa ramai yang sebelum ini keras hati tetapi akhirnya menitiskan air mata apabila melihat 8 siri filem perjuangan Ashabul Kahfi….
8. Keperibadian seorang pemimpin PMRAM
· Ust Nizam, Presiden PMRAM…Hampir menitis air mataku setiap kali mengenangkan pertemuan dua mata sebelum wada’ dengan beliau. Kemerduan suara bacaan al-Quran beliau mengimamkan solat Isya sebelum kami bertolak pulang, sehingga ke saat ini masih kukenang. Ustaz Nizam, bila kutanya bila tamat pengajian dan akan pulang Malaysia, beliau mengejutkan benak fikiranku dengan kenyataan serius : “mungkin ana di sini lagi 20 tahun. Ana jatuh hati dengan Mesir.” Ust Nizam, seorang Presiden kepada “MPP” kepada lebih 5,000 mahasiswa Malaysia dan Melayu di Mesir, yang saat kami hadir bertemu PMRAM, PMRAM menghadapi klimaks serangan menjatuhkan kredibilitinya oleh pihak-pihak yang tidak menyenangi sifat ‘kerajaan’ di Mesir yang ada pada PMRAM . Pada masa yang sama seorang yang “berani mengambil risiko” membuat Master di sebuah university yang paling mencabar system pengajiannya di atas muka bumi iaitu Al-Azhar, dalam peringkat pengajian yang paling sukar berbanding B.A dan PhD (system penapisan demi penapisan, saringan demi saringan, potensi ‘dismiss’ yang sentiasa terbuka pada bila-bila masa, cukup dengan ketidakhadiran 1-2 kelas. Pada masa yang sama, beliau baru sahaja lepas membuat operation pada sakit usus yang pecah, menyebabkan ust tidak dapat bergerak aktif, berlari dan berkejar, sedangkan tabiat hidup di Mesir adalah wajib bertabiat seperti itu, khususnya dalam mengejar pengangkutan awam. Pada masa yang sama, ustaz di ‘blacklist’ dari terus menerima zakat dan bantuan kewangan. Hidup hanya mengharapkan ‘kewangan’ dari Allah. Itulah Presiden PMRAM, Ustaz Nizam. Hidupnya pagi dengan dunia ilmu dan talaqqi di Kaherah, malamnya untuk persatuan dan rakyat di bawah tanggungjawabnya.
(Insya-Allah, jika ada kesempatan lagi, saya akan menulis lagi baki 2 mutiara penting iaitu pengalaman bermakna terbang ke Kaherah ditemani Syekh Qiraat Tarannum Al-Azhar yang dijemput Tuan Guru MB Kelantan, dan pengalaman menjejakkan kaki di Tabbat Syajarah dan Terusan Suez, bumi Perang Arab-Israel pada Oktober 1973…)
· Mereka adalah pemuda-pemuda gerakan Islam yang sekitar 19-25 tahun, tetapi kalangan mereka ada yang sudah graduat pada usia 19 tahun !!!
· Ramai kalangan mereka yang kami temui berminat melanjutkan pengajian M.A di Malaysia, tetapi malang kerana mereka ketiadaan sumber maklumat tentang pengajian di sini, bahkan ketandusan maklumat tentang Malaysia sehinggakan mereka tidak kenal bukan sekadar Abdul Hadi Awang, bahkan Abdullah Ahmad Badawi pun mereka tidak pernah dengar. Ada pula yang menyatakan Anwar Ibrahim sebagai Hassan al-Banna di Malaysia manakala ada pula yang memuji Mahathir sampai tak ketahuan pun yang beliau bukan lagi PM Malaysia. Aku bertanya “limaza lam tahsul ala hazihil maklumat” ? Ada kalangan mereka menyatakan, kami hanya dapat maklumat dari pelajar Indonesia, mereka selalu bercampur dan berborak dengan kami semasa kami belajar bersama di Al-Azhar. Di mana mahasiswa Malaysia kita agaknya ?
2. Sikap mahasiswa Arab yang agresif, partisipatif, “anti-menggoreng”. Kita ???
· 70 % tentatif Multaqa adalah ‘ceramah’ dan ‘seminar’ serta ‘daurah’, antaranya taujihat mengenai Salahaddin Ayyubi, salahfaham sekitar istilah-istilah dalam isu-al-Quds dan lain-lain. Tetapi lebih 100 perwakilan mahasiswa seluruh dunia gerakan Islam ini, khususnya mahasiswa Arab telah ‘menukarnya’ dengan beraninya (tanpa perencaan awalpun) menjadi 70 % ‘bengkel’ dan ‘debat’. Inilah ghairah dan darah muda mereka, sehingga urusetia program tidak mampu mengekang soalan dan kritikan bertubi-tubi dari peserta kepada speaker.
· Kebanyakan mereka bukan sekadar bertanya soalan sebagaimana kita di sini, tetapi memberi pandangan kedua pada panel pembentang. Benar, “it is easy to oppose, but not easy to propose” tampak tidak menjadi sifat Arab sedikitpun.
· Bahkan bukan seorang dua, tetapi ada satu slot hampir setiap 5 minit akan bangun (bukan sekadar angkat tangan) lebih dari 5 orang bertanya dan memberikan pandangan
· Ada satu slot pembentangan resolusi zon, seorang mahasiswa 19 tahun dari Hizbullah Lubnan, di akhir pembentangan resolusi tersebut telah dikritik agak banyak oleh 3 orang ‘syekh’ panel tetap (seorang tahap PhD iaitu Pengetua Muassasah, Dr. Hamdi !!!) kerana resolusi itu disifatkan sebagai retorik dan “laisa ‘ala ardhil waqi’”. Aku menjangkakan pembentang muda itu akan ‘down’ dan ‘menyerah kalah’ dengan menyatakan ‘ok, ana setuju’, tetapi apa yang mengkagumkan aku bagaimana pemuda 19 tahun itu berjaya ‘defend’ pandangannya sehingga debat panjang berlaku, yang tewas dan mengaku kalah adalah panel. Itupun dia seorang diri tanpa bertongkatkan LDK kumpulannya (mahu membantu tapi tidak dipedulikan pembentang sendiri), berjaya mengemukakan setiap penjelasan pada setiap satu persoalan dikemukakan oleh panel-panel ala-Akademi Fantasia tersebut. Aku tidak terkejut pemuda Hizbullah ini mendapat tepukan paling gemuruh dari peserta
· Ada ramai pemberi pandangan semasa slot resolusi mahu memanjang kalam perkataan dan penghujahan bernas (walaupun aku cuba catch-up dengan kelajuan bahasa Arab advanced peserta, bahasa Ammi tetapi tersasul dan mengotori kalam perbincangan Fushah), Dr. Hamdi dengan tegas menyekat kalam mereka dipanjangkan dengan menyatakan “khalas, al fikrah wadhihah” (cukup, point kamu dah clear)”. Dr Hamdi tampak mahu membanteras budaya “menggoreng” kata-kata secara tegas.
3. Resolusi di awal program dan dikaji oleh semua, bukan di akhir dan terlalu simplistik
· Yang menarik dalam multaqa ini, slot resolusi bukan di hujung tamrin, tapi di awal-awal program peserta sudah diminta menulis di atas kertas mahjong apa yang mahu dijadikan agenda praktikal (al-masyru’) apabila pulang ke negara masing-masing. Maka, sepanjang 4 hari program, kertas mahjong yang siap dibincangkan dalam LDK dan ditampal di seluruh dewan Multaqa dikaji dan dilihat oleh semua peserta semasa masa lapang mereka selepas sesuatu slot.
· Akhirnya, semasa sesi pembentangan resolusi di hujung program, partisipasi luar duga berlaku kerana pengamatan lebih awal (“pre-council”) sudah berlaku, bukan sekadar melibatkan panel-panel tetap, bahkan hampir semua peserta (kecuali zon Asia termasuk kami yang menjadi “pendengar yang setia”, mungkin kerana sedikit “culture shock”…)
4. Jiwa besar pemuda mahasiswa Arab, menjauhi resolusi remeh-temeh
· Resolusi mereka bukanlah seperti “menamatkan sebuah buku tentang al-Quds sekali sebulan atau membaca isu-isu al-Quds setiap hari” atau “mengadakan bengkel perkongsian pintar di peringkat zon masing-masing”, tetapi resolusi mereka “menubuhkan sebuah ma’had yang syabab mengambil pengkhususan beramai-ramai di situ”, “mengadakan multaqa besar-besaran di peringkat zon Asia”, “menyumbangkan 500,000 USD kepada rakyat Palestin”, “melancarkan perang website” dll. Kalangan mereka ada yang membuat resolusi menubuhkan University al-Quds Antarabangsa di negara masing-masing, mereka tidak retorik kerana membawa fakta-fakta sokongan mengukuhkan hasrat dan kemampuan mereka capai dalam ‘timeframe’ setahun yang disyaratkan oleh urusetia mesti dicapai menjelang Multaqa ketiga.
5. Semua peserta dan urusetia sama pakaian, hanya cahaya keilmuan di wajah menjadi pembeza
· Apa yang menarik dalam ‘tamrin’ ini, tak dapat dibezakan siapa urusetia dan siapa peserta. Kesemua memakai T-Shirt biru rasmi program. Rupanya Pengarah program yang berbaju biru itu adalah seorang “syekh” yang sangat terkenal dan dikenali ramai oleh rakyat di Mesir ini. Rupanya yang berbaju biru itu pula adalah seorang yang rupanya di akhir program seorang yang memakai jubah ulamak dan kopiah syekh al-Azhar, menunjukkan beliau seorang yang faqih. Kemudian, ada pula seorang peserta yang berbaju biru berjambang tebal berseluar track sahaja, datang mendekati dan bercakap dengan penuh Arab Fushah yang mengkagumkan kami. Rupanya beliau di akhir perbincangan mesra kami baru barulah berani menjaharkan bahawa dia dari Pemuda Hizbullah, Lubnan. Lalu hilang terus beliau dari mata pandangan kami, pulang ke bilik penginapa…Itulah antara beberapa siri kejutan sifat “tawadhu” dan “kebersamaan” mereka tunjukkan dalam program dengan sanggup menanggalkan pakaian jawatan dan kedudukan masing-masing, pakai T-Shirt nipis yang tampak tidak ada sebarang nilaipun pada diri…
· Aku memikirkan kenapa pendekatan seperti ini diambil ? Mungkinkah satu petunjuk bahawa urusetia sendiri yang majoritinya lebih berusia dan berpengalaman dalam multaqa seperti ini, mahu dianggap sama ‘level’ dengan peserta, tidak ada gap yang boleh menghalang mereka menjalin ukhuwwah Fillah dengan seluruh dunia pemuda. Hanya Dr. Hamdi dengan kot dan tali lehernya sepanjang program.
6. Membaca walaupun di atas flight, itulah orang Eropah !
· Satu pasangan suami isteri berkulit putih agak berusia (rasanya dari UK atau Eropah) yang aku dan Dzulkhairi temui di atas Egypt Air semasa mahu pulang ke Malaysia, berkelakuan agak ‘aneh’ pada pandangan awal kami. Tatkala orang lain menutup mata untuk rehat dengan penutup mata yang disediakan, mereka membuka lampu di tempat duduk mereka. Tatkala orang lain tidak membuka meja makan di tempat duduk, mereka sebaliknya membuka. Tatkala ramai penumpang menumpukan mata pada screen TV kapal terbang yang memainkan tayangan merehatkan minda, mereka kalut dengan beg di atas riba mereka. Apa mereka buat ? Mereka rupanya mengeluarkan 2-3 buah buku tebal utk dibaca !!! Orang lain kalut bangun tidur dan nak pakai tali pinggang kerana flight akan mendarat di Mumbai (India), mereka belum tidur dan terus asyik MEMBACA dan MEMBACA. Kalau ini di atas flight, medan release dan mengenang nostalgia buat kami, mereka pula ibarat naik bas atau teksi sahaja, dengan pakaian yang cukup ringkas dan santai, membawa buku-buku untuk dibaca dan khusyuk membaca lebih dari kami, yang menghabiskan masa sebelum tidur dengan berborak panjang dengan seorang Pak Cik yang menguruskan satu syarikat travel Mesir….jika ini atas flight, bayangkan apa mereka buat pada masa-masa lapang mereka di rumah, atau masa lapang mereka memang TIDAK ADA, hanya di atas flight seperti sahaja medannya, kerana mereka UMAT YANG BEKER JA DAN BEKERJA…ISLAM WUJUD PADA SIFAT DISIPLIN MEREKA, TAPI JARANG KULIHAT SIFAT INI PADA ORANG ISLAM ITU SENDIRI…
7. Maktabah Darus Salam, kenapa hanya kitab-kitab, dulu, kini, selamanya ?
· Itulah luahan kekecewaanku apabila maktabah terbesar Mesir ini hanya menjual jutaan kitab-kitab Arab (pada kadar harga murah yang ‘luarbiasa’), tapi bila aku bertanya adakah ada VCD kisah-kisah yang difilem atau melakonkan apa yang ada dalam buku-buku yang berlambak di Maktabah ini. Jawapnya hampir tidak ada, yang ada hanya VCD installer program-program ilmiyyah, jika ada pun adalah VCD kisah-kisah yang sudah kubeli 4 tahun lepas semasa belajar di Al-Azhar…Aku bertanya, ada tak mana-mana kedai di Mesir yang menjual VCD-VCD seperti yang bertaburan di Malaysia. Juga hampir sukar dicari atau ketiadaan maklumat.
· Inilah kelemahan para daie dan ilmuwan hari ini bagiku, gagal untuk melihat bahawa kuasa dakwah pada hari ini kekadang banyak wujud dalam kuasa multimedia dan perfileman. Lihat sahaja, berapa ramai yang tak pernah terlintas mahu membaca sumber-sumber Islam, tapi akhirn ya masuk Islam selepas melihat filem The Messenger. Berapa ramai yang sebelum ini keras hati tetapi akhirnya menitiskan air mata apabila melihat 8 siri filem perjuangan Ashabul Kahfi….
8. Keperibadian seorang pemimpin PMRAM
· Ust Nizam, Presiden PMRAM…Hampir menitis air mataku setiap kali mengenangkan pertemuan dua mata sebelum wada’ dengan beliau. Kemerduan suara bacaan al-Quran beliau mengimamkan solat Isya sebelum kami bertolak pulang, sehingga ke saat ini masih kukenang. Ustaz Nizam, bila kutanya bila tamat pengajian dan akan pulang Malaysia, beliau mengejutkan benak fikiranku dengan kenyataan serius : “mungkin ana di sini lagi 20 tahun. Ana jatuh hati dengan Mesir.” Ust Nizam, seorang Presiden kepada “MPP” kepada lebih 5,000 mahasiswa Malaysia dan Melayu di Mesir, yang saat kami hadir bertemu PMRAM, PMRAM menghadapi klimaks serangan menjatuhkan kredibilitinya oleh pihak-pihak yang tidak menyenangi sifat ‘kerajaan’ di Mesir yang ada pada PMRAM . Pada masa yang sama seorang yang “berani mengambil risiko” membuat Master di sebuah university yang paling mencabar system pengajiannya di atas muka bumi iaitu Al-Azhar, dalam peringkat pengajian yang paling sukar berbanding B.A dan PhD (system penapisan demi penapisan, saringan demi saringan, potensi ‘dismiss’ yang sentiasa terbuka pada bila-bila masa, cukup dengan ketidakhadiran 1-2 kelas. Pada masa yang sama, beliau baru sahaja lepas membuat operation pada sakit usus yang pecah, menyebabkan ust tidak dapat bergerak aktif, berlari dan berkejar, sedangkan tabiat hidup di Mesir adalah wajib bertabiat seperti itu, khususnya dalam mengejar pengangkutan awam. Pada masa yang sama, ustaz di ‘blacklist’ dari terus menerima zakat dan bantuan kewangan. Hidup hanya mengharapkan ‘kewangan’ dari Allah. Itulah Presiden PMRAM, Ustaz Nizam. Hidupnya pagi dengan dunia ilmu dan talaqqi di Kaherah, malamnya untuk persatuan dan rakyat di bawah tanggungjawabnya.
(Insya-Allah, jika ada kesempatan lagi, saya akan menulis lagi baki 2 mutiara penting iaitu pengalaman bermakna terbang ke Kaherah ditemani Syekh Qiraat Tarannum Al-Azhar yang dijemput Tuan Guru MB Kelantan, dan pengalaman menjejakkan kaki di Tabbat Syajarah dan Terusan Suez, bumi Perang Arab-Israel pada Oktober 1973…)
0 Responses to 10 Mutiara Jejak Ismailiyyah