Content feed Comments Feed


Entah kenapa hati saya tergerak untuk pergi menunaikan solat Jumaat di masjid UIAM tadi. Rupanya Allah mengaturkan pertemuan saya dengan khutbah Syekh Ahmad Badaruddin Hassun, Mufti Besar Syria.

Belum pernah saya mendengar khutbah terbaik dalam hidup saya melainkan inilah saatnya secara 'live'. Tampak suaranya seperti suara Syekh Dr Yusuf al-Qaradhawi yang sedang berpidato lantang. Khutbah yang hampir menitiskan air mata meskipun ia disampaikan oleh syekh dengan penuh semangat, nada fushah yang sangat indah, penyusunan kata yang ringkas tetapi penuh hikmah, dan penuh dengan seni dakwah yang menyentuh hati sesiapa sahaja yang memahami kalimah demi kalimah syekh. 

UIAM belum pernah lagi saya dengar ada khutbah mengenai pesanan untuk menjaga pendidikan anak-anak secara khusus namun itulah yang telah dilakukan oleh Syekh. Suatu pidato yang kena tepat 'ke batang hidung' setiap yang bakal bergelar ayah dan ibu, tepat kepada jalan keluar terpenting permasalahan ummah pada saat ini.

Dalam khutbah pertama, Syekh menyentuh dengan sangat mendalam mengenai kepentingan pembinaan Usrah Saidah sebagai jalan keluar kepada permasalahan ummah hari ini. Syekh menegaskan kepada sidang jumaat (para pensyarah, mahasiswa dan mahasiswi yang hadir) supaya memahami kisah pembinaan Kaabah (yang akan menjadi tumpuan bulan haji tidak lama lagi) sebagai satu mekanisme pembinaan keluarga yang bahagia sebagaimana yang telah disebutkan oleh al-Quran merakamkan Ibrahim membina Qawa'id al-Bait (Kaabah) bersama dengan Ismail, peranan ayah dan anak sekaligus.

Keluarga yang solehah adalah diasaskan cintanya hanya kepada Rabbul 'Alamin meskipun apa jua ujian yang datang. Ujian pertama untuk menguji si ayah, maka Ibrahim tetap thiqah kepada Tuhannya akan menyelamatkannya dari bakaran api Namrud, lantas sejahteralah Ibrahim dan benarlah Islam.

Ujian kedua untuk menguji si ibu, maka Siti Hajar ditinggalkan suami dengan anak yang dahaga di tempat yang kering kontang tanpa tanda-tanda kehidupan, maka Siti Hajar tetap thiqah kepada Tuhannya dan sejahteralah iman dan aqidah Siti Hajar.

Ujian ketiga adalah ujian paling getir untuk menguji si anak. Iman tidak dapat diwarisi tanpa pendidikan yang berterusan, maka itulah natijah yang berlaku pada Ismail apabila diuji untuk disembelih oleh ayahnya. Meskipun usia bersama ayahnya sejak kecil hampir tiada langsung peluang kerana perpisahan dan masa bersama dengan ayah (apabila bertemu semula) sangat singkat, namun Ismail tetap thiqah pada Tuhannya maka sejahteralah iman Ismail.

Lantas, sejahteralah iman si ayah, si ibu, dan si anak dan inilah model keluarga sejahtera yang seharusnya difahami oleh setiap jemaah haji dan umrah.

Khutbah kedua Syekh menyentuh mengenai kepentingan kesatuan ummah hanya dengan menyebarkan salam sesama sendiri dengan penuh kasih sayang. 'Speechless' untuk saya rakamkan di sini indahnya bunga-bunga bahasa, tafsiran al-Quran dan al-Hadis kepada setiap perkataan yang Allah dan Rasul-Nya gunakan. Contohnya kenapa Ihdina, tidak Ihdini. Kenapa Iyyaka na'budu, tidak Iyyaka A'budu. Kenapa Rabbul 'Alamin, dan tidak Rabbul Muslimin. Kenapa Rasul rahmatan lil Alamain, dan tidak lil Mukminin. 

Ketika doa diangkat dalam khutbah tadi, cukup menyentuh hati ketika Syekh mendoakan kemenangan Islam di bumi Palestin. Syekh menyebutkan bahawa Masjidil Aqsa adalah tempat yang menjadi saksi berlakunya Muktamar Para Anbiya, himpunan besar sebaik-baik manusia dari seluruh dunia dari dari pelbagai dimensi masa, dihimpunkan bersama dan mengangkat Nabi akhir zaman sebagai Amirul Anbiya'. 

Suatu seni dakwah yang ditampilkan oleh Syekh adalah memuji kesantunan rakyat Malaysia dan membariskan Malaysia sebaris dengan Syam dalam doanya supaya dipelihara jihad dan iman rakyat negara ini "Antum namuzaj li sya'bi Aasia" (kamulah role-model kepada bangsa Asia)! Motivasi yang jarang sekali kedengaran dari jurukhatib mimbar Jumaat yang banyak melenakan pendengar.

Ya Allah, ummah pasti angkat bangkit jika seluruh khutbah Jumaat di Malaysia ini meneladani model terbaik dari gaya, intonasi, keikhlasan, kesungguhan khutbah Syekh Badaruddin. Rinduku pada bumi Syam kembali berputik.

5 Responses to Pidato Jumaat Syekh Badaruddin, Mufti Syria di UIAM

  1. Allahu Robbi..
    betoi Ustaz..rasa sebak sangat dengaq khutbah tadi..tak tau pasaipa..walaupon xsemua patah perkataan sy paham,tapi terasa sangat seronok,

    Allahu Allah..

    Moga ramai lagi khotib dekat Malaysia ni ikut stail Syeikhuna Ahmad Badaruddin Hassun..

    Terharu masa Syeikh dok mention pasai Malaysia dgn Syam.:)

    15hb ni,Insya Allah,Ulama' Ahlul Bait pulak bg khutbah dekat Masjid SHAS..

     
  2. Assalamualaikum ya akh.

    Subhanallah ruginya, ana tak ada kat UIA semalam. Boleh tolong cari sesiapa yg rakam tak syeikh? Tengok rakaman pun tak apalah.

    muhammadsidqi[at]gmail.com

    Muhammad Sidqi, History and Civilization IIUM.

     
  3. kuFAIZ Says:
  4. assalamualaikum abg syaari. alhamdulillah. khutbah jumaat baru ni mmg trbaik. insyaAllah mnggu dpan habib umar bin hafidz akn brkhutbah, seorang ulama besar dari hadhramaut yyaman. insyaAllah juga terbaik =)

     
  5. Rijal82 Says:
  6. terima kasih pada adik2 yang memaklumkan mengenai kedatangan masyayikh yang hebat2 ke UIAM. us sangat gembira dengan perkembangan baru UIAM ini.

     
  7. wadiyudin Says:
  8. [Allahu Robbi..
    betoi Ustaz..rasa sebak sangat dengaq khutbah tadi..tak tau pasaipa..walaupon xsemua patah perkataan sy paham,tapi terasa sangat seronok,]


    figur spt mufti syria inilah yang kita katakan sbg ulama..ulama warsatul anbiya

    kata-katanya penuh barakah, datang dari keikhlasan hatinya yang benar dalam mentauhidkan Allah yg sgt luhur..

    bertuahlah bumi Syams kerana keberkatannya, bertuahlah bumi Yaman kerana keberkatannya, sebab dibumi itu ramai para auliya Allah yang menjadi warsatul anbiya', mereka inilah para MUKMININ yang sentiasa memancarkan gelombang tauhid mereka kpd Allah

    jadi nak cari ulama yang penuh berkat d malaysia, boleh tapi kita kenalah ikhlaskan hati kerana Allah mohon dibuka hati untuk diberi petunjuk d bimbing oleh ulama yang benar-benar haq, bila hati kita dah terbuka, insyaAllah dapatlah hati kita jadi receiver menerima gelombang yang dipancarkan oleh para ulama'ul haq.
    tiada kata-kata atau perbuatan yang dapat menjelaskan keadaan reveiver tsebut bila gelombang dah sampai..apa yang dapat dikata..Allah....

    semoga kita dapat menjadi para pejuang yang benar-benar sungguh ikhlaskan hati mencari jalan menuju Allah..Amin

    wallah a'lam.

     
There was an error in this gadget

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"