Content feed Comments Feed

"Saya sebenarnya banyak terpengaruh dengan buku yang ditulis oleh Pendeta Za'ba iaitu Perangai Bergantung kepada Diri Sendiri. Saya suka hendak mengulang falsafah yang diungkapkan oleh Za'ba bahawa kejayaan seseorang itu bergantung kepada diri sendiri.Semuanya datang daripada diri kita sendiri. Berapa banyak pun seseorang itu berdoa tidak ada jaminan bahawa dia akan mendapat apa yang diinginkan melainkan melalui usaha. Kalau berusaha, kemungkinan untuk dia mendapatkannya ada”.- Prof Diraja Ungku Aziz, Utusan Malaysia, 15 Mei 2005.



Dalam dua-tiga tahun lepas, adalah kedengaran beberapa nama seperti Muhtar Suhaili, Ramadhan Fitri dan Syahir Sulaiman, mereka ‘hard core’ aktivis kampus yang menerima anugerah diraja atau pelbagai anugerah yang lebih tinggi dari segulung ijazah semata-mata. Hari ini, saya meneliti akhbar dari hari ke hari, banyak dipaparkan gambar-gambar mahasiswa penerima anugerah kecemerlangan jurusan pengajian masing-masing. Saya cuba kenalpasti andaikata ada wajah-wajah yang saya kenali, untuk saya jadikan sumber inspirasi, tapi….Kalau ada pun wajah atau nama mereka, yang saya dapat tahu mereka ahli biasa jamaah sahaja, bukan aktivis yang pernah bersuara lantang dan ‘well expose’ di peringkat nasional.

Dari satu sudut, saya bersetuju bahawa kekadang kita kena bersedia memberikan mahar pengorbanan yang terlalu mahal kepada perjuangan mengembalikan martabat, suara dan kuasa “mahasiswa mengugat” pada hari ini. Rakan saya, Mozahiri Shamsudin, antara pelajar cemerlang pengajian Sains Politik di kampus saya sudah membuktikan pengorbanannya mengejutkan pimpinan di atasnya
Namun dari sudut lain, saya mencabar diri saya dan kesemua aktivis untuk melihat pentas permaidani merah di dewan konvokesyen, ruang pengucapan awam kepada penerima-penerima anugerah, serta interview media massa yang akhbar mereka dibaca seluruh rakyat Malaysia, juga sebagai medium dakwah yang paling ampuh dan tajam menawan hati-hati yang keras untuk menerima perjuangan Islam, mengejutkan kawan mahupun lawan yang meremehkan mesej juang kita. Al-Imam Hassan al-Banna sendiri adalah seorang pelajar sekolah kelima terbaik Mesir dan menjadi antara mahasiswa Darul Ulum yang cemerlang dalam pengajian sebelum dijemput bertemu Allah dalam ‘klimaks’ perjuangannya.
Justeru, marilah kita belajar dari mas’ul mas’ul kita yang dahulu mereka adalah aktivis kampus, kini menjuarai pentas akademik dan berjuang membantu kita dan menasihati kita. Mungkin juga rakan-rakan kepimpinan tertinggi PMRAM yang sentiasa ada ‘icon’ kecemerlangan akademik boleh kita pelajari sesuatu dari ‘rahsia’ keseimbangan kecemerlangan mereka di pentas dakwah melalui organisasi dan dakwah melalui akademik. Mungkin juga buku “Sibuk atau Penyibuk” tulisan Fadzly Yusuf salah satu bahan pengurusan diri dan masa yang wajib kita baca.Kesimpulannya, mesej saya mudah rasanya untuk difahami, bahawa kecemerlangan akademik ini tampak menjadi kelemahan ketara musuh tradisi kita di kampus khususnya di ambang penamaan calon dalam PRK, tapi adakah ia kekuatan kita ? Dari angle akademik, apakah kapasiti perjuangan ahli-ahli jamaah hanya ‘ala kadar’ untuk hanya segulung ijazah atau ‘below 3.0’, sebaris mengambil ‘scroll’ dengan rakan-rakan yang kaki game, mat rempit, mat sports, rakan-rakan mad’u dan yang tidak sefikrah dengan kita ? Apa beza kita dengan mereka pada setiap kali konvokesyen datang ?

Akhirnya, saya menyeru semua kepimpinan mahasiswa Islam di setiap kampus, mula berfikir operasional ini secara lebih serius, membongkar ‘what’s the real problem’ dari persoalan dalam tajuk yang saya kemukakan di atas, kemudian mulakanlah perubahan dengan pimpinan, Insya-Allah ahli-ahli di bawah akan lebih bersemangat mencontohi kepimpinan. Zaman bercakap dan menyeru kepada kecemerlangan akademik tanpa kita sendiri selaku contoh dan teladan sudah tamat. Benar, kita diharamkan riya’ dan mengejar populariti diri, tapi mengizzahkan perjuangan Islam dan membuktikan wibawa aktivis mahasiswa dalam bidang akademik adalah satu tanggungjawab seiring dengan perjuangan memartabatkan semula gerakan mahasiswa itu sendiri. Benar, ada sesuatu yang tidak kena dengan sistem pendidikan tinggi pasca-AUKU dan ‘berbayar’ di negara kita ini, tapi andaikata kita tidak boleh mengubah arah angin, maka kita boleh mengubah kedudukan layar bagi memastikan perahu terus meluncur laju ke hadapan.

“Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat."(Q.S al-Mujaadilah: 11).

“Jika kamu banyak membaca buku, kamu boleh menguasai dunia ini” – Napoleon Benoparte.

0 Responses to ANUGERAH DIRAJA KONVOKESYEN : ADA KEDENGARAN NAMA AKTIVIS KITA ?

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"