Content feed Comments Feed


Alhamdulillah, sempurna sudah rakaman bersama krew One Heart Creative Solution untuk program bersiri mereka "Syoknya Puasa". Jutaan terima kasih saya rakamkan pada saudara Huzaifah, Suhairil, Shahidat dan seluruh krew OHCS kerana kerjasama yang dijalinkan dengan saya dan IPTC semakin terasa keintimannya. 

Dalam sesi 20 minit tazkirah yang diamanahkan kepada saya, saya menyentuh bagaimana kerangka INPUT-PROSES-OUTPUT atau AKAR-BATANG-BUAH di sebalik kaedah Allah memfardhukan puasa kepada umat Islam. Analogi Apollo 11 yang disarankan oleh Stephen R. Covey cukup menjadi perhatian saya untuk berkongsi kefahaman mengenai Ramadhan bukan sekadar bulan berpesta pahala, bahkan lebih dari itu ia sebagai bulan mencipta momentum sikap yang baru untuk 11 bulan selepas Ramadhan.

Mudah-mudahan tazkirah ringkas ini memberikan manfaat untuk semua, khususnya diri saya sendiri untuk beramal dengan apa yang telah saya perkatakan. Allahumasyhad !


Belajarlah dari 3 pendekatan Allah ketika mewajibkan puasa. 

1) Mengaitkan program dengan asas keIMANan dan teori kefahaman yang diterima selama ini (13 tahun). 

2) Mengaitkan dengan sejarah, testimoni dan impak program ke atas alumni dan ORANG-ORANG TERDAHULU. 

3) Menegaskan objektif TAQWA supaya program mencapai objektif dan bukan sekadar meneruskan apa yang pernah dilakukan oleh orang-orang terdahulu.


Dokumentari ini saya adaptasi dari Islamicfiles ini menonjolkan sesuatu yang jarang ditonjolkan di sebalik tabir kisah popular pembukaan Kota Konstantinopel pada 1453 Masihi.

Video klip 9 minit pengembaraan ini memaparkan :

1. Acuan pembentukan yang seimbang antara pendidikan syariatik dan saintifik Muhammad al-Fatih sejak dari kecil tanpa dikotomi dan sekularisasi

(saksikan buku nota Sultan Muhammad Al-Fatih ketika belasan tahun yang ditemui dan didokumentasikan semula dengan baik oleh Sultan Abdul Hamid II)

2. Barisan guru-guru besar Sultan Muhammad yang sangat berkaliber dan berwibawa tinggi yang menguasai pelbagai lapisan ilmu, seperti Ibnu At-Tamjeed, At-Taftazani, Alauddin At-Tusi, Al-Qarimi, Khairuddin, Sirajuddin al-Halbi, dan Shekh al-Kurani.

3. Latihan praktikal ketenteraan dan pentadbiran di Magnisia oleh ayahnya dan Zugnush Basya selepas pembentukan teori dan pendidikan akademik yang ketat kepada Muhammad di Edirne.

4. Besarnya pengaruh 'doktor' Syekh Aq Syamsuddin kepada Muhammad Al-Fatih, individu yang bersama dengan beliau sejak kecil hinggalah ke saat pembukaan Istanbul.


There was an error in this gadget

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"