Content feed Comments Feed


Perubahan minda (mental-reform) adalah sebesar-besar impak perubahan berbanding perubahan struktural mahupun teknikal. Kerana kuasa sebuah idea akan mampu kekal dan berpengaruh untuk beberapa lama tanpa mengira siapa yang menuturkannya mahupun generasi mana yang melaksanakan idea tersebut.

"Tiada yang lebih berkuasa dari satu idea yang telah tiba pada masanya." - Victor Hugo, reformis Perancis

Sebuah idea yang 'brilliant' adalah apabila berasal dari lubuk hati yang bersih dan objektif tanpa terlalu terikat (jumud) dengan mana-mana mazhab pemikiran (school of thought) yang pernah dilalui sebelumnya. Albert Einstein pernah menyebut bahawa musuh kepada proses aku mempelajari sesuatu adalah sistem pendidikan (doktrinisasi) terhadapku sebelum ini.

Tahniah pada Husam Musa atas idea 'out of the box' beliau apabila mencadangkan agar kerajaan PAS Kelantan menerima wakil rakyat pembangkang (Umno) di Kelantan sebagai Timbalan Exco Kerajaan Negeri sekiranya ia tidak menyalahi peraturan (lihat SIASAH).


Husam yang selama ini tegas dengan kebersamaan PAS dalam PR dan banyak digelar sebagai "anti-UG", tiba-tiba nampaknya mengemukakan idea semacam mirip pula dengan UG (fahami "unity government" dalam definisi akademi sains politik) tetapi di negeri Kelantan. Antara "ruh" kepada Unity Goverment adalah memilih Kabinet Eksekutif dalam kerajaan (sama Persekutuan mahupun Negeri) berdasarkan kualiti dan kepakaran individu lebih mengatasi kepentingan partisan. Jika yang mempunyai kepakaran itu dari pembangkang (musuh politik) berbanding rakan seangkatan dalam parti, manfaatkan mereka pada tempatnya.

Teringat saya kepada Rasulullah memanfaatkan seorang Badawi musyrik, Abdullah bin Uraiqith yang paling 'genius' dengan geografi Makkah-Madinah untuk membantunya melancarkan projek Hijrah. Teringat saya pada Muhammad al-Fateh yang memanfaatkan saintis persenjataan Hungary iaitu Urban untuk mencipta meriam bagi meranapkan benteng Konstantinople.

Demikianlah kuasa sebuah idea yang objektif dan "berani", tidak mewakili mana-mana individu, parti, mahupun blok pemikiran yang lampau semata-mata, tetapi sedia terbuka dengan apa jua idea-idea baru yang mungkin bercanggah dengan idea-idea lama sebelum ini.

Perubahan ijtihad mestilah berlaku berdasarkan perubahan realiti yang dihadapi. Inilah "politik baru" yang lebih berasaskan politik nilai yang matang.

Mohd Sayuthi Omar
sentiasa kritis dan kontroversis dalam blognya terhadap Husam Musa. Namun kali ini beliau memujinya.

"Cadangan ini bagi saya satu cadangan yang baik dan menunjukkan kegeligaan otak beliau. Inilah yang saya kata dulu bahawa si baju petak-petak merah ini seorang yang bijak dan berpandangan jauh. Sebab itu saya telah gila-gila berusaha untuk mengusungnya ke Kelantan pada tahun 2004 sebagai persiapan untuk menjadi Menteri Besar bagi mengganti Nik Aziz. Saya sudah dapat membaca kelebihan dan kehebatan yang ada kepadanya dan jarang dimiliki pemimpin pelapis lain di Kelantan.

Cadangan yang beliau kemukakan itu membuktikan kepelbagaian beliau dalam menyelesaikan masalah politik. Ia juga menunjukkan keberaniannya. Dalam saat orang membuang kerjasama dengan Umno tetapi beliau boleh tampil membuat cadangan itu. Pada saya inilah keberanian yang harus ada kepada mana-mana pemimpin. Sifat-sifat yang dimilikinya inilah mewajarkan beliau menjadi pemimpin. Seorang pemimpin itu harus senantiasa ada pemikiran dan idea-idea baru yang progresif dan dinamik.

Dalam konteks Kelantan kalau berlaku kerjasama seperti mana dicadangkan Husam itu, ia boleh menzahirkan suasana politik yang harmoni di Kelantan. Maka akan wujudlah satu pendekatan dan stail baru politik yang membawa keuntungan kepada rakyat jelata. Dengan wujudnya kerjasama itu juga nanti maka tidak payahlah kerajaan Kelantan menjerit-jeirt meminta royalti petroleum atau sampai terpaksa bawa rombongan ke tengah laut sehingga dihempas dan dipulas gelombang dan termutah-muntah

Ikhlas saya nyatakan walaupun dari segi peribadi, merujuk kepada perangai si baju petak-petak merah saya tidak senang, tetapi saya suka dengan ideanya itu. Isu peribadi saya dengan beliau tidak harus dijadikan sebab kenapa idea itu ditolak. Saya berharap Tok Guru Nik Aziz selaku Menteri Besar bersedia menimbang untuk memberi kelulusan kepada cadangan itu.." - MSO

Penutup

Saya tegaskan bahawa motif utama saya menulis mengenai Husam ini bukan mengenai ideanya, seolah-olah membuka semula perdebatan mengenai UG. Keputusan pimpinan kita junjung kerana itu disiplin perjuangan berpasukan.

Apa yang saya mahu rakan-rakan angkatan anak muda ambil pelajaran dari tokoh seperti Husam ini adalah BERANI dalam mengutarakan sesuatu idea serta BERSEDIA UNTUK TERBUKA walaupun terpaksa membangkang idea sendiri yang sebelum ini. Itu spirit sebenar penulisan saya kali ini supaya diambil iktibar.


Terkenang Padamu Ustaz Fadzil Noor...

Tuesday, October 27, 2009


Saya dan isteri terus dirundung kemurungan menatapi puluhan bloggers yang sedang mengaum ganas menyinggung isu di sebalik tabir cadangan EGM oleh TGNA dan menjelang Mesyuarat Khas PAS Pusat malam esok.

Penuh debaran dan kebimbangan menyaksikan apakah kesudahan penangan yang ditiupkan wiselnya oleh seorang profesor undang-undang di kampus saya, UIAM.

Apapun, sejuk hati buat seketika menatapi tulisan terkini guru saya di Sekolah Pemikiran Muda baru-baru ini, saudara Hanipa Maidin. Buat kali kedua, beliau bercakap bagi pihak 'emosi' saya saat ini yang sukar untuk diterjemahkan dalam kata-kata di blog ini.

Berapa yang ramai yang mampu menjejaki ruh perjuangan jihad Almarhum Ustaz Fadzil Noor sebagai Presiden PAS dan Ketua Pembangkang Malaysia dahulu, namun pada masa yang sama mampu juga menekuni kebijaksanaan dalam membaca politik semasa dan jauhnya pandangan beliau.


"...Dalam kesempatan ini saya ingin berkongsi dengan para pembaca tentang dua insiden yang saya pernah lalui bersama dengan Almarhum . Dua insiden itu bagi saya menunjukkan ketelitian dan kebijaksanaa Ustaz Fadzil Mohd Noor...." (baca lanjut di blog Hanipa Maidin)



"Inilah konsep kepimpinan yang diserlahkan juga oleh dari Nabi Allah Yusuf alaihissalam. Baginda tahu benar permasalahan yang bakal berlaku 7 tahun kedua selepas 7 tahun pertama kesenangan menimpa rakyat negara Mesir. Lantas keupayaan, idea “problem-solving” dan kepakaran pengurusan ekonomi yang ada pada baginda hasil anugerah Allah S.W.T, baginda menawarkan diri menjadi pemimpin ekonomi Mesir. Sejarawan menyatakan Nabi Yusuf menerima jawatan Menteri Kewangan Mesir pada usia 24 tahun !" (link)

Saya tidak pasti berapa kerat mahasiswa Islam yang berminat untuk mengambil tahu isu-isu sekitar pembentangan sulong "RM191.5 bilion Bajet 2010" oleh PM Najib Razak pada 23 Oktober lepas. Anda sendiri boleh melihat di blog-blog mahasiswa, berapa ramai yang menyinggung isu Bajet 2010.

Yang saya yakin, isu cadangan EGM PAS dari Mursyidul Am PAS - semacam "luka lama berdarah kembali" - akan lebih menjadi bualan hangat para aktivis gerakan Islam kampus berbanding isu Bajet 2010, sama ada di alam bloggers mahupun di kedai kopi.

Lebih mengecewakan lagi apabila ada yang ditanya apakah isu-isu penting sekitar Bajet 2010 - sama ada anda sokong atau anda bangkang isu itu, maka yang dijawabnya "maaf ustaz, tak sempat baca lagi...", atau lebih mengkagumkan lagi, "tak tahulah ustaz..mereka tu kerajaan sekular...peduli apa.."

Kekadang sedih mengenangkan bukan sekadar tahap kecaknaan isu-isu kenegaraan yang tidak diambil peduli oleh segelintir ahli gerakan mahasiswa Islam, lebih dari itu sistem pendidikan gerakan itu sendiri tidak menyediakan suasana yang rancak dan menghairahkan untuk ahli mahupun pimpinan membincangkan ataupun sekurang-kurangnya terdedah - sama ada dengan rela mahupun paksa demi perubahan paradigma - mengenai isu-isu semasa kenegaraan sepenting pembentangan Bajet 2010.

Yang pelik, bila ditanya, apa tujuan berada dalam gerakan mahasiswa Islam ini, maka dengan penuh keyakinan dan retorik, "untuk memperjuangkan wujudnya sebuah negara Islam di bumi ini". Namun apabila ditanya lagi, bagaimana sifat negara itu, apakah bentuk dan polisi kenegaraannya dalam konteks Malaysia, jika anda sebagai Perdana Menteri dari gerakan Islam, apa yang akan anda tawarkan pada rakyat Malaysia, maka semesta alam menyaksikan kebanyakannya akan membisu seribu bahasa.

Demikianlah saya menggambarkan seketika sindrom pemikiran 'simplistik' segelintir mahasiswa Islam. Ia hanya mendedahkan karakter sebenar mereka yang selama ini diharapkan untuk menjadi pemimpin masa depan gerakan Islam "government in waiting" pada masa akan datang. Malangnya, mentaliti "jaguh kampung" dan berjiwa kerdil, masih mengarati pendekatan kaderisasi sesetengah ahli gerakan Islam di kampus.

Lemahnya penguasaan maklumat mengenai pergerakan musuh adalah suatu ancaman kaderisasi tarbiyah yang semestinya diambil berat oleh kilang gerakan mahasiswa Islam. Izinkan saya memetik kata-kata terbaru Ustaz Hasrizal apabila beliau menyinggung masalah "komunikasi" yang memunca kepada berulangnya perselisihan pandangan secara terbuka antara dua jalur pemikiran dalam PAS :

"Apakah ini petanda yang PAS masih belum memfakihkan diri dengan bentuk peperangan semasa yang dirinya sedang berada? Bahawa peperangan hari ini adalah peperangan maklumat. Kegagalannya menguasai maklumat bererti mereka berperang tanpa senjata, atau masih berkeris ketika peluru berpandu menembak jauh dari ribuan batu...Era perang digital, jangan lagi membawa sikap analog yang membinasakan." ("Berubahlah Untuk Memimpin Perubahan")

Mungkin inilah juga yang dimaksudkan oleh saudara Faridzul Nasarudin mengenai agenda awalnya iaitu "mental reform" (klik point ucapan dasarnya sempena AGM MC baru-baru ini di sini) yang belum mampu beliau lakukan sepenuhnya sepanjang memandu Ma'ruf Club dan seluruh pendukungnya menuju reformasi membanteras "the captive mind" yang wujud pada mahasiswa di UIAM dan juga para pendukung MC itu sendiri.

Pada kesempatan ini, saya ingin menyarankan kepada seluruh pimpinan gerakan mahasiswa Islam supaya mengadakan diskusi Bajet 2010 kepada ahli-ahli. Jika ahli merasakan upaya minda mereka belum bersedia untuk terdedah kepada isu-isu kenegaraan ini, tidak mengapa, sekurang-kurangnya golongan pimpinan yang melakukannya, samada ada secara kecil-kecilan mahupun secara kelompok yang lebih besar.

Antara flow yang boleh saya sarankan :

1. Jemput penganalisis ekonomi - atau mereka yang mengkaji Bajet 2010 secara mikro - pada masa yang sama 'dekat' dengan dunia gerakan Islam untuk memberikan komentar atau ulasan sekitar Bajet 2010. Rakan saya seperti saudara Mior Isfandy antara figura bekas aktivis mahasiswa yang sangat sesuai untuk dihubungi kerana beliau pernah bergelumang dalam dunia pasukan ekonomis gerakan Islam ini. Sementalahan, beliau masih segar bugar mempunyai darah anak muda dan idealisme kemahasiswaan (the third voice).

Terangkan apakah yang dimaksudkan dengan "Bajet", apakah kepentingan dan kedudukannya dalam sesebuah kerajaan yang memerintah, apakah hubungkaitnya dengan para pemimpin masa depan gerakan Islam pada masa akan datang.

Pernyataan "end in mind" ini penting supaya peserta tidak mengantuk di awal perbincangan. Pastikan alat bahan bantu seperti LCD wajib disediakan dengan memaksimumkan otak kanan lebih dari angka-angka Bajet yang memeningkan.

Jika mampu, sifu yang dijemput mampu membaca Bajet 2010 dengan tersurat dan tersirat.

2. Sarankan ahli ataupun usrah melakukan 'assignment' masing-masing sebelum diskusi dimulakan.

Ahli disarankan melayari blog-blog atau membaca akhbar-akhbar alternatif yang memberikan komentar kritis kepada Bajet 2010, sama ada pro mahupun kontra kepada kerajaan. Ataupun bertemu dengan pensyarah-pensyarah masing-masing yang difikirkan boleh memberikan pandangan mengenai Bajet 2010.

Jika tidak boleh menyinggung semua bahagian dalam Bajet setebal 55 mukasurat itu, jangan tinggalkan semua. Sekurang-kurangnya isu yang bersangkut paut dunia anda sendiri iaitu sektor pelajaran dan pendidikan tinggi.

3. Kenalpasti dan rancakkan sesi Q & A dengan isu-isu panas sekitar Bajet 2010.

Tak perlu banyak bertanya kepada pembentang, tetapi berikan pandangan kritis yang tidak diberikan oleh pembentang.

Adalah malang jika mahasiswa melihat Bajet ini sama seperti rakyat awam yang terpukau dengan terma-terma 'populis' Najib, sedangkan mahasiswa seharusnya melontarkan beberapa persoalan "blind spots" di sebalik tabir Bajet 2010 seperti :

- Beban hutang kerajaan Pusat yang mencecah 52.4% dari KDNK tahun 2009 melonjak dari 41.5% tahun 2008. Kenapa ?

- Perbelanjaan mengurus sebanyak RM138.3 bilion adalah penurunan sebanyak 13.7% dari tahun lalu (RM160.2 bilion, 2008). Tetapi belanja pembangunan mengalami penurunan sebanyak 4.4% atau RM 51.2 bilion berbanding RM 53.6% pada tahun 2008 ! Kenapa ?

- 43.5% pendapatan negara masih dari sumber minyak mentah (sumber asli) dan ini adalah pendekatan 'conservative economy'. Kenapa terus dengan pendekatan ini ?

- Pendapatan per kapita negara ini hanya RM15,819 setahun berbanding negara seperti Singapura atau Korea Selatan atau Taiwan yang 3 atau 4 kali ganda. Kenapa jadi begini ?

- Ke manakah bajet perkhidmatan pengangkutan awam dalam Bajet 2010 sedangkan dalam bajet tahun lalu Pak Lah mengadakan satu peruntukan RM35 billion selama lima tahun dari 2009 sehingga 2014 ?

- Kenapa kerajaan hanya mengenakan caj RM10 ribu untuk satu sijil Kelulusan Permohonan (AP) berbeza sedikit berbanding harga pasaran sebenar sekitar RM40-50 ribu? Wujudkah hidden agenda ?

- Cukupkah peruntukan RM 6 bilion bagi sektor pertanian ketika catastrophy masalah pemakanan global sedang diramalkan pakar-pakar mikro ekonomi akan menjadi lebih 'menakutkan' pada masa akan datang ?

- Ketiadaan peruntukan kepada sektor pertahanan pasca Bagan Pinang. Inikah hadiah' undi tentera yang memenangkan BN ?

- Ancaman kapitalisme dan utilitarianisme ke atas menara gading di Malaysia ? Kerajaan membenarkan Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) menjana hasil pendapatan sendiri agar dapat mengurangkan kebergantungan kewangan IPTA kepada kerajaan.

- Apa yang dimaksudkan ancaman ekonomi masa depan berbentuk "W-recovery", bukan "V-recovery" ?

- Kajian World Economic Forum menyatakan Malaysia lucut 3 anak tangga. Kenapa ?

- Kenapa setiap kali pembentangan Bajet oleh kerajaan BN, tidak ada paparan lebih awal kepada rakyat - khususnya dengan kemudahan internet - seperti yang dilihat di negara maju ?

Sudah pasti pelbagai persoalan dan kritikan boleh dibincangkan dan disinggung.

3. Meresolusikan akhir diskusi bahawa jika gerakan Islam memerintah Malaysia tidak lama lagi, apakah kerangka jelas Bajet "Negara Islam" - yang diharapkan berbeza dengan jelas dengan Bajet kerajaan BN-Umno - yang akan diumumkan dan dinantikan oleh seluruh rakyat Malaysia, muslim dan non-Muslim. Siapa yang perlu menjadi pasukan ekonomis dan pasukan pemikir tersebut dari sekarang ?

Tidak perlu menjadikan diskusi ini seperti kuliah subjek ekonomi yang mungkin berpotensi untuk tidak 'manusiawi' dengan mahasiswa yang bukan jurusan ekonomi.

Apa yang saya maksudkan dari diskusi ini bukanlah mahasiswa menekuni angka-angka memeningkan kepala yang dibentangkan PM Najib, ataupun dipaksa memahami istilah-istilah ekonomi seperti KDNK, ekonomi 'makro', FDI, "bail-out", dan sebagainya yang mungkin memberatkan minda bagi sesetengah aktivis yang tidak biasa dengan diskusi berat.

Cukup mendapat gambaran bagaimana sebuah kerajaan yang menerima mandat rakyat, mengagih-agihkan kekayaan kepada rakyatnya secara adil, dan sejauhmana perancangan dilakukan bagi berhadapan dengan cabaran ekonomi negara di masa depan.

Sememangnya mudah untuk menyatakan "kerajaan BN-Umno adalah kerajaan yang sekular" dan kemudian full-stop. Namun, seharusnya kita tidak mensia-siakan kelebihan pasukan ekonomis, kompetensi dan pengalaman puluhan tahun mereka mentadbir negara yang diserlahkan dalam dokumen 55 mukasurat Bajet 1Malaysia tersebut.

Kajilah kekuatan musuh dan binalah persiapan untuk mengatasi kekuatan mereka.

PAS beruntung kerana pada saat ini mempunyai figura ekonomis seperti Dr Dzulkifli Ahmad manakala PR secara keseluruhannya mempunyai figura mantan Menteri Kewangan termuda dalam sejarah politik Malaysia, DSAI. Namun, mereka adalah pemimpin pada hari ini, soalnya siapa yang menjadi klon mereka pada masa akan datang ?

Masihkah gerakan Islam pada masa akan datang bertongkatkan seorang dua batang tubuh atau lebih baik kita mulakan membina pasukan kepimpinan muda berwibawa pada saat ini yang walaupun mereka bukan jurusan ekonomi sekalipun, namun sekurang-kurangnya mempunyai jiwa yang sensitif dengan isu-isu ekonomi negara.

Saya juga menyarankan anda membaca tulisan saudara Rausyanfikir yang turut sama menyinggung soal persiapan PAS dan kader-kader gerakan Islam dalam suasana "battle of ideas" pada saat ini. Lihat di sini

Juga lihat bagaimana DAP tampak lebih bersedia apabila menyediakan Bajet Alternatif dari mereka sendiri. Gerakan Islam bagaimana ? Lihat di sini


Firman Allah : "Dia (Yusuf) berkata: Agar kamu bercucuk tanam tujuh tahun (berturut-turut) sebagaimana biasa; kemudian apa yang kamu tuai hendaklah kamu biarkan pada tangkainya kecuali sedikit yang kamu makan. Kemudiansetelah itu akan datang tujuh (tahun) yang sangat sulit, yang menghabiskan apa yang kamu simpan untuk menghadapinya (tahun sulit), kecuali sedikit dari apa (butir gandum) yang kamu simpan." (Surah Yusuf: 47-48)

Sekolah Pemikiran Muda siri 4 menjanjikan proses pecah minda yang lebih mencabar pada kali ini. Mencabar, kerana ia bukan sekadar soal saya memberikan perkenalan ringkas kepada definisi oksidentalisme (melihat Barat dalam acuan Timur-Islam), mahupun menyaksikan kehandalan intelektual saudara Naim dari UM dalam menyinggung setiap pembentangan peserta.

Ia juga bukan kerana menyaksikan isteri saya diasak oleh trainer jemputan, Us Nizam mengenai proses bedah bukunya mengenai Politik Perlembagaan karangan Prof Aziz Baru, sebuah buku santai undang-undang yang merupakan usaha 'tajdid' Prof Aziz Bari bagi mendekatkan pembaca dan mahasiswa bukan jurusan perundangan kepada dunia perlembagaan melalui pendekatan penulisan berdasarkan isu-isu semasa pada sekitar PRU era Dr Mahathir.

Isteri saya membentangkan penuh semangat mengenai Politik Perlembagaan karangan Prof Aziz Bari. Inilah kesempatan yang pertama kali saya lihat isteri saya bercakap mengenai "bidang akademik beliau sendiri" di depan mata saya.

Mencabar, kerana kali ini saya mula ‘berkenalan’ dengan disiplin pemikiran mahasiswa undang-undang, sarjana-sarjana mereka seperti Tan Sri Harun Hashim, Tun Salleh Abas, Prof Aziz Bari dan sebagainya.

Kali ini juga saya menyaksikan kepentingan memahami Perlembagaan Malaysia walaupun saya bukan mahasiswa undang-undang, jauh sekali dari meminati dunia undang-undang suatu ketika dahulu.

Terima kasih SPM 4 kerana mendekat dan menjinakkan saya dengan dunia yang selama ini isteri saya bergelumang di dalamnya tanpa saya 'menjiwainya'.

Antara dapatan paling bermakna dalam diskusi akademik dan berat kali ini adalah :

1. Kepentingan memahami Perlembagaan Malaysia, ruang-ruang ‘Islamisasi’ yang wujud dalam kerangka penuh sejarah tersebut, sejauhmana keperluan – jika gerakan Islam memerintah - untuk meminda peruntukan mahupun pentafsiran mahupun menolaknya mentah-mentah atas slogan simplistik bahawa ia ‘perlembagaan sekular’.

Adalah suatu kemalangan bagi saya sebelum ini yang bercita-cita untuk membangunkan cita negara Islam di Malaysia, namun hakikatnya tidak pernah saya menatapi sebuah buku kecil bernama Perlembagaan Malaysia itu sendiri.

Malang bagi saya sebelum ini yang berfikiran untuk berjuang menegakkan Islam namun ‘di luar’ (meremehkan) asas-asas yang telah sedia ada yang selama ini telah membangunkan Malaysia dengan segala kemajmukannya.

Saya sebelum ini sangat retorik dan 'tekstual' dengan Sahifah Madinah, namun saya gagal membongkar lebih mendalam 'ruh' pemikiran Nabi ketika memeterai Sahifah tersebut, bahkan saya jauh dari bersifat manusiawi dengan realiti di Malaysia dan senarionya yang berbeza.

Saya dahulunya sangat jauh dari sikap konstruktif dan adaptif (kompromotif) dengan kerangka sedia ada yang telah diterima pakai puluhan tahun lamanya dan selepas beberapa konflik berdarah negara ‘menelurkan’ pelbagai siri pindaan dalam Perlembagaan Malaysia.

Terima kasih SPM, saudara Hanipa Maidin, dan lain-lain mentor yang hadir kerana mencerahkan minda saya yang selama ini bermusuh dengan kejahilan dalam dunia legislatif dan perjuangan Islam "dalam kerangka" perlembagaan.


2. Memahami doktrin pengasingan kuasa antara ‘presidential democracy’ dan ‘westminster democracy’ yang diamalkan di Malaysia, kelebihan dan kekurangan yang wujud sepanjang sejarah dan tragedi hitam kehakiman di Malaysia.

Apa yang paling menarik saya perolehi dari Ust Nizam adalah analogi ‘menggelikan hati’ beliau membezakan kelebihan pemerintah (3 Perdana Menteri pertama Malaysia) berlatarbelakangkan lulusan undang-undang dengan PM ke 4 yang berkelulusan "doktor gigi".

Dari situ, beliau menjawap persoalan tersirat saya ajukan sebelum itu iaitu apakah ‘style of thinking’ mahasiswa undang-undang andaikata jalur pemikiran mereka mahu dimanfaatkan dalam gerakan Islam secara idealistik dan mengesankan.

Dalam SPM akan datang bertemakan “Sistem Politik Malaysia”, saya telah ditaklifkan untuk membentangkan mengenai Sistem Sosio-Politik di Turki dan perbandingannya dengan Malaysia. Sungguh ‘menakutkan’ buku yang dicadangkan saya merujuknya, namun apa yang pasti, sindrom ‘Turkimania’ telah melanda minda saya.

Maka saya menyahut seruan itu dengan keghairahan mahu menggeledah lebih mendalam mengenai Turki serta faktor-faktor penting memungkinkan 'aura' AKP seakan mengembalikan 'aura' Al-Fateh pada 1453 di sana, dan hasrat saya untuk mentahkik sejauhmana persepsi yang saya sebelum ini bahawa Turki merupakan sebuah negara yang "genius" rakyatnya.

Wallahu a'lam.


Saya jarang menulis dalam blog saya mengenai kisah-kisah Baitmuslim saya bersama isteri saya, Nurul. Walaupun saya akui kekadang saya 'cemburu' dengan sahabat-sahabiyah baik saya yang sering update blog mereka dengan gambar-gambar aksi anak mereka yang baru dilahirkan, sehingga saya sendiri kekadang terfikir bila pula giliranku untuk merasai nikmat kegembiraan seperti mereka, anak pewaris perjuangan kini sudah di sisi.

Saya kekadang rasa bersalah, sering bercakap mengenai Muhammad al-Fateh, tetapi saya sendiri belum 'mencetaknya' pemikiran, sikap dan jasadnya dengan airtangan saya sendiri.

Sudah pasti firman Allah di penghujung surah Adh-Dhuha (wa amma bi ni'mati rabbika fa haddis) menjadi pembakar semangat kepada mereka untuk berkongsi dan mengumum kegembiraan itu di alam maya.


End In Mind

Di sebalik kesempatan masa menulis mengenai kisah Baitmuslim saya, pasti tetap akan ada elemen 'motivasi' yang saya mahu selitkan pada isteri saya dan lebih penting lagi para pembaca blog saya.

Elemen 'motivasi' inilah yang mungkin ada segelintir adik-adik aktivis gerakan Islam di kampus tidak memperolehinya. Jika termotivasi sekalipun, silapnya yang mereka dapat gambaran hanyalah terhenti setakat "mencetak generasi" atau kelahiran zuriat-zuriat cahaya mata.

Lebih jauh dari itu seperti perancangan membina masyarakat (mujtama' muslim), membina negeri dan negara dengan "aura" Baitmuslim itu juga, seakan pudar tidak kelihatan dan tidak termotivasi ke arah itu.

Saya pernah menulis dalam posting sebelum ini, kenapa kita tidak belajar dari Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan mungkin juga tidak salah saya sebutkan di sini Barrack Obama (ambil sisipan positif) yang sentiasa tidak pernah melupakan isteri dan anak-anak masing-masing dalam postur gambar-gambar penting untuk diabadikan oleh media-media dalam isu-isu penting negara.


Bermula Dari Masalah Persepsi


Lantas akibat keterbatasan perkongsian pengalaman Baitmuslim dari senior-senior masing-masing, maka ada yang terperangkap dalam pelbagai persepsi yang silap mengenai Baitmuslim, atau mencipta persepsi sendiri. Lantas, mulalah episod "bermusuh" dengan persepsi silap yang dicipta sendiri.

Pepatah Arab menyebut : "Manusia sering bermusuh dengan perkara yang mereka jahilkan."

Albert Einstein pula menyebut : “The only thing that interferes with my learning is my education.” (musuh kepada perkembangan intelektualku adalah sistem pendidikan yang aku lalui di masa silam).


Lantas...

Di situlah munculnya penulisan saya apabila menyinggung bab Baitmuslim. Sememangnya saya sukakan keunikan dan kelainan ketika bloggers pasangan mutazawijain yang lain juga ada pendekatan masing-masing dalam berkongsi pengalaman hidup berumahtangga ini. Sudah pasti, masing-masing berhak dengan keunikan pendekatan masing-masing.

Jika tidak, usahlah dinamakan "blogspot" jika 'kebebasan" menulis catatan peribadi ini dinafikan, dan kemudian dibanding-bandingkan dengan blog para asatizah yang sememangnya telah well-established dan well-organized melalui puluhan tahun asam garam rumahtangga, berbanding saya dan isteri yang baru setahun jagung mendirikan dan menyesuaikan tapak 'masjid' Baitmuslim yang kami dirikan ini.


Perbezaan Pendekatan Antara Blog Kami

Sememangnya jiwa lelaki mencapah dan bersifat "goal-minded", manakala jiwa perempuan bersifat mikro (menumpu) dan "relationship oriented" sebagaimana ulasan John Gray dalam "Man Are From Mars, Women Are From Venus".

Pengiktirafan saintifik kelebihan dan keunikan pasangan Adam dan Hawa inilah yang kini saya rasai bersama isteri, dan kami mahu buktikan kepada rakan-rakan aktivis yang akan mengikut jejak langkah mendirikan rumahtangga.

Manakala yang belum bersedia, bacalah supaya ia boleh menambahbaik mentaliti dan worldview kita jika ditanggapi dengan positif dan terbuka, serta dengan bekalan iman pada Tuhan. Bukankah Allah memerintahkan kita "Iqra" apa sahaja, tetapi dengan "Bismirabbika...."

Sememangnya benar, pembaca blog terdiri dari mereka yang pelbagai tahap iman. Justeru kami hadapkan kisah-kisah kami dengan pendekatan bahasa orang yang ada iman di jiwanya.

Orang yang tidak ada iman sekelumitpun di jiwanya, hadapkanlah kepadanya kisah-kisah kehebatan seorang muslimah mahupun seorang mujahidin di sebuah blog Islamik sekalipun, nilaian nafsu syahwat pasti akan menjadi persoalan akhirnya juga.

Justeru, bukan kita yang menentukan tahap iman, apatah lagi kualiti jihad dan perjuangan seseorang penulis blog, apatah lagi kualiti Baitmuslim sepasang bloggers.

Andaikata sehingga memalitkan perkataan "tercemar" pada sesebuah rumahtangga Baitmuslim hanya kerana mereka berkongsi pengalaman perjuangan bersama di blog masing-masing, dibimbangi pertuduhan seperti itu tidak adil dan akan dipertanggungjawabkan di hadapan Tuhan nanti.

Sejauhmanakah kita arif dan melihat kerja khairat dan perjuangan belakang tabir orang lain ?


Terbatasnya Sebuah Kemampuan

Seseorang itu sangat terbatas masanya untuk menulis apabila masanya untuk aktivisme adalah lebih menjadi keutamaan.

Justeru, penulisan di blog bukanlah menyerlahkan segala diari kehidupan. Justeru, "don't judge the bookl by its covers." Berpadalah dalam membuat penghukuman berdasarkan apa yang terzahir sahaja, janganlah sampai tersasar menghukum apa yang ada di batin dan sanubari ini, apatah lagi menyangkut paut soal iman dan jihad seseorang.

Yang wajib dilakukan oleh seseorang mukmin kepada mukmin saudaranya adalah menasihati saudaranya andaikata jelas tersimpang. "Berilah nasihat dengan kebenaran (objektif), berilah nasihat dengan kesabaran."

Sememangnya ada teguran dari sahabat-sahabat sebelum ini yang saya dan isteri terima dengan lapang dada dan positif, dan kami lakukan perubahan demi kebaikan kami sendiri.


Please Read Behind The Lines


Kekadang saya sentiasa dirundung rasa bersalah andaikata pengalaman manis dalam Baitmuslim ini tidak saya kongsikan. Usahlah didefinisikan "manis" itu sebagaimana definisi perkahwinan dalam tamadun Westernisasi Barat yang mempertuhan seksual.

"Manis" bagi kami adalah sudah pasti apabila dikaitkan dengan perjuangan sama ada di pentas dakwah, tarbiyah mahupun politik. Justeru, jika dibaca secara mikroskop, tidak pernah posting kami mengenai Baitmuslim akan berakhir sekitar cerita seorang suami mahupun seorang isteri sahaja. Justeru, bacalah sehingga habis, jangan sekerat-kerat.

Jika diamati dengan objektif, jauh dari prejudis dan emosi, membaca yang tersurat dan tersirat, akan didapati dari penulisan kami beberapa mesej. Antaranya masing-masing mesti istiqomah dan meningkatkan komitmen perjuangan masing-masing walaupun sudah bergelar suami isteri.

Kekadang sesuatu mesej itu bila disampaikan dalam bentuk naratif sebuah dialog atau penceritaan berdasarkan pengalaman sendiri, tanpa menyebutkan secara tekstual petikan dari ayat-ayat Al-Quran dan hadis-hadis Sahihah mahupun teks-teks sirah Nabawiyah, ia tetap menyampaikan mesej dakwah yang Nabi S.A.W sebutkan secara tersurat dalam sumber-sumber utama tersebut. Lantaran kami telah mengishytiharkan bahawa posisi blog kami bukanlah blog ilmiah mahupun blog PMI mahupun blog "tempat rujukan fatwa".


Apakan Daya Kami

Ramai bloggers yang berkongsi pengalaman "real" dalam arena tarbiyah dan dakwah dengan anak-anak mereka sendiri. Ustaz Hasrizal sendiri banyak berkongsi pengalaman hidup beliau mutakhir ini, dengan kisah dakwah bermula dari karenah anak-anaknya sendiri. Demikianlah qudwah bil hal sebagai setajam-tajam bicara mempengaruhi qalbu insan.

Namun apakan daya saya. Pada saat ini, saya belum lagi dikurniakan lagi dengan cahaya mata pewaris perjuangan. Saya telah merasai "separuh ketaqwaan" yang disabdakan Nabi, namun saya belum merasai "zuriat penyejuk mata" yang juga disabdakan Nabi. Namun saya yakini masa itu akan datang jua.

Jadi apa yang mampu saya kongsikan di alam maya mengenai Baitmuslim saya hanyalah kisah isteri saya. Siapa lagi yang lebih dekat dengan saya. Adakah saya perlu bercerita lagi mengenai sahabat-sahabat baik saya dahulu di kampus yang mesyuarat bersengkang mata bersama, tidur sekatil, makan sedulang, ifthar bersama dan berjuang ketawa dan menangis bersama.

"Apabila anda berkahwin, sebelah kaki anda telah berada dalam keluarga isteri anda", demikianlah kata-kata ibu saya untuk memudahkan kita faham besarnya perbezaan "mindsetting", "worldview" dan tanggungjawab antara seorang yang telah bergelar suami, yang terikat dengan amanah dan nafqah kehidupan di depan matanya, dengan seorang yang bergelar teruna, yang masih bebas mencorak kehidupan bersama rakan-rakan seperjuangannya.

Apabila telah berkahwin, isterilah 'teman dan sahabat' yang paling dekat dengan kita, bukan orang lain.


3 Asas Kami

Namun, apa yang penting di sebalik kebebasan bercerita mengenai Baitmuslim, adalah proses penceritaan itu mestilah bukan sekadar mengikut lunas-lunas Islam, bahkan menjaga lunas-lunas ahli gerakan Islam. Inilah pegangan saya dan isteri apabila menulis mengenai Baitmuslim.

Objektif kami menulis mengenai Baitmuslim, samada secara tersurat atau kebanyakannya tersirat adalah :

- dengan harapan pembaca dari kalangan aktivis mahasiswa Islam akan bersemangat untuk memilih pasangan sesama ahli gerakan sendiri (jika boleh dan melalui prosedur syar'ie yang munasabah), dan bukan sebaliknya. Kerana ramai yang dahulunya aktif menjadi aktivis dakwah di kampus, namun kerana 'silap' memilih pasangan, mereka tumpas seketika mahupun selamanya dari pentas perjuangan sebenar.

- dengan harapan pembaca yang telah melunaskan tanggungjawab Baitmuslim tidak lupa untuk terus meningkatkan aktivisme dakwah masing-masing dalam apa jua cara dan sumbangan yang boleh diberikan selagi kudrat tenaga dianugerahkan Tuhan. Jika saya dengan dengan I.P Minda dan Akademi Kepimpinan Pemuda, isteri saya pula dengan Ma'ruf Club dan SIGMA.

Yang penting, kedua-dua suami dan isteri mestilah mendaftarkan diri sebagai 'aktivis' dalam agensi-agensi strategik perjuangan Islam di mana sahaja bumi dipijak. Janglah selepas mendirikan rumahtangga, salah seorang sahaja yang aktif dan seorang lagi 'direhatkan'.

- dengan harapan pembaca yang bakal atau belum mahu mendirikan rumahtangga, akan mendapatkan sedikit tips-tips semasa, pengajaran dan 'testimoni' "live" dari kami khususnya dalam usaha kami bertatih melakukan "balancing" antara komitmen suami dan isteri dalam karier akademik dan perjuangan sekaligus.

Kami akui kami bukanlah yang terbaik bahkan kami ada terlalu banyak kelemahan dan kekurangan, namun dengan wasilah blog ini kami "meriwayatkan" kisah-kisah kami sebagai pengajaran buat peminat blog kami, sebagaimana Nabi S.A.W tidak segan silu memberikan tips-tips memenangi hati isteri dan mengendalikan rumahtangga bahagia dalam hadis-hadis sahih dari baginda buat pedoman ummatnya.


Pentingnya Saling Menghargai Antara Suami Isteri Sebagaimana Sesama Sahabat Baik

Adakah apabila mendirikan rumahtangga, pendekatan penulisan blog saya atau isteri saya perlu menjadi seperti dahulu juga (zaman bujang) ?

Sudah pasti kehidupan blogger yang sedang melalui asam garam berumahtangga jauh berbeza dari blogger yang masing bujang. Susah senang yang dihadapi bersama buat pertama kali, kekadang memerlukan 'hadiah' pengiktirafan berbentuk naratif penulisan di maya sebagai penghargaan.

Yang penting penghargaan yang diberikan membuahkan komitmen dan semangat kerja amal Islami sama ada di pihak isteri mahupun di pihak suami, yang kualitinya lebih baik dari hari semalam.

Justeru, salahkah blog menjadi medan memotivasikan suami ataupun isteri sendiri dengan pulangan juga kembali kepada gerakerja perjuangan itu sendiri ? Berapa ramai yang 'down' apabila berdepan dengan sesuatu tekanan kerja dan cabaran, mereka tidak temui kaedah yang sewajarnya untuk mengatasi tekanan dan cabaran tersebut.

Yang penting, sama-sama menjauhi dari penyakit hati, yang bisa menyerang ahli gerakan tanpa mengira bagaimana statusnya sekalipun.


Kekadang Pelik

Kekadang saya juga pelik, penulisan dan letusan idea saya mengenai politik, pemikiran baru, sejarah dan beberapa pandangan-pandangan kritis mengenai isu-isu semasa tidak mendapat sambutan komentar pembaca yang banyak, tetapi apabila menulis mengenai Baitmuslim, ada sahaja yang akan tidak senang dan semacam mahu mengkritik tetapi tidak jelas kritikan itu.

"Ia adalah untuk dijadikan bahan kita renungkan, bahawa menegur itu sebuah kebaikan, tetapi ia hanya jadi kebaikan apabila ia diluahkan dengan lengkap. Tidak harus kita biarkan pemikiran ‘etika bebas’ sebagai sebab untuk membiarkan komen dan tulisan terluah tanpa panduan semata-mata dengan alasan, semua orang bebas bercakap dan berfikir.

Supaya kebebasan itu menjurus kepada manfaat, satu sahaja yang saya tekankan iaitu, sertakanlah bersama luahan rasa tidak suka itu dengan SEBABnya, agar dapat difahami, dan boleh dimanfaatkan untuk pembaikan diri." - www.saifulislam.com (link)

Justeru, saya tidak pasti sekiranya tulisan saya mahupun isteri saya mengenai kisah Baitmuslim yang meletakkan 3 asas di atas adalah suatu yang bercanggah dengan syara' dan etika ahli gerakan. Sekiranya ada kenyataan kami yang terbukti sedemikian, tegurlah dengan hikmah dan objektif, sebutkan dengan jelas melalui email terlebih dahulu, nescaya kami sangat terbuka untuk mengakui kesilapan kami.


Akhir Kata

Jika blog kami tidak diminati, kenapa perlu terus membacanya jika ia boleh menyakitkan hati.

Beralihlah pada ribuan blog ahli sejarah Islam dalam pelbagai bahasa jika aspek sirah yang mahu diteladani. Bahkan boleh beralih pada blog sejarah yang saya bangunkan iaitu Read1453 jika blog catitan peribadi saya tidak diminati.

Beralihlah pada blog para ulama jika aspek hukum hakam yang menjadi perhatian setiap kali membuka laptop dan internet.

Beralihlah pada ratusan blog pasangan Baitmuslim yang lain jika perkongsian pengalaman dari kami tidak memberikan faedah. Kenapa perlu terus memprotes kewujudan penulisan Baitmuslim kami sedangkan kami hanyalah picisan kecil sahaja dalam segmen maya blogspot ini.

Jika penulisan Baitmuslim saya dirasakan "melekakan, melalaikan" dan "tidak membangkitkan lagi semangat perjuangan zaman Nabi dan para sahabat....", maka saya ingin bertanya, kenapa tidak dibaca posting saya mengenai "Obaida Asy-Syahid...".

Sudahkah yang mendakwa itu membaca lagi 80 % posting saya mengenai ulasan isu semasa, politik gerakan Islam, sejarah Islam dan Usmaniah, kajian-kajian strategik, kajian-kajian tokoh dan pemikiran, bedah buku dan sebagainya sebelum menghukum penulisan saya sedemikian rupa?

Bahkan saya menukar templates baru dengan tujuan akan nampak jelas kesemua bentuk penulisan saya yang pelbagai sudut, bukan hanya satu sudut Baitmuslim sahaja.

Jika tidak meminati penulisan Baitmuslim dari isteri saya, kenapa tidak membaca pandangan-pandangan akademik atau idealisme kemahasiswaan beliau yang boleh dimanfaatkan juga. Berikan kritikan membina sama hebat dengan kritikan terhadap penulisan Baitmuslim beliau jika ada.

"Antara kesilapan yang dibuat oleh pembaca ialah apabila membayangkan lebih daripada apa yang ditulis. Cerita-cerita dalam buku itu adalah petikan daripada beberapa usaha saya yang berhasil dalam menyelesaikan masalah-masalah dalam rumahtangga. Tetapi ia sama sekali tidak bermaksud yang saya sentiasa berjaya menyelesaikan masalah, atau rumahtangga saya sentiasa aman sentosa dan bahagia seperti yang diwakili oleh 300 muka surat buku berkenaan.

Bagaimana kalau misalnya saya tulis begini:

1. Saya kecewa dengan isteri saya. Saya penat berusaha untuk memahaminya tetapi sedikit sekali usaha dia untuk memahami saya. Tapi tak apalah, saya redha kerana saya sendiri yang memilih untuk mengahwininya.

2. Ada kalanya saya malas mahu balik ke rumah kerana anak-anak tidak henti-henti bergaduh. Walaupun macam-macam perhatian dan kasih sayang yang diberi, mereka semakin nakal. Saya rasa, saya harus bersedia untuk menjadi bapa kepada anak-anak yang tidak berguna dalam hidup ini.

Ya, kalau saya tulis cerita-cerita seperti dua contoh di atas, apa komen anda? Adakah dengan menulis begitu maka baru saya jadi manusia dan bukan malaikat? Atau anda akan menghukum saya dengan hadith Nabi s.a.w yang melarang suami isteri mendedahkan keaiban pasangan masing-masing kepada orang lain?"
- Petikan dari Ustaz Hasrizal Jamil di sini


NOTA

Para pembaca budiman yang dikasihi,

Tulisan ini sebenarnya TIDAK ditujukan kepada peminat dan pembaca umum blog saya dan isteri saya. Saya hanya tujukan pada "yang berkenaan" sahaja sebagai suatu pandangan peribadi dan penjelasan kepada apa yang pernah ditimbulkan.

Membaca Hikmah Dari Bagan Pinang

Monday, October 19, 2009

"Saat kekalahan itu bermula bila kamu berasa lemah dalam perjuangan dan saat kemenangan itu bermula bila kamu melawan rasa lemah itu.” (As-Marhum Syed Qutb)



Pada pandangan peribadi saya, ada beberapa pandangan ‘hikmah’ dari keputusan kemenangan BN melalui Isa Samad di Bagan Pinang (BP) :

1. PAS memilih keputusan untuk masuk bertanding melawan Isa Samad, walaupun sememangnya PAS sudah pasti telah meramalkan kekalahan mereka di sana, bagaikan mahu merampas Permatang Pauh dari DSAI.

Memilih untuk masuk berbanding kalah sebelum bertempur (boikot) adalah satu pengajaran yang sangat berguna pada gerakan mahasiswa Islam di kampus yang masih teragak-agak untuk memasuki pilihanraya kampus kononnya musuh terlalu kuat dominasi dan pengaruhnya.

Sampai bila alasan seperti itu wajar dikokokkan ketika pengalaman berpilihanraya dan pengalaman “mencipta kekalahan” atau “sengaja mahu belajar dari kekalahan” adalah suatu mutiara pengalaman yang sangat berharga pada sesebuah gerakan yang mahu mula meletakkan pencaknya dalam pentas politik. Permulaan adalah fasa yang paling sukar dan permulaan adalah sebahagian dari kesempurnaan menurut pepatah klasik Rom.

PAS memerlukan skrip Uhud atau Hunain di Bagan Pinang untuk menseimbangkan skrip Badar mahupun Ahzab yang telah dirasai sepanjang rekod menang 7-0 pilihanraya kecil (4-0 di tangan PAS) di Semenanjung selepas PRU baru-baru ini.

Dokumen "post mortem" PAS wajar ditambah dan dipelbagaikan lagi kerana inilah pedoman terpenting mendepani PRU 13 nanti.

Analisis Anthony Loke Siew Fook, Ketua Dapsy bahawa PAS "hilang fokus" dalam PRK BP boleh diterima dengan positif sebagai khazanah berharga PAS. Katanya : "PRK Permatang Pauh jelas menyaksikan bagaimana Anwar Ibrahim dikembalikan ke Parlimen, PRK Penanti sebagai pemilihan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, PRK Bukit Selambau pula menjanjikan calon PKR-PR sebagai EXCO Kerajaan Kedah, dan PRK Bukit Gantang bertemakan krisis negeri Perak...PR tidak cukup sekadar mengkritik betapa buruknya BN, tetapi perlu menceritakan apa yang baik pada PR, untuk PRU ke-13."

Mujurlah YB Salahudin Ayub mencetuskan gagasan jiwa besar iaitu gelombang ketiga rakyat - selepas gelombang kedua (himpunan membantah ISA) dan pertama (himpunan mengertak SPR melalui Bersih - melalui eksperimen di Bagan Pinang dengan harapan akan dipugar gelombang itu bermula di situ.

Kekalahan di semua peti undi adalah satu 'catalyst' berharga untuk PAS mara ke hadapan memikirkan upayanya politik dan dakwahnya memenangi hati non-Muslim. Kenyataan terbaru Presiden PAS dan polemik sekitar mengenai sayap non-Muslim dalam PAS adalah juga 'hadiah' dari 'penangan' BP.

Apatah lagi menyaksikan ucapan jiwa besar "4 perubahan budaya kerja menuju kerajaan menanti" Presiden PAS TGAH baru-baru ini di Terengganu (related link : Harakah).

Hasrat Zaid Ibrahim bercuti - jika benar laporan ini - untuk mendaftarkan PR sebagai satu gabungan parti politik yang rasmi adalah 'respon strategik' kepada kekalahan PAS di BP. Mungkin idea ini akan terus berkubur tanpa 'penangan' dari BP.

2. Sudah pasti bukan sekadar asas syara’ dan prinsip perjuangan muwajahah silimiyyah PAS yang menjustifikasikannya memasuki PRK BP, bahkan asas strategik juga sudah pasti wujud. Tahniah pasukan strategist YB Salahudin Ayub dan Dr. Dzulkifli Ahmad kerana “gelombang ketiga” (strategi membina mind-set rakyat di peringkat nasional) telah berjaya merebak ke seluruh Malaysia walaupun ia seperti di “Taif” kan di Bagan Pinang.

Mencipta gelombang ketiga sememangnya tidak releven secara jangka pendeknya di BP, tetapi ia adalah satu senjata jangka panjang yang boleh mematikan Umno-BN dalam PRU 13 khususnya selepas signal ‘reformasi’ dan ‘rakyat’ yang diresolusikan AGM mereka di PWTC baru-baru ini.

Tanpa jiwa besar mencetuskan gelombang ketiga, PR mungkin berada dalam situasi berbahaya menjelang pembubaran DUN Perak (sekadar ramalan saya mengenai konspirasi BN selepas kejayaan di BP) mahupun PRU 13, khususnya selepas PM Najib membuat ucapan dasar jiwa besar dengan sepatahpun tidak menyerang pembangkang dan individu bahkan hanya menumpu kepada misi perubahan perlembagaan dan dalaman Umno-BN. (related link : MSO)

3. Kemenangan calon ‘rasuah’ Umno di BP juga penting untuk mematikan mood perubahan dalam BN. Selama ini sejak kekalahan 7-0 dalam PRK dan PRU, suara reformasi kian bergema dengan lantang dalam Umno-BN. Namun dengan BP dan kemenangan "perasuah", ia boleh mematikan usaha reformasi itu dalam Umno-BN. Hasrat untuk menajiskan rasuah mungkin tidak lagi kedengaran.

"Kini Najib terperangkap dengan kelemahan kepimpinannya sendiri. Umno terlepas peluang di Bagan Pinang untuk memerdekakan ahli, pengundi dan rakyat. Beliau gagal menampilkan orang muda, profesional dan mungkin juga bersih untuk proses penambahbaikan atau 'reengineering' Umno. Umno mahu terus mencandukan rakyat dengan imbuhan, sogokan dan gula-gula yang mampu ditaja oleh seorang mantan MB yang mewah setelah 22 tahun 'mengemudi' negeri terbanyak itu.

Umno tidak bersedia bermain di pentas 'Politik Baru' politik berteraskan pengundi yang dibekalkan maklumat, lantas keberanian memilih sesiapa pun yang mereka tanggap mewakili cita-rasa dan harapan mereka
." - Dr. Dzulkifli Ahmad

Sabtu, 18 Oktober 2009 saya dan isteri kesayangan berpencak idea di pentas dakwah masing-masing.

Saya mengendalikan bengkel motivasi 4 jam di Kuliyah Perubatan, UIAM Kuantan. Manakala isteri saya pula menjadi mengendalikan sebuah forum isu semasa di UM.


Saya dijemput oleh MPP (SRC) UIAM Kuantan sempena Konvokesyen mereka (I-Quest) . Manakala isteri saya - yang dijadualkan pada asalnya akan membantu saya ke Kuantan - mendapat jemputan dari Biro Hal Ehwal Wanita (HELWA) MPMUM sempena Festival Mahasiswi Universiti Malaya 2009 (FEMINA 09).


Tajuk saya "Bencana Kemanusiaan Ummah dan Sindrom Mahasiswa Tidak Pedulisme". Tajuk isteri saya pula "Wanita dan Realiti di Malaysia".

Sasaran saya mahasiswa dan mahasiswi UIAM Kuantan serta 3 buah sekolah menengah jemputan khas ke ceramah motivasi tersebut. Sasaran isteri saya pula mahasiswa mahasiswi UM.

Pada awalnya isteri saya mahu menolak jemputan - saat akhir menggantikan Tuan Hj Fadzly Yusuf - itu kerana risau saya akan mengantuk ketika memandu kereta pergi dan pulang dari Kuantan. Nampak juga beliau kelihatan risau untuk berpisah buat kali seterusnya selepas beberapa lama tanggungjawab dakwah membina generasi "bertauhid" melalui I.P Minda memisahkan kami sehingga beberapa hari.



Namun saya katakan pada beliau kali ini : "Ayang perlu kuat dalam hal ini. Jika benar mahu abang tenang dan gembira dalam perpisahan ini, terimalah jemputan sebagai moderator forum di UM tersebut. Mungkin sedih seketika pada Sabtu ini, namun hari Ahad kita akan melihat sejarah yang telah kita lakarkan bersama. Bersama tidak bermakna bersekali, tetapi masing-masing dari kalangan kita meraih pengalaman bermakna di pentas kemahiran masing-masing. Ayang kan bakal Senator"

Saya terus menenangkannya dengan sedikit bingkisan motivasi dari hati saya sendiri.

Alhamdulillah, isteri saya membuktikan kekentalannya. Beliau telah melakukan yang terbaik dalam forum ringkas tersebut, walaupun pada awalnya beliau mengambil masa untuk menyesuaikan diri. Itu sudah pasti lantaran ini adalah pengalaman pertama kali beliau berada sepentas dengan Profesor Madya Dr. Mariani Binti Md Nor (Pensyarah Fakulti Pendidikan UM, Encik Kamal Affendi Hashim (Penganalisis Jenayah) dan Puan Norlina Alwi, YDP Yayasan Darul Iman . Kesemua mereka sangat kerap muncul di layar TV. Sudah pasti isteri saya terlalu banyak perkongsian mahu dikongsikan beliau hasil dari forum tersebut dalam blog beliau nanti.


Apabila kami bertemu semula selepas semalaman berpisah pada hari Ahad tersebut, maka saya menyatakan pada isteri saya : "Inilah impian abang apabila mendirikan Baitmuslim suatu hari nanti. Ayang telah merealisasikannya. Dan ia hanya permulaan. Pengalaman inilah yang mematangkan perjuangan." Saya mengukir senyuman.

Semoga segala amal jamaie dan apa yang kita lakukan dilandaskan dengan tulus mulus untuk meraih keampunan dan kecintaan makin rapat dari Allah S.W.T.

Nur Fatimah di ICU Hospital Putrajaya.
Ya Allah, selamatkan anak perempuan ini. Dia bakal pewaris perjuangan seorang pimpinan muda yang diharapkan akan menjadi negarawan ulung PAS pada masa akan datang.

Petikan dari tulisan isteri saya Nurul di srikandiharakah :

15 Oktober 2009

Alhamdulillah, setelah 2,3 hari merancang, akhirnya pada petang tadi saya dan suami beserta sahabat-sahabat pimpinan UIAM iaitu Izzatie, Syahidat dan Nazirah sempat untuk bertandang ke Hospital Putrajaya untuk menziarahi sendiri anak Ust Ramadhan dan Kak Khadijah, Nur Fatimah.

Setelah suami saya mendapat sms dari Ust Ramadhan sendiri pada tengahari tersebut yang mengatakan anak beliau makin kritikal dan kini ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Putrajaya, kami terus bergegas ke sana. Alhamdulillah, perjalanan dimudahkan dan kami selamat sampai.

Di depan pintu ICU tersebut, Ust Ramadhan sedang berdiri melayani beberapa orang tetamu lagi yang juga datang untuk menziarahi anak beliau. Kak Khadijah pula sudah kelihatan agak letih dan penat, sedang duduk di bilik menunggu. Beliau kesejukan setelah beberapa hari berada di hospital tersebut.

Saya betulkan kenyataan yang saya buat sebelum ini yang saya mendapat maklumat bahawa Nur Fatimah mengalami pendarahan di otak akibat gegaran ketika dalam buaian di nursery An-Nur, Bangi. Bila ditanya sendiri pada Ust Ramadhan, sebenarnya doktor sendiri hingga ke saat ini masih tidak dapat mengenal pasti apakah 'punca' sebenar Fatimah yang sihat dan ceria pada pagi Khamis yang lepas ketika dihantar ke nurseri tersebut pada waktu pagi, tiba-tiba boleh mengalami kekejangan dan kemudian terus tidak sedarkan diri pada tengahari hari yang sama. Dalam masa 3 jam sahaja, Fatimah berubah keadaannya. Beberapa siri ujian yang dilakukan oleh doktor setakat ini, masih belum dapat mengesan punca sebenar apa yang terjadi kepada Nur Fatimah.

Cuma, setakat yang doktor suspek, Fatimah mungkin ada mengalami gegaran di otak sama ada akibat hentakan buaian yang kuat, atau goncangan yang kuat ketika didukung dan sebagainya ataupun kerana tersedak susu. Inilah antara maklumat yang kami perolehi ketika bersembang-sembang dengan Ustazah Fauziah Sani, ibu Ust Ramadhan sendiri merangkap isteri Ust Ellias Zakaria yang cukup kami kagumi.

Sama-samalah kita mendoakan agar Nur Fatimah selamat dan tabah menghadapi ujian sakit ini. Tubuh beliau terlalu kecil untuk menanggung kesakitan yang seperti ini. Pedih dan pilu hati ini melihat si kecil tersebut terlantar sakit, berwayar-wayar dicucuk ke sana sini di tubuh kecil beliau.

Moga Ust Ramadhan, Kak Khadijah, Ustazah Fauziah sekeluarga terus tabah menghadapi ujian ini. Saya secara peribadi amat kagum dengan kekuatan yang dimiliki oleh Kak Khadijah. Beliau nampak tenang dan kuat menghadapi semua ini. Teladan yang cukup baik telah beliau tunjukkan, mungkin inilah hasil tarbiah yang cukup kuat mengcengkam hati srikandi yang berjaya menawan hati Ust Ramadhan ini.

Saya dan suami cukup tersentuh dengan ziarah kami kali ini. Hanya Allah sahajalah sebaik-baik tempat pergantungan...

Isteri saya bersama ibu Ustaz Ramadhan Fitri di ICU Hospital Putrajaya

Anwar Ibrahim dan "Gila" Membacanya

Wednesday, October 14, 2009


Izinkan kali ini saya bercerita sedikit mengenai Anwar Ibrahim. Janganlah kerana ada beberapa rekod tindakan dan pandangan politiknya yang tidak selari dengan jalur pemikiran dan pemutihan fikrah kita, maka karakter dan sikap positif yang ada pada beliau kita tidak mahu teladani untuk kebaikan perjuangan gerakan Islam kita di era yang sangat mencabar hari ini dan pada masa depan.

Kekadang pelik mengenangkan diri saya sendiri khususnya dan segelintir pimpinan mahasiswa Islam - yang sempat saya bertanya lantas beralasan - sangat sibuk sehingga tidak dapat update blog dan tidak mampu meningkatkan kuantiti pembacaan buku.

Perbandingan saya mudah apabila berkesempatan menjenguk blog DSAI hampir setiap hari membaca catatan perjalanan, teks pidato dan jalur pemikirannya.

Saya kira DSAI lebih sibuk, jauh lebih sibuk berbanding pimpinan di kampus. Beliau selaku Ketua Pembangkang, Ahli Parlimen, Penasihat PKR dan ahli politik yang sudah pasti lebih 24 jam sehari terpaksa berhadapan dengan sepak terajang politik lawan mahupun kawan.


Terbaru, Khairy Jamaludin Ketua Pemuda Umno, hari ini berikrar Pemuda akan sedaya-upaya menghalang kemaraan DSAI yang disifatkan sebagai "sesumpah lidah bercabang", menjejakkan kakinya di pejabat perdana menteri di Putrajaya. Tahniah KJ kerana tidak pasal-pasal mempromosikan reverse thinking rakyat Malaysia bahawa Anwar sememangnya wajar dipertimbangkan oleh rakyat Malaysia sebagai alternatif baru kepada Najib Razak 1 Malaysia.

DSAI bagaikan tidak mempedulikan pun resolusi Pemuda Umno tersebut. Semacam sudah lali dengan ancaman murahan seperti itu.

Saya membaca blog DSAI. Saya menyaksikan bagaimana kesibukan beliau memenuhi jemputan ceramah dalam dan luar negara tidak pernah menghalang beliau untuk terus meningkatkan kualiti diri dan pembacaan buku, walhal kita sedia maklum tahap pembacaan dan kualiti intelektual beliau sejak dari aktivisme mahasiswa di Universiti Malaya lagi.


1. Masa rehat (membaca) di atas kapal terbang ke New York (posting 24 Sept 09)

"Saya dan Azizah berlepas dengan penerbangan Emirates pada jam 2 pagi, transit di lapangan terbang Dubai selama tiga jam dan kini dalam penerbangan ke New York. Waktu berlepas dari KLIA, selain membaca International Herald Tribune dan Asian Wall Street Journal, saya mengulangi sepintas lalu karya Paul Krugman The Return of Depression Economics, dan menghabiskan bab terakhir buku Martin Jacques When China Rules the World: The Rise of the Middle Kingdom and the End of the Western World. Meskipun judulnya agak keterlaluan dan menggemparkan, ia memaparkan sudut sejarah dan budaya China secara padat selain pembedahan mengenai kemunculan China selaku gergasi ekonomi dunia.

Dengan membekalkan bahan rujukan terpilih, saya terus menelaah rencana ilmiah yang rencam, di antaranya:

  1. China’s Strategic Ambition in Asia (Aaron Friedberg);
  2. Reframing China Policy – The Carnegie Debates (karya berasingan oleh Dan Blumenthal, Wing Thye Woo dan Barry Naughton);
  3. China: Country Report (Economist Intelligence Unit) dll. rencana pendek.

Hah, saya juga sempat menyaksikan filem yg dibintangi Tom Hanks, Angels and Demons. Filem ini persis The Da Vinci Code, dan hebat juga! Terlintas pula untuk menonton lakunan Sandra Bullock dalam The Proposal, tapi terlalu banyak bacaan yang perlu dihadham. Penerbangan panjang, meskipun membosankan namun berkesempatan membaca sebanyak mungkin. Keletihan sudah dan mengantuk maka beradulah saya. Di sebelah saya Azizah sudah nyenyak tidur..."


2. Pesawat tempat terbaik membaca (posting 4 Oktober 09)


Minggu lalu dalam wacana di New York mengenai gergasi ekonomi baru China, Profesor Yasheng Huang dari MIT menghadiahkan buku terbaru beliau, Capitalism With Chinese Characteristics: Entrepreneurship And The State.

Buku mengenai China memang bercambah; namun kupasan Prof. Yasheng agak berlainan, melihat isu pembangunan secara lebih menyeluruh – kota dan desa; pendekatan awal Deng Xiao Peng yang berbeda dengan pimpinan kumpulan Shanghai kemudiannya. Saya hanya sempat ke bab mengenai A Great Reversal, dan akan sambung kemudian inshaAllah.

Untuk program hari-hari berikut, saya membaca di antara lain, buku- lapuran:

  1. A Common Word and the Future of Christian-Muslim Relations
  2. Changing Course : A New Direction for US Relations with the Muslim World
  3. The Future of US – Kurdish Relations
  4. Interfaith dialogue: A Guide for Muslims
  5. American Arabs and Political Participation
  6. Tilson Tongue: More Mortgage Meltdown
  7. Richard Haas: War of Necessity, War of Choice: A Memoir of Two Iraq Wars
  8. Michael Sandel: Justice – What’s The Right Thing To Do?

Waktu terbaik membelek buku? Atas pesawat dan lewat malam!


3. Masa rehat (membaca) di atas kereta pulang dari Universiti George Washington (posting 9 Oktober 09)


"Yang ingin disentuh kini ialah dua pertemuan khusus dengan sarjana terkemuka Profesor Seyyed Hossein Nasr dari Universiti George Washington. Beliau menyerahkan naskah ucapan di persidangan tersebut berjudul – A Common Word Initiative: Theoria and Praxis. Tetapi di sepanjang perjalanan pulang, selesai mambaca International Herald Tribune, Financial Times, Economist dan beberapa lapuran mengenai Pakistan dan Afghanistan, saya terus menelaah buku tebal hadiah dari Profesor Seyyed Hossein Nasr berjudul – The Sage Learning of Liu Zhi: Islamic Thought in Confucian Terms, karya Sachiko Murata, William C. Chittick dan Tu Weiming.

Maka berenanglah kami dengan alunan hujah mengenai syari’ah, tariqah dan ma’rifah – berbanding dengan dao dan jiao; mengupas karya Liu Zhi and the Han Kitab serta karya alim China yang ulung mengenai Nabi Muhammad SAW, iaitu Tianfang Zhisheng Shilu!..."


Itulah Anwar Ibrahim. Saya dan anda bagaimana ?

"Read, you will conquer the world" - Napoleon Benoparte

"Bacalah, dengan nama Tuhanmu." - Al-Qur'an (wahyu pertama)



Menurut sumber terdekat dari laman-laman filem di Turki yang saya layari, maklumat yang setakat ini ditemui bahawa Faruk Aksoy akan melancarkan filem gabungan animasinya bertajuk "Fetih 1453" pada 5 Mac 2010. Saya sudah tidak sabar menanti kemunculan filem gabungan animasi 3 dimensi ini untuk membakar lagi semangat perjuangan mencetak generasi Al-Fateh dalam gerakan mahasiswa dan gerakan Islam di Malaysia kini.


Saksikan trailer ini.






Well-designed by one of our 1453 members : www.nurjannah87.blogspot.com


"Ya Syahid Obaida, alangkah indahnya tautan ukhuwwah ini andaikata pernah berkenalan denganmu sebelum ini..."

Ubaidah Mahir Abdul Mu'ti al-Qudsi ad-Duwaik, 25 tahun, bagaikan sebaik-baik syuhada pilihan Tuhan. Graduan UIAM ditaqdirkan pulang ke rahmatullah tidak di Malaysia, tetapi di tanah tumpahnya sendiri iaitu Palestin, bumi yang dinyatakan Rasulullah pahala syahid dua kali ganda berbanding syahid di tempat lain.

Kesyahidan Obaida pula bukan seperti kesyahidan biasa seperti dihempap runtuhan bangunan yang dibom Yahudi, bahkan akibat tepatnya tembakan 4 peluru haram Israel - di perut dan di kepala - ketika menuju masjid Ibrahim untuk menunaikan solat Zuhur dan ketika melepasi sekatan jalan oleh Yahudi.

Obaida seorang yang sangat kental dan berani kerana masjid Ibrahim semenangnya dikuasai Yahudi, hanya yang berani sahaja akan berulang alik melalui sekatan yang telah membunuh ramai penduduk Palestin yang mahu ke masjid itu. Pihak Israel telah menuduh asy-Syahid Obaida dengan cubaan menikam salah seorang tentera Israel yang sedang menjaga sekatan di jalan.

Selepas ditembak, Obaida masih hidup dan dibiarkan selama lebih kurang 30 minit, dan beliau dibelasah.

Obaida syahid di sebaik-baik bulan yakni Ramadhan, dijemput Tuhan pula pada sebaik-baik malam di sebaik-baik bulan iaitu malam 23 Ramadhan sedangkan beliau ditembak pada 5 Ramadhan, koma selama 19 hari, tidak menerima rawatan secukupnya dan dinafikan dari ditemui keluarganya ketika di Hospital Israel. Jenazahnya dihantar pulang oleh Israel 24 jam selepas kematiannya.

Beliau merupakan tahanan yang ke 1167 atau 1168 yang mati di dalam tahanan jahannam Israel.



Allahu Akbar !!!

Suara merdunya bukan lagi akan bergema di dewan-dewan besar UIAM, tetapi juga di kelak di syurga Firdaus mudah-mudahan. Namanya kini bukan sekadar mekar harum di dunia, bahkan kekal harum di Akhirat. Obaida tidak sempat merasai nikmatnya perkahwinan ketika dia sudah hampir untuk melangsungkannya, namun Tuhan mahu menganugerahkanmu 70 bidadari syurga jauh lebih rupawan, menyambutkan di malam Lailatul Qadar mudah-mudahan...


Allahu Akbar !!!

Peluru Yahudi laknatullah sememangnya tepat mensasarkan pemuda-pemuda yang bakal menjadi Salahuddin al-Ayyubi kedua.

Demikianlah antara bisikan syair di hati saya apabila berkesempatan menghadiri bersama isteri ke Majlis Memperingati Asy-Syahid Obaida, ketika pada masa yang sama ramai mahasiswa termasuk mahasiswa Malaysia menghadiri upacara penuh menghiburkan perasmian Pesta Konvokesyen UIAM sehingga hanya berapa kerat wajah mahasiswa (muslimin) Malaysia sahaja saya temui sanggup hadir ke majlis airmata di Experimental Hall tersebut.

Obaida, seorang graduan Mass Communication seharusnya menerima scroll beliau dalam Konvokesyen yang akan bermula esok di UIAM. Entah siapakah yang menggantikannya apabila namanya disebut... Yang pasti nama anak muda ini akan kekal mengharumkan nama UIAM, bukannya di pentas dunia dan kepentingan duniawi, tetapi di pentas akhirat dan perjuangan jihad. Akhirnya UIAM menelurkan seorang syuhada dari Palestin di bumi Palestin sendiri, itulah Obaida yang syahid ketika sedang menunggu surat tawaran melanjutkan pengajian Master di UIAM dan ketika hampir di gerbang perkahwinan.

Sepanjang 4 tahun menuntut dan berpersatuan di UIAM, saya tidak pernah mengenali dan berkenalan dengan sosok mahasiswa Palestin bernama Obaida. Yang paling saya rapati hanyalah saudara Muslim bekas Presiden Al-Aqsa Society UIAM - sahabat baik Obaida sejak tadika - yang juga Timbalan Presiden MPP UIAM ketika junior dan sahabat saya, Zukhairi Salehuddin menjadi Presiden. Namun pada malam itu entah mengapa, saya terasa sangat dekat dengannya. Obaida yang diceritakan oleh teman-temannya rapatnya sebagai seorang yang lebih gemar bersifat low-profile akhirnya namanya mekar harum di langit dan bumi.

Ucapan saudara Muslim hampir menitiskan airmata saya kerana beliau mengenali Obaida sejak tadika sehinggalah ke sekolah menengah dan ke UIAM. Muslim sememangnya lantang dalam pidato-pidatonya dan pada kali ini beliau menonjolkan dengan jelas pemikiran dan jiwa besar beliau di sebalik meratapi pemergian Obaida.

"Bukan sekadar tentera Israel yang melepaskan 4 das tembakan kepada Obaida sahabat kita. Namun yang sebenarnya menembak beliau adalah pemimpin-pemimpin tali barut Yahudi yang berdiam diri dalam nasib Masjidil Aqsa. Pemimpin-pemimpin yang kononnya mewakili rakyat Palestin sedangkan merekalah yang menjual darah-darah pemuda Palestin dengan begitu murah sekali." - Pidato saudara Muslim malam memperingati Asy-Syahid Obaida


Obaida : Simbolik Kualiti Mahasiswa Antarabangsa Berbanding Malaysia

Asy-Syahid Obaida mempunyai karakter yang sangat utuh dan komprehensif ketika belajar di UIAM. Berdasarkan perkongsian rakan-rakan sebilik dan seperjuangannya pada malam tersebut, terserlah di hadapan saya karakter seorang mahasiswa yang sewajarnya diteladani oleh mahasiswa Malaysia.

1. Mahasiswa yang cemerlang di bangku pengajian sejak kecil. Obaida cemerlang sejak dari pendidikan sekolah menengahnya lagi di Hebron.

2. Mahasiswa yang sangat aktif terbabit dalam persatuan sehingga Obaida menjadi Mainboard dalam al-Aqsa Society di university dan sangat aktif dalam aksi pentas Palestin di UIAM khususnya yang membabitkan pentomen dan nyanyian nasyid.

Asy-Syahid 2 dari kiri di UIAM

Obaida membenarkan janjinya untuk mati di jalan Allah

3. Mahasiswa yang turut menyumbang pada gerak kerja dakwah. Malam itu dipaparkan beberapa kenangan siri lakonan asy-Syahid di UIAM yang memberikan mesej supaya jangan melengahkan solat. Babak beliau dibawa ke klinik UIAM dengan van UIA seolah-olah membenarkan situasi seperti itu tidak lama lagi akan berlaku secara realiti kepada beliau.


4. Menjadi 'motivator' yang berkesan kepada rakan-rakannya sendiri dengan kekuatan kemerduan suaranya. Ketika tekanan exam di UIAM, asy-Syahid tetap bersedia untuk menghadiahkan lagu untuk menghiburkan rakan-rakannya yang lain.


Hargailah Mahasiswa Palestin di UIAM Sebelum Mereka "Pergi"

Sebelum ini saya pernah menceritakan dalam posting sebelum ini pengalaman berforum dengan saudara Marjan, seorang mahasiswa UIAM dari Filipina. Namun rupanya sahabat yang saya berforum itu hari ini sudah berhenti pengajiannya dari UIAM kerana saya mendapat maklumat beliau terpaksa pulang ke kampung halaman beliau untuk menyahut seruan jihad dari MILF mempertahan keluarganya dari serangan tentera kerajaan di sana. Entah hidup mahupun sebaliknya sahabat saya itu, wallahu a'lam. Yang pasti, kenangan bersamanya tidak akan dilupakan. Beliau benar-benar "person who walk the talk".

Telah banyak posting sebelum ini saya menyatakan betapa menyesalnya saya memasuki era undergraduasi di UIAM tanpa saya menyedari terlebih dahulu keunikan suasana, kelebihan bahasa dan keluarbiasaan manhaj ilmunya.

Babak di Experimental Hall malam tadi menambah lagi kedukaan penyesalan saya kerana tidak memaksimakan nikmat besar menerima pendidikan tinggi di UIAM. Apa ada pada sekeping ijazah jika itu yang dikejar sedangkan perkenalan dengan seramai mungkin mahasiswa Islam antarabangsa tidak berlaku?

Ketika mengikuti usrah Pas kawasan Gombak suatu ketika dahulu, guru usrah tersebut pernah berpesan yang saya ingat hingga ke hari ini.

"Kenalilah seramai mungkin saudara-saudaramu yang tidak pernah kamu kenali. Kerana Allah merahsiakan pertemuan kamu dengan wali-walinya. Berkenalanlah dengan seramai mungkin hamba-hamba Tuhan, kerana boleh jadi salah seorang dari seribu orang yang engkau dekati, itulah hamba Tuhan yang akan dimustajabkan doanya apabila dia berdoa agar engkau tidak tergelincir dari titian Sirath menakutkan itu."

RESOLUSI

Mudah-mudahan segala penyesalan itu akan mampu ditebus semula apabila saya kembali ke lapangan M.A hujung tahun ini di UIAM.

Usahlah melihat UIAM pada mahasiswanya kerana mungkin anda akan kecewa, namun lihatlah pada manhaj integrasi ilmu syariatik dan sunnatiknya (INTEGRATION). Lihatlah pada kelebihan berukhuwwah dengan mahasiswa antarabangsa seluruh dunia Islamnya (INTERNALIZATION).

Bayangkan betapa banyak bahasa dunia yang lain boleh dipelajari dengan persahabatan dengan mahasiswa antarabangsa. Betapa banyak perkongsian pengalaman, peradaban, pemikiran (style of thinking) yang boleh dilakukan dalam pertemuan-pertemuan sesama mereka.

Namun apakan daya jika kita terus rasa syok sendiri dan mudah rasa selesa dengan dunia dalam tempurung pemikiran kerdil kita. Tidak sedikitpun rasa bersalah apabila persoalan bahasa Inggeris yang selama ini menjadi penghalang untuk membuka tautan ukhuwwah dengan mereka. Tidak sedikitpun rasa bersalah apabila persatuan kita tidak sedikitpun meraikan mahasiswa antarabangsa mahupun engagement dengan persatuan-persatuan antarabangsa di UIAM. Sedangkan mereka bakal penggubal polisi negara, pegawai diplomatik dan bakal negarawan masing-masing jika diizinkan Allah.

Ayuh rakan-rakanku mahasiswa UIAM.

Andai kalian mencita lahirnya Salahuddin al-Ayyubi yang menyatukan seluruh negara Arab-Islam untuk meraih kemenangan ke atas Jerusalem dari tangan Yahudi, formula itulah juga perlu dilakukan di madrasah UIAM ini.

Kesemua mereka sedang berada di bumi Gombak ini, di bumi yang akan mengajar mereka ilmu SUNNATIK dan SYARIATIK sekaligus walaupun mereka tidak mengambil jurusan pengajian Islam (IRK). Bukankah itu formula berbahaya dan paling digeruni oleh Yahudi , golongan sekular dan musuh-musuh Islam ?

Mereka datang jauh dari pelusuk dunia. Dekatilah mereka kerana akan ada dari kalangan mereka yang akan menemui sebaik-baik kematian iaitu syahid di jalan Allah. Bayangkan doa mereka untukmu ketika mereka berada sangat dekat dengan Tuhan, mereka tidak mati bahkan diberikan rezeqi oleh Allah.

Rapatilah mereka, moga kelak dari tautan ukhuwwah ini akan muncul sebuah pasukan gerombolan negarawan graduan UIAM untuk menyatukan saff ke arah mengembalikan bumi masjid al-Aqsa ke tangan umat Islam.

Ayuh realisasikan impian asy-Syahid Obaida, Ahmad Yassin, Dr Rantisi dan sekalian syuhada Palestin yang tidak mampu mereka lihat ketika hayat hidupnya.


6 April 1453 Al-Fateh memulakan kepungan ke atas Konstantinople. 18 April serangan pertama dilancarkan. 21-22 April 70 buah kapal dipindahkan melalui jalan darat. 6-12 Mei serangan seterusnya digandakan untuk menembusi dinding. 29 Mei Al-Fateh berjaya memasuki Konstantinople dari pintu Topkapi. Ini adalah angka-angka tarikh penting dari Profesor Mehmet Maksudoglu, pengkaji sejarah Usmaniah dari sumber asal Usmaniah itu sendiri (Osmanli History 1289-1922 Based on Osmanli Sources, page 72-73).

NASA pula mengesahkan 22 Mei 1453 berlakunya kejadian gerhana bulan separa. Saya menulis di read1453.blogspot.com dengan meninggalkan persoalan kepada pembaca :

"Petanda buruk dari gerhana bulan adalah suatu kepercayaan tahyul rakyat dan pemerintah Byzantium. Maharaja Konstantinople 11, Paleologos diriwayatkan pernah mengatakan bahawa Kontantinople tidak akan jatuh selagi matahari dan bulan wujud. Demikian besarnya kepercayaan nujum mereka bersandarkan fenomena alam pada bulan dan matahari tersebut.

Adakah Muhammad Al-Fateh sengaja memilih sekitar April hingga Mei 1453 - tidak tahun mahupun bulan lain - sebagai masa paling strategik kempen pengepungan Konstantinople dilancarkan ? Kita sedia maklum Usmaniah pakar dalam taktik pengepungan, mereka sangat arif mengenai kekuatan dan kelemahan mereka, tempoh masa yang mereka perlukan berdasarkan sejarah apabila sesuatu taktik pengepungan dilakukan sebagai 'tempoh bertenang' kepada musuh untuk menyerah secara aman. Kita juga sedia maklum bahawa Al-Fateh arif benar dengan segala post-mortem kegagalan percubaan ayahnya, datuk-datuknya serta pimpinan Islam sejak 11 kali percubaan dilakukan menemui kebuntuan bertubi-tubi.

Al-Fateh juga tahu benar penting aspek moral dan motivasi dalam mempengaruhi kejayaannya dan kelemahan musuh-musuhnya. Kerana moral, beliau menghadirkan pemidato dan pasukan gendang serta para ulama dalam saf para tenteranya. Sudah pasti Al-Fateh sangat pintar untuk turut sama mengenalpasti apa yang boleh meruntuhkan moral musuh-musuhnya, supaya dia mampu melemah dan menumpaskan lawan sebolehnya secara "al-fatah" yakni tanpa pertempuran dan pertumpahan darah, bak kata Sun Zu.

Adakah kejadian gerhana bulan separa telah melemahkan moral Byzantium sekaligus membenarkan mimpi buruk mereka bahawa 1100 tahun empayar mereka akan berakhir?

Adakah pemilihan tarikh kempen sekitar April-Mei 1453, kesemua ini hasil didikan kental ilmu-ilmu SUNNATULLAH khususnya ilmu FALAK, GEOGRAFI serta KAJIAN KEPERCAYAAN (AQIDAH) mengenai Byzantium oleh para ulama terbaik Usmaniah pada beliau ketika kecil ?

Adakah ini siri seterusnya kepintaran taktik, pemikiran strategik dan kegeniusan pimpinan perang yang dipuji oleh Rasulullah S.A.W ?

"There are a number of famous historical events associated with lunar eclipses. On 29 May 1453, a rising Full Moon was eclipsed over Constantinople, then under siege by the Turk army. It is reported that this created such a dip in morale that in a few days Constantinople was defeated, leading to the end of the Roman Empire of Orient after 1130 years." - European Space Agency

"At this time, the fighting morale of the defenders was of major importance. Their fighting spirit was maintained by an old prophecy that Constantinople could never fall while the moon was waxing. Then on May 22, the full moon rose in eclipse, crushing their morale. Some reports say the eclipse darkness lasted for three hours; however, this is considered impossible because the partial phase ended 75 minutes after moonrise. - Thomas Fuller

Rupanya saya tidak berseorangan dalam mengemukakan hipotesis ini. Antara yang cuba mengkaji lebih mendalam hipotesis saya ini adalah saudara Asyraf dengan bimbingan Dr Rowi , pengkaji Falak dari Kelantan, dengan Balai Cerap Mini mereka serta Perisian Starry Night Pro yang telah banyak membantu mereka.


"..alhamdulilah, berikut adalah maklumat penting pada hari kejadian (22 Mei 1453) gerhana bermula pada pukul 3.38pm hingga 9.52pm, klimaks gerhana 7.20pm, matahari terbenam dan waktu bulan naik adalah sama iaitu 7.25pm. nanti kawan saya akan menganalisa peristiwa ini di blognya..." - komentar Dr. Rowi

Saksikan perincian dan penemuan lebih detail dari saudara Asyraf di sini.


Posting Sebelumnya

There was an error in this gadget

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"