Content feed Comments Feed

Kedua :

"...apa yang sering saya dambakan setiap kali berlakunya perubahan besar kepada PAS iaitu
proses pendefinisian semula (re-definition). Kucar kacir fikrah yang berlaku ke atas pendukung dan penyokong PAS pasca PRU12 banyak berlaku kesan daripada tiadanya kenyataan-kenyataan yang konstruktif untuk pendefinisian semula, tatkala PAS membuat perubahan besarnya pada 8 Mac 2008 yang lalu..." - saifulislam

Saya lihat pendefinisian semula (konsep "negara Islam" dan "sekular") ini bukan sekadar saranan Ustaz Hasrizal, tetapi YB Ketua Pemuda PAS sendiri dalam spirit Ucapan Dasar beliau baru-baru ini yang sudah mahu melihat proses re-definition dan shift-paradigm itu berlaku dengan lebih agresif lagi dalam bentuk wacana pemikiran dan perbincangan intelektual.

“Segala konflik di antara kita tidak akan dapat diselesaikan dengan hanya mengambil perhitungan politik puak dan perkauman, sentiman untung rugi pilihan raya semata-mata tetapi cara yang lebih
bijak dan bertanggungjawab perlu diterokai. Gelanggang ilmu, persada pengetahuan dan pentas diskusi intelektual mesti disuburkan untuk kita mencambahkan politik berasaskan ilmu (k-politic) bagi kita mewajahkan semula perjuangan PR yang lebih meyakinkan...

Dunia barat yang selama ini begitu memusuhi Islam dan penganutnya telah mula membuka jendela perbincangan melalui dialog peradaban, dialog Islam - Kristian yang diterokai oleh para sarjana dan cendikiawan kedua belah pihak. Tokoh-tokoh seperti Ahmad Dedat, Sheikh Yusuf Qardhawi, Tariq Ramadhan, Syed Mohamad Khatami, John Esposito, John Voll dan lain-lain telah memainkan peranan mereka dalam konteks ini. Saya sangat berminat di atas usaha-usaha seperti ini disuburkan dan dibudayakan dalam pemikiran generasi muda negara kita. Dewan Pemuda Pas akan menginstituisikan Siri Syarahan Perdana Fadzil Nor (Fadzil Noor’s Lecture Series) sebagai syarahan tahunan Dewan Pemuda Pas bagi mempelopori pemikiran intelektual dalam membantu mewujudkan persefahaman budaya, menyelesaikan konflik dan menyuburkan ruang engagement di kalangan masyarakat majmuk dan persoalan global dewasa ini.

Mungkin belum sampai tahap cendekiawan Pas membuat buku "versi baru" berkenaan "Islam dan Sekularisme" karangan Al-Allamah Dr Yusuf al-Qardahawi tersebut atau sebarang percubaan "re-definition" itu sebagaimana dilakukan secara berani oleh beberapa world-class muslim scholars dalam Parti AKP Turki seperti Fethullah Gulen, tetapi saya kira penilaian secara "the another side of the coin" pasti wujud khususnya dengan suasana geo-politik Malaysia yang unik dan tersendiri.

Usaha-usaha perlu dilakukan untuk menggandakan dialog-dialog peradaban antara entiti yang selama ini berbeza pandangan bahkan jauh dari sumber muktabar Islam. Mestilah mereka itu didekati, bukan dimusuhi, diberi penerangan, bukan serangan. Janganlah sampai nak pukul dan cederakan mereka sebagaimana segelintir extremist (dari mana entah) kepada peserta Dialog Bar Council baru-baru ini.

Sayang seribu kali sayang. Usaha mempertemukan intelek-intelek muda dari PAS, PKR dan UMNO hari ini tampak hanya dipelopori oleh entiti mahasiswa dalam skop perbincangan yang pastinya terbatas iaitu soal-soal kemahasiswaan seperti AUKU. Tribute saya kepada MPP UIAM memberanikan diri menganjurkan forum "perubahan landskap politik Malaysia : kesan kepada mahasiswa" walaupun kehadiran mahasiswa UIAM ke forum itu - memenuhi hanya separuh dewan Main Audi - semacam memberikan isyarat mahasiswa tidak terkesanpun dengan pergolakan ganas politik di luar sana atau mungkin juga mereka fed-up dengan politik kepartian (wallahu a'lam, saya takde kajian...), atau mungkin teknikal forum itu kerana dibuat pada waktu petang (kelas) dan bulan puasa.

Walaupun kualiti dan pencapaian objektif forum mengambilkira ketepatan perbincangan para panelis berasaskan tajuk yang telah diletakkan, saya memberikan markah 3 dari 5 bintang berbanding 4 dari 5 bintang semasa forum AUKU, tetapi bagi saya tribute kepada UIAM dan MPP UIAM kerana sedang merintis "dialog peradaban" yang sewajarnya dicontohi oleh Pas dan parti-parti politik di luar sana. Kerangka dakwah Islam jika masih bergerak secara selesa dengan berformatkan partison yang ekslusif, dibimbangi hanya akan mengesahkan lagi hipotesis Pas semakin kehilangan sokongan dan dokongan anak-anak muda yang semakin tinggi inkuiri, tahap rasional dan daya celik politik mereka.

0 Responses to Time To Choose Either One : Be With The WAVE or Create It By Yourself (siri 2)

Posting Sebelumnya

Integriti Maya

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini adalah sangat digalakkan untuk disebarkan, namun perlulah mendapat izin daripada Iskandarfateh.

Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari Blog
Iskandarfateh ini.

Terima kasih. Saya sangat hargai kunjungan anda.

Montaj IPTC

Twitter With Me

Profail Blogger


Syaari Ab. Rahman merupakan seorang perunding motivasi terlatih. Profail lengkap beliau di "Hubungi Saya"